En plats i solen

Marklund, Liza

| 2008

En svensk barnfamilj hittas gasade till döds i sitt hem på den spanska solkusten. Under protest skickas Annika Bengtzon till Marbella för att bevaka morden. Hennes relation till exmaken Thomas är laddad, hon vill inte lämna barnen hos honom och hans nya sambo. Men gasmorden på familjen upptar snart Annikas fulla intresse. Ju mer hon granskar dem, desto märkligare framstår de som. Under den heta solen dras Annika in i ett ödesdigert spel om kokain, penningtvätt och vedergällningar som innefattar flera generationer. En plats i solen är en brett upplagd kriminalroman som spänner över sjuttio år, från Nazityskland och bonde-Sörmland på 1950-talet till Stockholm, Malaga och Marocko i vår tid. Den är en direkt fortsättning på Livstid. Vid sidan av sitt författarskap är Liza Marklund även krönikör i tidningen Expressen, Unicef-ambassadör och delägare i Piratförlaget. Hennes romaner har...

2015-09-17

Marklunds serie om Annika Bengtzon blir allt bättre. Även om det i denna är lite svårt att hänga med i släktskapsbanden.

Maria Jacobsson

2014-12-22

Den osäkra Annika B ger boken ett lyft. Hennes våndor är skickligt beskrivna.

My.loved.books

2014-11-30

Tycker verkligen om karaktären Annika Bengtsson och detta var en Riktigt spännande bok!! :)

2014-11-03

Riktigt uselt. Hur kan en så känd författare som Liza Marklund nedlåta sig till något så intetsägande och tråkigt. Storyn osannolik och Annika Bengtsson likaså. Har författaren slut på idéer? Lägg ner isf. Jag ser ju att många gillar detta dravel. Jag undrar vad har man då för krav på bra läsning?

Linda F

2012-10-11

SPÄNNANDE!!! En bra fortsättning på "Livstid".

Andreas Christensen

2011-10-30

Liza Marklunds bästa bok enligt mig

Marianne Strandberg

2011-01-03

Hyfsat bra, lite snårig..

Lena Ullén

2010-10-25

Tog mig ett år att läsa...

Bengt Månsson

2010-03-07

Läsvärd men inte mer. Boken slutar lite väl plötsligt eftersom det tydligen är ok (?) att odla cannabis i Marocko och trådarna knyts dåligt ihop. Sambandet med Nazityskland kan man iofs ana men vad fanns i kassaskåpet?

Börjar tröttna pa Marklund. Samma sak hela tiden o det är ju otroligt hur ineffektiv polisen är ...

M W

2009-12-01

Kajsa S

2009-09-10

Betyget pendlar mellan en tvåa och en trea. Ganska lättläst och ibland lite spännande. Men tyvärr lite rörig, tror att det är bra att läsa Livstid innan eftersom detta är en uppföjare. (Jag har inte läst Livstid.)

Frida Andersson

2009-09-03

Har inte varit speciellt imponerad av LIza Marklund innan och undvikit att läsa hennes böcker några år nu. Nu blev det ändå så att jag läste Livstid och var helt fast. Fortsättningen En plats i solen var ännu bättre. Spännande och bra skrivit!

Erika Broberg

2009-08-21

Den var precis som jag väntade mig, oerhört spännande. Jag kan inte hjälpa att jag gillar dessa böcker!!!

Mia Dahlstrand

2009-08-16

2009-01-10
Spännande fortsättning på Livstid. Jag gillar att Liza Marklund beskriver Annika Bengtzon och hennes liv (om man läser böckerna i rätt följd).

Jack Russel

2009-08-05

Denna bok var bättre än Livstid tycker jag, småkul och småspännande. Den knyter ihop trådarna som blev kvar efter Livstid så jag tror det var en fördel att läsa båda böckerna direkt efter varandra, innan man tappat bort detaljer från förra boken.

Ciccis bokblogg

2009-07-31

Katarina Ewerlöf, en helt fantastisk uppläsare!

Sofia Åkerberg

2009-07-21

Nu börjar det verkligen gå på tomgång... Hela upplägget känns ganska håglöst (när det inte blir totalt osannolikt) och det känns som om Marklund har en uttänkt strategi att låta karaktärer som möter AB reagera totalt irrationellt och överspänt för att få henne att framstå som mer normal och inte så konfrontativ.

Karin Karlsson

2009-07-10

En av Lizas bästa tycker jag.

Gunvi Lundqvist

2009-07-07

Tänker inte recensera de andra " Bengtzon" böckerna, men En plats i solen hör till mina favoriter av alla jag läst, tror inte jag missat någon.
Gillar LM stil att skriva och Bengtzon´s äventyr i Spanien med polisen och äkta mannen som bedrog henne är njutbar läsning. Likaså förhållandet till den unga oerfarna fotograftjejen, gillar snacket mellan Bengtzon och henne. LM kan konsten att göra personerna synliga åtminstone för mig. Väntar med spänning på nästa Bengtzon, hon hamnar väl i USA då. Vad vore Sverige utan Liza Marklund.

Sofia Wessung

2009-06-21

Jag älskar Liza Marklunds böcker med Annika, jag vill hela tiden ha mer och mer.

Cecilia Johansson

2009-06-14

Virrig, svårt att hänga med.