En roterande spegel av musik

I denna unika samling dikter och berättelser bjuder debutförfattaren Joakim Nordbrandt lyssnaren på en fängslande resa genom ljus och mörker, tid och rum, surrealism och existentialism. Skrivandet bör vara en kamp mot perfektionen och perfektionen en kamp mot skrivandet. När dessa två antagonister möts uppstår en kreativ balans som ebbar ut i skapande. Det är inte för än man ger upp alla föreställningar om perfektion som den ultimata dikten kan uppstå. En roterande spegel av musik är omöjlig att skapa och därför så lockande.

Agneta Holmström

2018-10-29

"En roterande spegel av musik" - en bok som fanns hemma hos en vän. Jag började läsa och läste och läste. Dikterna och berättelserna kastade mig mellan olika existentiella djup som berörde och gav mängder av tankar och känslor. Hur kan så mycket bra rymmas på dessa sidor? Det är nästan som att ta det bästa av ett antal olika duktiga poeter och sammanlänka dem i en skickligt gjord väv av olika färger, från det mörka bråddjupet till den färgglada kärleken. Och ändå är det en enda poet och författare som diktat vartenda ord i denna samling. Ingen av berättelserna och dikterna är förutsägbara. De ger hela tiden nya perspektiv och tankar. Jag läste med intresse varje dikt/berättelse, både för innehållet i varje strof och för att se vart den skulle föra mig. Detta är en bok som inte borde ligga osedd och undangömd. Det är riktigt hög klass på lyriken i denna! Jag har läst mycket och är en kräsen läsare men denna bok fastnade och berörde. En bok man kan läsa flera gånger och hitta nya tankar och infallsvinklar varje gång för att den innehåller så mycket. Den rekommenderas varmt!

Maria Wälsäter

2018-10-29

Magi, andra dimensioner, tron på något större, musik, speglar, stimulantia, matematik, bröder, qualia...

Det är omöjligt att kortfattat sammanfatta Joakim Nordbrandts debut "En roterande spegel av musik", då det i själva verket är en samling kortare texter och dikter. Trots det är boken inte lika spretig som man kanske får en bild av - flera gemensamma nämnare går att hitta texterna emellan, både innehållsmässigt och stilistiskt.

Gemensamt är också att texterna tvingar dig att öppna dina sinnen, ibland på ett nästan övermäktigt och väldigt existentiellt sätt. Jag fick liksom avbryta läsningen av och till, för att samla ihop alla bitar av mig själv i verkligheten igen. Men, vad är egentligen verkligt? Vad betyder ordet "verkligt", och vilket fenomen beskriver det? Ni ser, 138 sidor senare har jag förvandlats till rena filosofen.

I "En roterande spegel av musik" ger Nordbrandt mening till flummet, om man är villig att låta texterna leka med ens sinnen; ens tankevärld. Genialiskt? Troligtvis.

Novellen "Phantasmagoria" ger mig mersmak att få läsa mer av författaren, att få se honom skina i roman-format. Jag vill bli uppslukad av de fantastiska världar och karaktärer som Nordbrandt visar smakprov på att skickligt kunna skildra. "Den enda frågan som det inte finns något svar på är varför."

Av dikterna hittade jag mina personliga favoriter i "Nornan", "Den tomma vasen" och "Att se dig". Med dem lyckades Joakim verkligen beröra mig.

Tack till Joakim Nordbrandt för recensionsexemplaret. Jag ser fram emot att få följa din fortsatta skrivkarriär.

En mycket vacker bok med en variation av korta och lite längre poetiska dikter om kärlek, hopp och smärta. Jag fann min favorit i Papegojan. Joakim kan få orden att gifta sig till ett fint mästerverk som berör hjärta och själ.

Snezana Lindskog

Rekomenderas varmt!
Joakim Nordbrandt har skapat ett konstnärligt mästerverk, med innehåll som flyter närvarande i mig för varje ord jag tar till mig! När jag läser förflyttas jag in i en helt annan värld!

”En roterande spegel av musik” är Joakim Nordbrandts debutverk. Ett ordkonstverk för själen. Joakim är en mästare på att fängsla och förvåna med varje enskild dikt och kort berättelse. Jag suger i mig det abstrakta och förväntningarna om berättandets förutsägbarhet blir besvarade med råge. Hela diktsamlingen är en skattkista för dig som älskar det abstrakta och existentiella i en dikt. Joakim talar till mig med bilder från sitt inre och jag förbryllas av sanningar som berör mig. Gränsen mellan fantasin och verkligheten är flytande. Det existentiella svävar tydligt bland raderna och kittlar mitt innersta som jublar aha, så kan man tänka, varför har jag inte tänkt så. Rekommenderas varmt till diktälskare som är ute efter den där extra upplevelsen. I boken finns även kortare berättelser, som förvånar och slutar oväntat. Den berättelsen som sticker ut och slukar mig helt är novellen Phantasmagoria som jag både har lyssnat på och läst.
Jag slungas in i berättelsen och slukas totalt av berättarstilen och det fantastiska magiska innehållet. Jag finns där i centrum av berättelsens kärna.Novellen är välskriven och väluppbyggd! Den är otroligt lockande redan från början och så oemotståndlig i tidigt i skede. Spänningen är så mästerligt uppbyggd. Joakims samling är för mig värd det högsta betyget!

Blev helt tagen av denna fantastiska bok. Texterna är djupa och fantasin flödar. En perfekt blandning av dikter samt noveller. Min favorit är "phantasmagoria". Språket är ett konstverk i sig och jag rekommenderar er verkligen att läsa den.

Johan Rasmundson

2018-10-22

Jag rekommenderar starkt detta debutverk. Språket är utsökt och tar med läsaren på en visuellt fängslande resa. Blandningen av korta dikter och långa novell liknande berättelser fungerar perfekt ihop. Det metaforiska djupet i verken finns ständigt som ett associativt framåtrusande flöde. Köp den!

O

ossian reynolds

2018-10-22

Underbar bok! Om och om igen. Denna författare kommer jag följa. x