En shopaholics bekännelser

Kinsella, Sophie

| 2015

Rebecca Bloomwood har en fantastisk våning i ett av Londons trendigaste områden, en hel hop glamorösa vänner, och en garderob som är fullproppad med moderiktiga plagg. Men har hon råd att leva som hon gör? Rebecca Bloomwood har ett stort problem: hon har inte råd att leva det liv hon vill. Hennes arbete som reporter på en finanstidning tråkar inte bara ut henne, det är också väldigt dåligt betalt. Och på sista tiden har Rebecca gång på gång fått påminnelser på räkningar som hon inte kan betala. Hon försöker skära ner på sina utgifter, skaffar sig till och med extrajobb. Men alla försök misslyckas. Hennes enda tröst är då att shoppa - bara köpa något litet - något som hon känner att hon måste ha - Kan Rebecca någonsin fly från sin drömvärld, hitta äkta kärlek och återfå kontrollen över sina kreditkort?

Elisabeth Svensson

2020-08-29

Hmmm trodde jag redan satt ett omdöme på denna. Feelgood med en hel del skratt.

Terese Johansson

2017-02-23

Men vilken irriterande huvudkaraktär! Hon har verkligen ingen verklighetsuppfattning och man vill på nåt sätt inte att det ska gå bra för henne.

Anna Lindström

2015-08-04

Mysig och snabbläst underhållning för stunden. Jag såg filmen för några år sedan - men boken är ju helt annorlunda? Varför vill man göra film av en populär bok bara för att helt göra om i handlingen? Jag förstår inte vitsen med det. Vilken är bäst då - boken eller filmen? Det är nog hugget som stucket - båda är lättsmält feelgood och funkar bra. :)

Maria Blomkvist

2013-09-11

Fruktansvärt irriterande huvudkaraktär och väldigt uppenbar story och händelseutveckling.

Linda V

2013-02-03

En må bra bok.

Viktoria Andersson

2012-12-08

+ bra med en bok som riktar sig till chic-lit-läsare men har ett medvetet, anti-konsumistiskt budskap

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Köpte och läste den i New York. Perfekt bok att läsa där. Rolig, träffande och lite för mycket av allt!

Ebba Nilsson

2012-08-06

Småmysig bok!

Karin Jonsson

2012-06-06

Rolig och lättsam läsning om en ekonomisk katastrof personifierad. Bäst är skuldbreven från banker med svar på hennes ursäkter. Läst ytterligare 3 böcker om Becky Bloomwood. Det blir lite enahanda. Men bra för den som vill följa en karaktär i flera böcker och gillar brittisk humor. Läs den/dem i hängmattan i sommar...

Rebecka Persson

2012-06-03

Skit kul bok älskar den.

Erica Lundberg

2012-05-18

Härlig bok, med ett enkelt och charmigt språk. Jag gillar hur det här och var dyker upp skuldbrev och dylikt i boken, vilket ökar dess charm och gör den lite mer ovanlig. Man kan dock bli riktigt irriterad på Rebecca ibland, men jag gissar att det är det som är författarens mening.

Ellenor Larsson

2012-04-16

Underhållande bok. Störde mig dock mycket på huvudpersonen och tycker att boken är lite osammanhängande. Hemskt dåligt slut.

Alva Ordnörden

2012-03-30

Rebecka Bloomwood har bor i en lyxig våning i ett av Londons trendigaste områden och har hela garderoben full av det senaste modet. Det enda probelemet är att hon inte har råd med något av det. Hennes jobb som reporter på en finanstidning är inte bara trist, utan hon får också dåligt betalt. På senaste tiden så har hon även fått en massor av brev och telefonsamtal ifrån hennes bank som kräver att hon betalar sina räkningar. Men Rebecka har inte pengar för att göra det, därför så hittar hon på massor av lögner (eller som hon kallar det: ursäkter) för att slippa prata med dem, men hur ska hon förklara sig då hon plötsligt står öga mot öga med bankchefen (utan brutna ben och jätteallvarliga sjukdomar)...?

Den här boken är rolig och annorlunda, men tyvärr så räcker inte det hela vägen. För man blir ofta irriterad på huvudpersonen och tycker att nu får hon ta att skärpa sig! För alltid så bara måste hon köpa något litet, litet, hela tiden! Vilket blir ganska tjatigt... Men jag skulle rekommendera folk som är besatta av att shoppa och har det svårt med ekonomin att läsa den här boken, för den är nog i det sammanhanget väldigt lärorik. ^^

Caroline Karlsson

2012-01-08

En bok att ÄLSKA!

Martina Hellström

2011-09-08

kändes alldeles för lik hennes tidigare roman: mina hemligheter..lite tråkigt och den andra är även mycket bättre

Linnea N

2011-07-23

Älskar boken! Måste verkligen läsas!

Ansam Palmqvist

2011-07-07

Lättläst och underhållande, men inget mer. Rätt förutsägbar story.

Sofie Petersson

2011-05-27

Lättsam chichlit för lata stunder.

Ida

2011-03-24

Har inte läst så mkt chick-lit på den senaste tiden men kände att denna var jag helt enkelt tvungen att läsa. Och den gör mig inte besviken. Väldigt lättläst, jag vet vad som kommer hända men ändå vill man har mer.

Catarina Danielsson

2011-02-11

Samtliga av Kinsellas böcker är underhållning för stunden,ok böcker att ta med när man sitter på tåget, slöar i solen osv. Man glömmer dem ganska fort.

Charlotte B

2011-01-16

Rolig och bra bok... Filmen är dålig.

Lena Persson

2011-01-05

Enformig story med dåligt språk - kan ev bero på översättaren! Ger inte mersmak.

Charlotta Rylander

2010-10-17

Liten lättläst godisbit. Påminner om de gamla Lotta-böckerna

2010-07-25

Blev glatt överraskad när jag läste den här. Mycket bättre än jag trodde.

Cissi Rosenqvist

2010-07-19

Lättläst och rolig. Såg filmen för ett tag sedan, vilken besvikelse!

Tråkig, ointressant och dålig!

Maria Larsson

2010-01-03

Sophie Kinsellas serie böcker om den köpglada Rebecca Bloomwood har blivit väldigt uppskattade av unga flickor i västvärlden. I synnerhet dem som tror att shopping är en religion.
Själv blev jag ganska illa berörd när jag läste "En shopaholics bekännelser". Visst är den hysteriskt roligt skriven, men jag misstänker att det mörka budskapet om ett allvarligt missbruk och sensmoralen går förlorad på den målgrupp (tonårsflickor) som den riktas till.

Kort och gott handlar boken om finansreportern Rebecca som finner lyckan i livet av att shoppa. Gärna dyra märkeskläder. Hennes konton är överkasserade men självklart inser hon inte allvaret i detta.

Tidigare har jag bara läst en bok av Kinsella. Det jag verkligen uppskattar med hennes språk är de humoristiska formuleringarna. Det är klassisk chicklitt som följer ramarna - man får det man förväntar sig. Böckerna ska underhålla för stunden men är knappast någonting man lägger på minnet.
Självklart finns det bättre chicklitt än just "En shopaholics bekännelser". Den andra boken jag läst av Kinsella - "Mina hemligheter" - var betydligt mer läsvärd och roande.

"En shopaholics bekännelser" är en söt bagatell med humoristisk språk. Lättläst, lättsmält och lättglömd. Men jag kommer förmodligen vid tillfälle att läsa fortsättningen på Rebeccas öden och äventyr för att se om flicksnärtan så småningom skärper till sig.

Ullis N

2010-01-03

Riktigt rolig in -och utbok och då syftar jag inte på sex utan på att det går in i huvudet när man läser och sen ut igen.
Är lite i samma stil som "Bridget Jones dagbok fast bättre. Och får en att tänka över sina egna shoppingvanor.

Maria Larsson

Lättläst, lättsmält, lättglömd.

Sabine Minell

2009-12-08

Sophies Kinsellas första bok i shopaholic-serien. Jag både älskade och hatade den. Ibland tålde jag verkligen inte huvudkaraktären, Becky Bloomwood, för att hon är så ofattbart korkad (enligt mig). Men i slutändan älskade jag boken ändå eftersom att den är en riktig verklighetsflykt, såsom resten av böckerna i samma serie =).

Johanna Galenpanna

2009-10-03

Känns överflödigt att ens kommentera. Så kasst.

Emma jak

2009-06-15

håller fullständigt med, inte alls min boksmak men den var riktigt rolig måste jag medge.

Cecilia Johansson

2009-06-14

Tråkig i början, rolig sedan.