En riktig vldtktsman : en bok om samhllets syn p vldtkt

En bok om samhllets syn p vldtkt Fr tv r sedan gav Katarina Wennstam ut reportageboken Flickan och skulden. Det var en bok som kom att lsas och diskuteras i skolor och departement, p brottsofferjourer och i debattprogram. Frgan gllde samhllets syn p vldtkt: r lagstiftningen rimlig, r mediabevakningen rttvis, vad styr ungdomars vrderingar, vad styr agerandet hos poliser, lrare, jurister, grannar? Hur kan den sociala domen mot offren vara s obarmhrtig?    Katarina Wennstam valde att ge offren hela uppmrksamheten; kvinnor och flickor som utsatts fr grova krnkningar, bde fre och efter vldtkten. Nu kommer en efterlngtad utvidgning av bilden. I En riktig vldtktsman skriver Wennstam med samma gldande engagemang om samma frgor – men med fokus p grningsmnnen. Vilka r de? Vad driver dem? Hur uppfattar vi dem? Det r ett lika frkrossande...

Kamali 

2015-10-09

Lika akuell idag som nr den skrevs fr ver 10 r sedan. Nr fr vi se en frndring i rttssystemet? Nr ska mn brja ta ansvar fr det strukturella vldet? Nr ska den frlegade bilden om kvinnans sexualitet frndras i samhllet? Oerhrt provocerande och upprrande bok.

Carolina E

2012-09-18

Alla borde lsa den hr boken. Den hr boken gjorde mig arg. Det r bra att vara arg ibland. Det ger en anledning till att vilja frndra.

Amanda S

2012-03-16

Bra, informativ bok som alla borde lsa d det r ett oerhrt viktigt mne i dagens samhlle.

Ally Regins

2010-12-14

En stark uppfljare som jag tycker r bttre n den frra. Innehller inte lika mycket upprepning och har flera vldigt fngslande kapitel.

Sophie Almlf

2010-05-24

Riktigt bra bok som fick mig att tnka och reflektera mycket ver hur samhllet fungerar eller inte fungerar kanske? Ls den!

Maria Blomkvist

2010-02-05

Lika intressant och uppsevckande som fregngaren "Flickan och skulden". Dock knns det som att frfattaren p vissa stllen upprepar samma mantra om och om igen. Boken hade kunnat gras ngot kortare utan att frlora sitt innehll.

Maria Edstrm

2009-08-18

Mycket viktig bok. Fick mig se annorlunda p vldtkt.

Irene Asp

2009-06-30

Lika skrmmande som frsta boken!