En sannolik historia

Alvtegen, Karin

| 2010

Helena uppfyller en gammal dröm när hon och hennes man köper en liten gård i Norrland för att driva hotell. Men äktenskapet knakar i fogarna och snart är skilsmässan ett faktum. Kvar står Helena med hotellet, en förlorad tillvaro och en olycklig tonårsdotter. Finansmannen Anders karriär har varit framgångsrik. Men i takt med att pengarna strömmat in har tillvaron känts alltmer meningslös. På en raksträcka i Norrland utmanar han ödet och gasar och tänker att nu får det gå som det vill. Han vaknar upp på ett sjukhus. Efter sjukhusvistelsen tar han in på ett litet hotell i en norrländsk by. Där möter han Helena. I byn bor också den gamle Verner. Han lever utanför gemenskapen och uppfattas som en kuf. Ändå blir det han som får Helena och Anders att inse att det som de försöker förtränga i sina liv istället kan ge dem kraft att bryta gamla tankemönster och gå vidare. Med säker hand,...

Cecilia Fune

2023-08-02

Alvtegen är lysande! Efter några få sidor är jag fast och tycker mig känna huvudpersonerna. Alvtegen tar fasta på små betydelsefulla detaljer i människors tankar och upplevelser av världen omkring dem, vilket gör att vi lär känna dem och känner sympati för dem direkt. Berättelsen ger en finkänslig inblick i och förståelse för medberoendets villkor och problematik, samt vägen framåt mot friheten.

Cecilia Fune

2023-08-02

2022-04-07

Betyg 3,5

John C

2016-07-14

Helena försöker driva sitt hotell trots en uppslitande skilsmässa och dålig relation med sin dotter. Anders inser att hans liv som framgångsrik finansman inte var det han önskade mest och försöker göra slut på det hela... han överlever och hans väg korsar Helenas.
Saknade kanske Alvtegens sedvanliga thrillerelement, men det är en bra och välskriven historia som överraskar minst lika mycket som tidigare.

Emma

2015-07-12

Egentligen är det här en ganska deprimerande berättelse. Om en bitter självömkande frånskild tonårsmamma och en självmordsbenägen affärsman som tycker tillvaron är meningslös. Ändå är det en feelgood på något underligt sätt. Till och med slutet är lite sorgset samtidigt som det är positivt. Men jag fastnade verkligen i boken och det trodde jag inte alls att jag skulle när jag började läsa. Berör en del tänkvärda saker i livet, inskränkthet i en liten by, om rädslan för vad andra tänker. Om att meningslösheten kanske kommer av att göra fel saker. Einsteins definition av galenskap: "att gång på gång göra samma sak, men ändå förvänta sig ett nytt resultat.". Det hände till och med en del oväntade saker och det är ju alltid kul, hade gärna kunnat svänga ut lite mer i berättelsen tex kring dottern. Verner är en intressant karaktär. Det här är verkligen en sannolik historia!

Marc Moore

2015-01-23

Lite Pretty Woman fast omvänt. Alvtegen har ett väldigt psykologiskt djup i sina karaktärer som gör det intressant att läsa. Alldagliga människor med sina motsägelser och demoner i en stillsam historia.

Jan Svensson

2014-04-14

Den här gillade jag.

Katarina Johansson

2014-03-11

Nja, underhållande. Lite förutsägbar.

Ally Regins

2013-09-23

Inte lika bra som hennes andra böcker, men absolut inte dålig (så som recensionerna får det att låta).

Solveig Lindkvist

2013-08-12

Orkade inte läsa ut den. Läste en tredjedel utan att något hänt och tyckte då att det var slöseri med tid att läsa vidare

Maria Svedman

2013-07-27

Inte alls vad jag hade väntat mig efter att ha läst Skuld, skam m fl. Men efter en seg start tog den sig och hon skrev om intressanta människoöden och relationer.

Lisette Bergh

2013-05-09

Jag gillar denna bok.
Älskar Karins sätt att skriva, trovärdigt liksom. Allt är helt sannolikt i verkliga livet och dessutom är det saker som kan hända vem som helst.

Stefan Teppas

2013-03-07

Juli 2011 fick den 4,2 av mig och jag kommer ihåg den ännu väl även idag. vilket jag ser som ett bra betyg.

2013-01-12

Ingen deckare (inte för att jag tycker att hennes tidigare böcker heller varit det) men ändå spännande på sitt sätt, läste den på en kväll! Inte jätte, jättebra men helt okej.

Carina Svensson

2012-12-30

Jag tyckte väldigt mycket om denna bok! :) Dess språk och personbeskrivningar. Jag kände med huvudkaraktärerna och kunde se konflikerna utifrån de drabbades olika perspektiv.

Amelie Adrielsson

2012-12-16

Vilka karaktärer! Karin Alvtegen är verkligen mästarnas mästare när det gäller att skapa trovärdiga och intressanta karaktärer!

Helena S

2012-09-26

Den handlar inte om något särskilt, bara vanliga människor som kämpar sig genom en vardag som inte alltid är så lätt. Jag har läst alla Alvtegens böcker och tyckt väldigt mycket om dem. Jag var rädd att denna inte skulle vara lika intressant som spänningsromanerna hon tidigare skrivit. Men det var den. Den var stillsam, behaglig och bra.

Viktoria Lyne

2012-08-30

En av dom bästa böckerna som kom ut 2011.

Marie Bonnevier

2012-07-28

Mycket intressant och bra bok med ett slut som lämnade en del öppet för läsaren att fundera över.

Ethel Åslund

2012-06-20

Jag får hela tiden för mig att titeln är "En osannolik historia"... Jag brukar tycka om Karin Alvtegens böcker, men den här blev jag besviken på. Tycker det känns som att det finns ett budskap som ska fram, snarare än normalt prat. Lite övertydlig ibland. Personerna har jag också svårt för. Helena är väl ganska ok; lite taggarna utåt pga barndomen. Anders; självmordskandidat utan vänner, som helt plötsligt är charmig, varm och omtänksam - nej, honom tror jag inte på. Verner - nej, kändes bara märkligt. Anna-Karin - ja, henne gillade jag faktiskt (inte hennes åsikter, men man kunde tycka synd om henne).
Men språket är bra, och den är lättlyssnad, så jag sätter betyget OK.

Ethel Åslund

2012-06-20

Men språket är bra, och den är lättlyssnad, så jag sätter betyget OK.

Maria Johnson

2012-05-06

En klart läsvärd relationsroman.

2012-04-17

Jag har läst alla Karin Alvtegens, så kallade, deckare med behållning. Det gjorde att jag närmade mig den här med lite oro, eftersom detta inte är en spänningsroman överhuvudtaget. Det som gjorde att jag valde att läsa den är att Alvtegens tidigare böcker egentligen inte hade fokus på brottet, trots att de var deckare, utan på människorna. Om man hade plockat bort deckardelen ur de böckerna så skulle de ändå ha varit bra. Detta är ju alltså en sådan bok, utan brott, med fokus på människorna. Läs resten på http://bokslut.blogspot.se/2012/04/en-sannolik-historia-av-karin-alvtegen.html

Robert Johansson

2012-04-10

Lite besviken på denna bok. Ger henne en ny chans och läser ju nu den lite äldre "skam.

Rasmusmatte .

2011-12-22

Alvtegen lika bra som alltid

Jag gillade alla hennes S-böcker, men den här var en riktig besvikelse. Platt, icke-trovärdig och irriterande. Dock får den en tvåa eftersom Verner var lite intressant, och även Anders kvantfysiker/mekaniker till pappa.

Sofie Petersson

2011-08-11

En stark trea. Håller med Peter F om att boken innehåller bra personporträtt.

Martina Bergman

2011-07-13

Aningen "to good to be true" men mycket trevlig läsning.

Peter F

2011-07-04

Fina personporträtt.

Maria Palm

2011-07-03

Jag älskar denna boken! Människoöden, relationer och kvantfysik i en härlig avskalad miljö. Läs!

Ulrica Sandell

2011-04-25

En svensk "Berlinerpopplarna".

Annika Börjesson

2011-02-24

Jag tyckte den var jättebra och jag hade svårt att lägga den ifrån mig.

Ursula Stålhandske

2011-02-16

Jag tycker att boken var helt underbart bra, hade svårt att "låta den vara" någon längre stund. Läs den!

Lotta Strandberg

2011-02-06

Hade för höga förväntningar, tyvärr. Tyckte aldrig den grep tag i mig som hennes tidigare böcker gjort. Förutsägbar och lite tråkig.

Maria Josefsson

2011-01-19

Efter en seg start, som omfattar ungefär halva boken, känner jag äntligen igen mig i Alvtegens fenomenala personbeskrivningar. Det är skönt att vara väl omhändertagen, men ibland tycker jag, precis som några andra kommenterat, att hon faller på eget grepp.

Tyvärr tycker jag att avslutningen var rumphuggen och det tillsammans med inledningen gör att det ändå blir ett mediokert betyg. Synd, för den har kvaliteter.

Anna Liljeby

2010-12-29

Lite seg i början men blev bättre och bättre

Ullis N

2010-12-25

Jag konstaterade ganska tidigt att boken var förutsägbar, men att det inte gjorde något; att vägen dit kan vara en njutning även om man vet målet. Det här var redan från början en bok med värme och så fortsatte den.
MEN så visade det sig att den inte alls var så förutsägbar, det hände andra saker än de jag väntat mig och slutet blev inte lika uttalat som jag befarat.
Jag tyckte mycket om den här, men det kanske inte är en bok som stannar kvar resten av livet.

2010-12-02

Vilken besvikelse. Det händer ju ingenting. Hörde inte klart. Skulle egentligen bara ge 1 stjärna, men ger 2 eftersom hon läser så bra.

123 Linnea

2010-11-20

Jag blir irriterad när en författare som behandlar ämnen som likabehandling och tolerans, själv halkar dit och är fördomsfull mot vissa folkgrupper.

Ändå kan jag inte låta bli att tycka att Karin Alvtegens bok "En sannolik historia" är både underhållande och viktig. Jag hade svårt att sluta läsa.

2010-10-23

Jag har läst alla Karin Alvtegens fem tidigare böcker, "Skuld", "Saknad", "Svek", "Skam" och "Skugga".

Dom tidigare fem böckerna har ju varit typ psykologiska kriminalromaner. Men den här nya boken, "En sannolik historia", är mer en "vanlig roman".

Jag älskade Karins tidigare böcker, och tycker på ett sätt att det är synd att hon inte har fortsatt att skriva i den stilen. Men jag förstår ju också att hon kanske ville förnya sig och skriva i en ny genre.

Och jag tycker ju definitivt att hon har lyckats även i den här nya genren. "En sannolik historia" är en mycket bra roman om relationer. Kanske något förutsägbar, men det gör ingenting. Den har hög igenkänningsfaktor och skildrar det mänskliga spelet, känslor, fördomar och relationer mycket, mycket bra.

Jag kan helt klart rekommendera boken till alla. Och jag ser fram emot fler böcker av Karin, oavsett vilken genre hon väljer att skriva i.

Helena S

2010-10-12

Nej, inte redan slut och jag vill läsa mer.

Elisabeth Karlberg

2010-10-10

En mycket tänkvärd historia som jag klart rekommenderar. Kunde till och med känna igen mig lite grand.........

Karin Almén

2010-10-07

En av hennes bästa!!!
Jag hade väldigt svårt att släppa den, önskar att den varat längre. Jag gillade handlingen, tankarna kring våra val och livsöden. Precis en bok i min smak!

Camilla Eriksson

2010-09-20

Denna bok var väldigt bra skriven man kan undrar om författaren själv upplevt detta. Det Handlar om två vilsna själar som möts i livet och upptäcker att vi faktiskt kan förändra tillvaron själva i livet., och att vi kan göra andra val i livet.

Merja A

2010-09-10

En genommysig må-bra bok som jag behövde just vid lästillfället. Detta avgjorde valet mellan 4 ch 5 i betyg. Bokens karaktärer är speciella men ändå "trovärdiga". Det djupt mänskliga och den psykologiska laddningen gör läsningen intressant.

Pia Stendahl

2010-08-31

En sannolik historia är en charmig bok som gjorde mig på gott humör.
Att Alvtegen kan formulera sig och använda det svenska språket väl även i denna, för henne, nya genre betvivlade jag inte. Frågan var bara om det skulle bli intressant och skulle den gripa tag i mig på samma sätt som tidigare böcker?  Till min stora lycka var det precis vad boken gjorde. Däremot så är det inte en bok som ger några bestående intryck eller funderingar.
Itrigen är fängslande i all sin enkelhet och vardaglighet. Jag kan nästan sträcka mig till att delar känns lite stereotypt men detta stör mig inte så mycket. Det är inte ovanligt att jag tycker att relationsdraman kan kännas lite krystade och tråkiga men det tycker jag inte om En sannolik historia.
www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Karin D

2010-08-23

Jag försökte verkligen lägga band på mig och spara på kapitlen, men det gick inte! Det var spännande personligheter och intressanta livsval. Jag tror egentligen att det var det som mest attraherade mig - tankarna kring vad som gör mödan värt att leva och allt det där.

Eva Sundgren

2010-08-21

Äntligen ny bok av K.A., läsvärd som vanligt.

Anita Lundgren

2010-08-13

Nja, det jag läst tidigare av Karin Alvtegen hade gett mig högre förväntningar. Inte alls dålig - men den grep inte tag i mig. Läste den lite oengagerat

eva lundgren

2010-08-04

LIte förutsägbar var den allt, men den bjöd på en fantastisk karaktär i enslingen Verner som kändes mer som sprungen ur Torgny Lindgrens penna än någon annans.