En saga

King, Stephen

| 2022

Sjuttonårige Charlie Reade kommer till undsättning när hans granne, den buttre och hemlighetsfulle mr Bowditch, fallit och skadat sig illa. De blir vänner, men Charlie måste lova att hålla sig borta från det mystiska skjulet i trädgården. Vad är det som väntar på andra sidan skjulets tillbommade dörrar? Med hunden Radar vid sin sida ger sig Charlie ut på ett lika hisnande som skrämmande äventyr.

2022-10-05

Betyg: 5 av 5.
Alla som känner mig vet ju att Stephen King är min absoluta favoritförfattare, och har varit det i över fyrtio år. Över sjuttio böcker har jag av honom i min bokhylla, hela hans utgivning på svenska.
Jag älskar ju hans sätt att skriva. Och även om själva historierna i hans böcker såklart också är väldigt viktiga, så är det ändå mest ”allt runtomkring” som jag tycker bäst om. Personskildringar, miljöskildringar, samhällskritik, och hans värnande om barn, dom svaga i samhället, och ”den lilla människan”, det är den största behållningen av hans böcker, tycker jag.
Och oavsett om hans böcker är verkliga eller övernaturliga, så tycker jag att dom alltid är lika bra. Tycker det är så fantastiskt att han kan förnya sig för varje bok, och att han faktiskt aldrig upprepar sig, trots att han har skrivit så många böcker.
Den här boken är riktigt härligt tjock, på hela 750 sidor. Och den är verkligen som titeln säger, En saga. Den tillhör den halvan av hans utgivning som är övernaturliga böcker.
Jag tyckte väldigt mycket om boken, som är både spännande, gripande, otäck, berörande, välskriven, och mycket, mycket bra.
Rekommenderar varmt boken, precis som alla hans tidigare böcker, och jag hoppas på att den 75-årige författaren får leva länge och ha hälsan, så han kan skriva många, många fler böcker.

2022-09-15

Betyg: 5 av 5 - 📚 -