En sjöjungfrus tårar - femte boken om Maya och Havsfolket

LÄTTLÄST FANTASY! EN SJÖJUNGFRUS TÅRAR är den femte delen av fem (sex med Handboken) i den lättlästa fantasyserien om Maya och Havsfolket. Maya rusar ut från huset. Hon hörde sin lillebror Björnes skrik så tydligt. Vart har han tagit vägen? Hon springer ner mot vattnet, och blir alldeles kall inombords. Där på vattenytan gungar Björnes pyjamaströja... Maya dyker ner i vattnet. Det hon ser fyller henne med fasa... En sorglig och en spännande berättelse. Anette Skåhlberg visar prov på stor fantasi, när hon beskriver havsriket med alla olika varelser, välvilliga som farliga. Läsaren får också en god inblick i havsfolkets alla traditioner och ceremonier. Tack vare Katarina Dahlquists stämningsskapande illustrationer får läsaren en fördjupad känsla för personerna och de olika händelserna i berättelsen. Språket är enkelt med korta meningar och lätta ord /Brita Lodén, BTJ häfte 13111594

Lotta Berling

2013-01-26

Lika händelserik som de tidigare delarna i serien om Maya och Havsfolket. Jag hade gärna sett att man gav ut dem i en samlad inbunden volym för att nå även de läsare som inte vill ha lättläst, för det är serien värd!