En sekund i taget

Nordin, Sofia

| 2013

"Jag flyr, springer nerför trapporna fast det inte finns någon som skulle kunna jaga mig. Det finns faktiskt ingen. Alla är döda. Mamma är död. Pappa är död. Min lillebror Ludvig är död. Och förmodligen alla andra också. Elektriciteten är borta och det är så mörkt i trapphuset att jag inte ser var jag sätter fötterna, men jag springer ändå, bort. Stegen ekar mot väggarna. Ditt fel, ekar de. Ditt fel. Nej, stanna." Så börjar Sofia Nordins tredje ungdomsroman. En gripande, otäck och väldigt intressant berättelse om Hedvig, vars hela familj dött i en mystisk feber. Hon lämnar lägenheten, vet inte om det finns några fler människor kvar i världen eller om hon är helt ensam kvar. På gatorna ligger det döda människor överallt, det är alldeles tyst. Hon cyklar till skolan, går till förrådet med friluftssaker, packar ner så mycket hon kan. Men vart ska hon ta vägen? Hon kommer på att skolan har...

Anna Hedenstedt

2020-09-14

Spännande och skrämmande idé. (Drömde om den halva natten.) Lite händelselös och upprepande ibland, men jag antar att "spelplanen" måste vara tydlig och klar inför resten av trilogin.

Inez Rignell

2019-10-12

Väldigt bra! Måste läsa nästa!

2019-05-23

Fin berättelse som utforskar möjligheten att en 13-åring ensam behöver klara sig i världen. Härligt stärkande och intressant.

Isak Skoglund

2019-02-07

Den var ju ganska tråkig

Albin Eriksson

2017-02-26

Så himla sjukt bra, ni bara måste läsa denna boken och dem böckerna efter denna

Albin Eriksson

2017-02-26

Så himla sjukt bra, ni bara måste läsa denna boken och dem böckerna efter denna

Tove Axelsson

2016-07-14

Känns som boken slutar mitt i en mening

Pernilla Lindholm

2014-10-02

En ungdomsbok utan någon direkt behållning för vuxna. Jag kan tänka mig att ungdomar i 10-12-årsåldern gillar den här, själv gjorde jag det inte.

Eva Holmquist

2014-07-25

Påminner mig om Väggen som jag läste för många år sedan. Den låter oss följa Hedvig som är ensam kvar efter en feber som dödat alla andra (enligt vad hon själv tror) och är bra på det sättet att den låter oss komma in i en överlevares huvud och följa hur hon hanterar situationen. Du får också se olika sätt att förhålla sig till en katastrof utan att det ena beskrivs som rätt eller fel.

Svagheten har med rimligheten i berättelsen. Ja, jag tror att en sjukdom med feber kan döda ett väldigt stort antal människor. Det jag har svårt att acceptera är att alla skulle dö exakt samtidigt. Det känns inte rimligt för min del. Inte heller att du dör när du är ute och joggar. Har du feber mår du inte tillräckligt bra för att jogga och är du tillräckligt bra för att jogga kommer du inte att dö knall och fall. Trots de logiska kullerbyttorna är det en bra bok som är väl värd att läsa. Framförallt för ungdomar i högstadieåldern då de troligen kommer att relatera mer till huvudpersonen än vad jag gjorde...

Njaa sisådär

Moody Blue

2013-07-29

Överlag en bra bok (särskilt kul att äntligen få läsa om en postapokalyptisk värld ur en tjejs perspektiv!) men alldeles för kort för att verkligen väva in en i historien.

Malin H

2013-06-15

Spännande! Gillar hur Hedvig är handlingskraftig och överlever så sjukt bra samt att det varvas med SORGEN. Vändningen efter halva boken var oväntad och nja, hade gillat mer om det hade varit som det var ett tag till. Lite för kort.

Annimoure Nilsson

2013-04-30

Hur skulle jag göra om jag plötsligt var den enda som levde? Vilja dö? Vilja leva? Skulle jag vilja minnas det som var, eller glömma och gå vidare för att orka? Skulle jag ha alla färdigheter som behövs för att överleva i en värld utan elektricitet och medmänniskor? Sofia Nordin har tecknat ner en verkligt gripande berättelse om en trettonårig flicka som tvingas ställa alla dessa frågor till sig själv och inte bara filosofera utan AGERA. Med målande gestaltningar och trovärdiga inre samtal målar Sofia fram en historia som jag tycker skulle vara obligatorisk litteratur i högstadiet. Hur mycket MÄNNISKA orkar man vara, när man inte har något?

Carolina E

2013-03-15

Jag försöker bortse från det faktum att det är orealistiskt att hela mänskligheten dör i exakt samma stund. Och det irriterande faktum att man som läsare inte får reda på varför just Hedvig är immun. Jag försöker bortse från det och ta boken för vad den är, även om det gnager i bakhuvudet. Jag gillar den inte ändå, hela mänskligheten är utdöd och ändå händer det ingenting i boken? Hedvig lär sig rida, mjölka och hugga ved. Det som är intressant och bra är dock gestaltningen av tonåringarna, de är faktiskt realistiska. Man är självuppptagen och egocentrisk som tonåring. Samma sak är det med relationerna, de känns betydligt bättre än vad de brukar göra i en ungdomsroman där en tjej och en kille faller handlöst direkt eller när två människor möts och blir vänner direkt. Slutet ska jag knappt nämna, förutom att det känns antingen ofärdigt eller oproffisigt.

Lotta Berling

2013-02-22

Jag tänker då och då på hur dåligt jag skulle klara mig utan moderna bekvämligheter som elektricitet och mataffärer - hur lite jag vet om hur man överlever utan sådant. Så jag tycker att det är intressant att läsa om hur Hedvig klarar sig alldeles ensam, och boken hade gärna fått innehålla ännu mer beskrivningar av praktisk överlevnad. Slutet gör att det känns som om det kan komma en fortsättning och jag läser gärna mer om den här världen efter katastrofen och de få överlevande ungdomarna.

Anna-klara Akar

2013-02-21

Det här är boken jag börjat skriva..... En fullständigt realistisk Dystopi/apokalyps. Har du nån gång funderat på hur det verkligen skulle vara om alla runtomkring dig dog, verkligen från dag ett. När skulle strömmen gå, hur länge kan man spola på toaletten, vart är smartast att fly ? Det här är boken med svaren.

Den är intressant snarare än spännande och den är nog inte för alla! Den är dör nördar som funderat på undergången eller för folk med bra fantasi.

Rekommenderas. Fortsättning ja tack!!!!!

Marianne Skoglund

2013-02-19

Jag älskar Sofia Nordin men den här boken lämnade mig ganska oberörd trots det skräckscenario som utgör berättelsens ram. Vad jag fastnade för var hur fort saker och tillstånd normaliseras, och hur små futtigheter som i det stora hela inte borde spela någon roll faktiskt gör det. Som att man kan vara avundsjuk på den enda överlevande för att hon har haft en pojkvän.