En shopaholic i New York

Kinsella, Sophie

| 2005

Becky Bloomwood utvidgar sitt territorium! Hon och Luke och alla kreditkorten är på väg över Atlanten till en adress i New York som hennes fordringsägare inte känner till. Med Fifth Avenues alla möjligheter inom räckhåll köper hon hela staden. Men till vilket pris? Författaren Sophie Kinsella utnyttjar på ett lysande sätt vårt dåliga samvete som konsumenter. Hon skildrar en hjältinna som reser sig varje gång hon trillar dit. Rebeccas fantasifulla knep för att betala tillbaka sina skulder är både avväpnande och desperata. Hennes bekännelser är världens bästa kick när allting (ekonomin) hänger på en tråd. Kommer Becky att kunna leva upp till sitt nya motto: Köp bara det du verkligen behöver? Sophie Kinsella är författare och före detta ekonomireporter. Hon är oerhört försiktig med sina pengar och syns ytterst sällan på shoppingrundor i London. I motsats till Rebecca Bloomwood står...

Ulrika Larsson

2023-01-28

Mycket bättre än den första boken. Becky har lugnat sig en smula vilket gör henne mer trovärdig. Den första boken är alldeles för överdriven för min smak men denna känns mer lik verkligheten.

Malin Johansson

2011-11-28

Hela serien är helt underbar! Lättläst med ett leende på läpparna! :)

Ansam Palmqvist

2011-07-07

Lättläst och underhållande, men inget mer. Rätt förutsägbar story.

Sofie Petersson

2011-06-13

Inte lika bra som den första boken, men Sophie Kinsella skriver rappt och med en humor som gör det svårt att sluta läsa. Det blir nog att jag läser hela serien om den köpgalna Becky Bloomwood trots att jag stundtals irriterar mig på henne.

Ida

2011-03-24

Inte lika intressant och rolig som första boken men tillräckligt för att jag ska vända blad efter blad och bara vilja fortsätta läsa.

Charlotte B

2011-02-21

Rolig och skön chic lit...

Sabine Minell

2010-04-13

Nu var det ett tag sedan jag läste den här boken så minnet är inte direkt färskt men tyckte att den var rolig och lättläst, som alla hennes böcker, och tycker nog även att denna bok är roligare än den första (kan bero på att jag blev så himlans arg på henne i den första boken haha!).

Maria Larsson

2010-02-05

Den första boken i serien om den shoppingglada och ekonomiskt naiva Becky Bloomwood - "En shopaholics bekännsleser" - lämnade faktiskt en ganska besk eftersmak. Mycket för att jag tyckte att Sophie Kinsella romantiskerade ett ganska uppenbart missbruk. Däremot fick jag en motvillig mersmak för denna hysteriska flicka, mycket tack vare Kinsellas rappa och humorisktiska sätt att skriva.

Fortsättningen på Becky Bloomwoods äventyr - "En shopaholic i New York" - är en stark uppföljare och betydligt mer behaglig att läsa. Becky strular till sitt liv rejält men har även uppfinnesrikedom att lösa de problem som hon själv sätter sig i. Här går Becky från att vara totalt ansvarslös till att konfrontera det hon tidigare har förnekat.

Sin vana trogen bjuder Kinsella sina läsare på mycket humor och värme. Jag är dessutom väldigt imponerad över den svenska översättningen.

Maria Larsson

2010-02-05

En stark uppföljare med ett rappt och humoristiskt språk.

Anneli Jansson

2009-10-14

En av de bättre om Becky. Man hoppas hela tiden att hon skall förstå att hon inte kan fortsätta som hon gör..

Cecilia Johansson

2009-06-14

Den bästa i serien.

Karin Karlsson

2009-06-12

En härlig chiclitt som är väldigt underhållande. Bra om man inte orkar med och tänka alltför mycket, det är bara till och le och läsa vidare :)