En oväntad vänskap

| 2013

Abdel går på anställningsintervju. Han gör det för att få en underskrift så att han ska kunna få ut bidragspengar att arbeta är han inte så intresserad av. Hela sin tonårstid har han levt som smågangster på Paris gator, helt bortom sina adoptivföräldrars kontroll, och han är beredd att göra lite vad som helst som kan resultera i pengar om det bara inte är alltför ansträngande. Det är en stenrik man i rullstol som intervjuar honom. Han är totalförlamad efter en skärmflygningsolycka och behöver hjälp med precis allt. Varför blir Abdel erbjuden tjänsten som personlig assistent åt Philippe Pozzo di Borgo i hans palats? Varför tackar han ja? Hur kommer det sig att han stannar i tio år?I En oväntad vänskap berättar Abdel Sellou, förebild till Driss i filmen med samma titel, tillsammans med Caroline Andrieu om hur två människor kan förvandla varandras liv.

Britta Weiler

2014-02-20

Bygger filmen på boken? Jag fick intrycket att det är tvärtom. (Boken kom ut 2013). Det var ju roligt att mötet med den totalförlamade mannen kunde ändra Abdels karaktär så totalt, men är det trovärdigt. Jag har svårt att förstå, varför Abdel blev så kriminell, han hade ju en ganska trygg barndom hos sin faster och farbror i alla fall.

My.loved.books

2013-12-04

En Underbar bok som kompleterar filmen med samma namn perfekt! :)

2013-09-09

Filmen var kanske bra, men garanterat inte boken som den bygger på. Mer än hälften av boken är en uppräkning av Abdels alla kriminella handlingar. Ingen gestalning. Orkar inte leta efter eventuella guldkorn i slutet.