En riktig våldtäktsman : en bok om samhällets syn på våldtäkt

En bok om samhällets syn på våldtäkt För två år sedan gav Katarina Wennstam ut reportageboken Flickan och skulden. Det var en bok som kom att läsas och diskuteras i skolor och departement, på brottsofferjourer och i debattprogram. Frågan gällde samhällets syn på våldtäkt: är lagstiftningen rimlig, är mediabevakningen rättvis, vad styr ungdomars värderingar, vad styr agerandet hos poliser, lärare, jurister, grannar? Hur kan den sociala domen mot offren vara så obarmhärtig?    Katarina Wennstam valde att ge offren hela uppmärksamheten; kvinnor och flickor som utsatts för grova kränkningar, både före och efter våldtäkten. Nu kommer en efterlängtad utvidgning av bilden. I En riktig våldtäktsman skriver Wennstam med samma glödande engagemang om samma frågor – men med fokus på gärningsmännen. Vilka är de? Vad driver dem? Hur uppfattar vi dem? Det är ett lika förkrossande...

Bokdjungeln

2018-06-25

I samband med att allt fler skriver under #metoo så kändes det väldigt aktuellt att lyssna på denna bok. Men man kan ju inte bli annat än förbannad. Det ska inte spela någon jäkla roll vad en kvinna har för trosor på sig, eller om kvinnan först ville ha samlag men sen ändrar sig. Ingen ska få tvinga någon annan till att ha sex! Vi ser på kändis-Sverige att flera kvinnor blivit utsatta för våldtäkt och sexuella trakasserier. En man ber om ursäkt, en annan tycker det är löjligt och en kändis som är mamma försvarar sin son fast han dömts för våldtäkt. Det finns alla typer av idioter, de ser olika ut, och kommer från olika samhällsklasser. Men det spelar ingen roll, för dom ska ge fan i att utsätta andra för deras penisar och sexuella skämt. Ett sånt viktigt ämne - läs/lyssna på denna bok!

Kamali 

2015-10-09

Lika akuell idag som när den skrevs för över 10 år sedan. När får vi se en förändring i rättssystemet? När ska män börja ta ansvar för det strukturella våldet? När ska den förlegade bilden om kvinnans sexualitet förändras i samhället? Oerhört provocerande och upprörande bok.

Carolina E

2012-09-18

Alla borde läsa den här boken. Den här boken gjorde mig arg. Det är bra att vara arg ibland. Det ger en anledning till att vilja förändra.

Amanda S

2012-03-16

Bra, informativ bok som alla borde läsa då det är ett oerhört viktigt ämne i dagens samhälle.

Ally Regins

2010-12-14

En stark uppföljare som jag tycker är bättre än den förra. Innehåller inte lika mycket upprepning och har flera väldigt fängslande kapitel.

Sophie Almlöf

2010-05-24

Riktigt bra bok som fick mig att tänka och reflektera mycket över hur samhället fungerar eller inte fungerar kanske? Läs den!

Maria Blomkvist

2010-02-05

Lika intressant och uppseväckande som föregångaren "Flickan och skulden". Dock känns det som att författaren på vissa ställen upprepar samma mantra om och om igen. Boken hade kunnat göras något kortare utan att förlora sitt innehåll.

Maria Edström

2009-08-18

Mycket viktig bok. Fick mig se annorlunda på våldtäkt.

Irene Asp

2009-06-30

Lika skrämmande som första boken!