En sista bön

Montanari, Richard

| 2007

I ett övergivet hus i Philadelphias utkanter hittas en mördad ung flicka. Mordet sänder kalla kårar efter ryggraden på de mest förhärdade polismännen. Flickan är skändad och placerad så som hon bad en bön med sammanförda händer, som också håller ett radband av bönepärlor. De nyblivna poliskompanjonerna Jessica Balzano och Kevin Byrne, Philadelphiapolisens motsvarighet till "Skönheten och Odjuret", kopplas in på fallet och det dröjer inte länge förrän en ny flicka hittas och de inser att de har en religiöst utstuderad seriemördare att tas med. Det blir en kamp mot klockan för att hindra att fler mord begås, en jakt som är otäckt spännande och skickligt uppbyggd av Richard Montanari, som här introducerar de båda poliserna Balzano och Byrne.

Louise A

2011-06-15

Redan i början tänker jag på filmen "Seven", och det håller i sig. Stämningen genom hela boken är densamma, mörk och hopplös. Men samtidigt väldigt spännande till sista sidan. Och ja, jag hade helt fel om vem mördaren var. Riktigt bra story, med religiöst rituella mord.

Annione H

2011-06-02

Denna läste jag snabbt ut. Spännande story med oväntad upplösning.

Anders Nordström

2010-04-22

Helt ok deckare!

Nenne N

2009-12-27

Börjar bra med action, sedan lite seg med personbeskrivningar... Men sedan tar det fart igen och boken är kanonbra i det stora hela!! Läste den på EN dag!

Gunilla Jönsson

2009-09-30

Egentligen 3,5 men det kan man ju inte sätta som betyg.Bra story, med oväntat slut.