En resa till jordens medelpunkt

Verne, Jules

| 2022

En av tiderna mest klassiska & älskade äventyrsböcker! I maj 1863 hittar Hamburgprofessorn Otto Lidenbrock ett kodat meddelande i manuskriptet till en uråldrig isländsk saga. Efter att ha knäckt chiffret anar han att han funnit vägen till jordens medelpunkt via vulkanen Snæfellsjökull på Island, och sätter genast ihop en expedition. I sällskap med brorsonen Axel och guiden Hans inleder han nedstigningen i den vilande vulkanen, i vars inre en värld av underjordiska floder, stormar, förstenade träd och urtidsdjur väntar, många mil under jordskorpan, upplyst av elektriskt laddade gaser. Med sin blandning av vetenskap och vild spekulation har En resa till jordens medelpunkt [1864] blivit en klassisk äventyrsroman, som lika mycket speglar sin tids vetenskapsoptimism som dess besatthet av att upptäcka, kartlägga och kolonisera. JULES VERNE [1828?1905] var en fransk författare av...

Magnus L

2012-11-27

Riktig episk berättelse, saknade lite spänning, men kompenserad av häftiga miljöer och fantasidjur.

Sara Johansson

2012-08-16

Jag läste ju den "vuxna" vertionen från 60-talet som är lite längre. Men boken va jätte bra, kul att läsa en "klassiker" den va spännande o välskriven.

Ola Hultin

2011-10-03

Läste den (fullängdsversionen alltså, inte Bylocks förkortade) på mellanstadiet och tyckte att den var enormt spännande.