En frisk vårdag hittar privatspanaren C.W. Sughrue äntligen författaren Abraham Trahearne på en sunkig bar i Kalifornien, där han sitter och dricker öl tillsammans med en alkoholiserad bulldog. I baren arbetar Rosie, vars tonåriga dotter tio år tidigare försvunnit i hippie-erans lyckligt nedknarkade San Francisco. I stället för att köra hem Trahearne tar Sughrue med honom på en resa kantad av urspårade fester och brutala utpressningsförsök, allt för att finna Rosies dotter. Det finns mer än en sanning om Betty Sue visar det sig i Crumleys våldsamma och poetiska berättelse om borttappade själar och överlevande blomsterbarn i ett kallt amerikanskt sjuttiotal.
JAMES CRUMLEY, född 1939 i Texas, är författare till ett stort antal kriminalromaner, bland dem The Mexican Tree Duck och The Right Madness - som delar huvudpersonen C.W.Sughrue med En sista riktig kyss.
Dennis Lehane framhåller...
Visa mer
En frisk vårdag hittar privatspanaren C.W. Sughrue äntligen författaren Abraham Trahearne på en sunkig bar i Kalifornien, där han sitter och dricker öl tillsammans med en alkoholiserad bulldog. I baren arbetar Rosie, vars tonåriga dotter tio år tidigare försvunnit i hippie-erans lyckligt nedknarkade San Francisco. I stället för att köra hem Trahearne tar Sughrue med honom på en resa kantad av urspårade fester och brutala utpressningsförsök, allt för att finna Rosies dotter. Det finns mer än en sanning om Betty Sue visar det sig i Crumleys våldsamma och poetiska berättelse om borttappade själar och överlevande blomsterbarn i ett kallt amerikanskt sjuttiotal.
JAMES CRUMLEY, född 1939 i Texas, är författare till ett stort antal kriminalromaner, bland dem The Mexican Tree Duck och The Right Madness - som delar huvudpersonen C.W.Sughrue med En sista riktig kyss.
Dennis Lehane framhåller En sista riktig kyss som den i särklass mest inflytelserika detektivromanen för den hyllade generation deckarförfattare som han själv tillhör.
"En sista riktig kyss är nästan omöjlig att lägga ifrån sig. [...] Klassisk amerikansk miljö, klassisk amerikansk kriminallitteratur - det är sällan det blir bättre än så här."
ANDERS WENNBERG, GEFLE DAGBLAD
"För den som är det minsta intresserad av hårdkokta deckare är denna makalösa historia ett måste. [...] Modernista har gjort en kulturgärning."
DAGENS ARBETE
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker
Jag gillade atmosfären som är som ett tidsdokument över Amerika på 70-talet. En alkoholiserad privatdeckares roadtrip med sin lika försupna klient.
Mestadels var den en 4a men jag störde väll mig något på att historien kändes ostrukturerad, i mitten av boken trodde jag att den var slut men den fortsatte.
den perfekta boken för mig som romantiserar 70-talets USA och den har allt en kriminalroman behöver (som så få faktiskt har), men kan inte sätta mer än en trea ändå. den fångade förvisso mitt hjärta, men startade ingen moshpit.