En oväntad semester

Keyes, Marian

| 1999

En oväntad semester handlar om tjugosjuåriga Rachel som lever ett häftigt liv i New York. Hon vantrivs på sitt hotelljobb och ägnar tillvaron helt och hållet åt uteliv tillsammans med bästa väninnan som hon också delar lägenhet med. Droger tillhör vardagsmaten, barer och killar livsluften. Men en kväll går allt överstyr och Rachel har till slut tagit för många sömntabletter. Hennes familj hemma i Irland griper in och Rachel hämtas hem för att tas in på rehabiliteringshem. Det var absolut inte vad Rachel hade tänkt sig, men vid närmare eftertanke kanske en klinik inte är fel. Rachel ser framför sig popstjärnor och filmskådisar, bastubad och massagebehandlingar - så varför inte lite semester. Till kliniken anländer så Rachel men långsamt och obönhörligen går det upp för henne att här finns inga stjärnor och ingen lyx. Tillvaron består plötsligt bara av terapibehandling, trista typer och...

Matilda Orona

2023-04-22

Amazing bok! Blir alltid uppslukad av hennes böcker

Sandrolinen

2020-05-21

Första gången jag läste den här boken tyckte jag att den var väldigt tråkig och fick tvinga mig igenom den. Men av någon anledning så fastnade den mer än någon annan bok av Keyes hade gjort. Detta är den enda av hennes böcker som jag faktiskt har läst två gånger. Tycker att den är värd en 4:a för det.

Maylie Haim Poulsen

2020-04-28

En mkt bra bok. Tungt ämne som göra lättare av Marians sätt att skriva

Elna Mattila

2020-02-05

Lite överskattad.

2019-06-08

En bok som blir bättre för var sida. Jag hade inte riktigt förväntat mig att det skulle vara så tungt att läsa som det bitvis var. Trots den i grunden lättsamma tonen är det smärtsamt att läsa om hur Rachel gräver sig djupare ner i sitt missbruk samt även förnekar det under lång tid. Men det är en bra skildring utifrån en missbrukares perspektiv och det är härligt med humorn som lyfter upp emellanåt.

Annelie Rickstrand

2015-08-13

Njöt. Många skratt och även gråt och gillade verkligen "Luke" karaktären även om han verkade osannolikt bra.

Terese Johansson

2015-02-17

Nja, jag brukar gilla Keyes böcker, men denna var inte min favorit. Kanske mest beroende på att jag inte gillade huvudkaraktären. Men jag antar att det är så man reagerar och beter sig när man hamnar på ett rehabiliteringshem.

Teresia Kjellgren

2013-08-29

Jag älskar hennes böcker om den här härliga familjen. Det här var den första jag läste och sen dess är jag fast! :-)

Christina

2012-12-09

gillar Marian Keyes starkt! Inte min favorit av hennes böcker,men fortfarande väldigt bra. Jag gillade att hon knöt ihop den lite med den första boken.

Rebecka Broberg

2012-07-03

Rolig och funkar som sträckläsning!!

Josefine Ejebjörk

2012-01-15

Inte en av Keyes bästa. Handlingen sakande de starka karaktärerna man kan se i några av hennes andra böcker.

Johanna Jigström

2012-01-05

Oväntat bra. Men inte toppen.

Kamali 

2011-10-11

Vad jag minns skrattade jag faktiskt några gånger när jag läste denna, till skillnad från "Hundråringer som klev ut genom fönstret och försvann"

hanna säkkinen

2011-03-15

så himla bra skriven och mitt i prick. Jag både skrattade och grät. ÄLSKAR hennes böcker och den här ligger topp 3

Charlotta CG

2010-10-21

Efter att ha gillat Watermelon tänkte jag att den här skulle gå i samma mysigt irländska stil men nix - jag kommer alls inte in i huvudpersonens hjärna utan tycker bara hon är konstig och rehabiliteringsstället ännu konstigare. En massa karaktärer man bara tycker "jaha" om dyker upp och alla har de drogproblem. Det finns betydligt bättre både inom komedi och drama när det gäller drogrehabilitering.

Sandra Svensson

2010-10-03

min tredje bok med keyes och hon är fortfarande min absoluta favoritförfattare:) underbar!

Majjakarin Karlsson

2010-08-22

Fruktansvärt bra bok! Rolig men samtidigt svart och stundtals tragisk. Men som sagt fyy så bra bok. Min absoluta favorit och jag har läst den säkert 10ggr! Helt fantastisk!

Jenny Li

2010-08-21

Jag är inte mycket för chicklit, men jag hade en period då jag läste sådant - tror rent av att det var innan det började kallas chicklit... Det här är hursomhelst en av Keyes bättre romaner, den av dem som faktiskt lämnade ett litet avtryck i minnet...!

2010-07-23

Oj, så bra den här är.

M W

2009-12-01

Sandra Åkesson

2009-07-02

Verkligen en bra bok, så klockren. Ena stunden nästan tjuter man och sedan skrattar man så man dör. Verkligen läsvärd bok

Maria Klamas

2009-06-10

Snacka om förnekelse, så härligt klockrent träffande, hur man bara blundar, bestämmer sig för att nej så är det minsann inte... o så ser andra något annat... helt galet härligt!