En påse grön vind : ett sommarlov på Irland

Schulz, Gesine

| 2014

Planenvar att Lucy och hennes mor skulle semestra i USA. Men nu skulle hon plötsligtflyga ensam till Irland. Till en moster som hon inte ens känner. Lucy villabsolut inte dit, men hon har inget val. I ren protest färgar hon håret rött,flyger till Irland och upplever ett sommarlov som hon aldrig kunnat föreställasig! En vacker berättelse om vänskap, omden gröna ön Irland och om att allt inte alltid blir som man har tänkt sig.

Catharina Sanjay

2018-06-14

Få böcker har så starkt och självklart lyft med mig till en annan del av världen som Gesine Schultz berättelse om Lucy som till en början motvilligt reser till Irland under sommarlovet. Genom Lucy's ögon har jag sett den ljuvliga trädgården täckt med tusenskönor och den lilla viken där hon samlade snäckor. Jag har känt den friska havsdoften från stranden där hon letade drivved och det irländska lätta regnet som kommer och går. Jag har smakat varm choklad och äppelpaj, jag har känt Lucy's passion för stickning och njutit av garnens vackra färger. "En påse grön vind" visade sig vara en billig resa som kommer stanna med mig länge.