En osynlig

Ljunghill, Pontus

| 2011

Stockholm 1928. Åttaåriga Ingrid Bengtsson hittas mördad ute på det nedlagda Djurgårdsvarvet. Mordet väcker stor uppståndelse och pressen rapporterar dagligen om utredningen. Den unge och lovande kommissarie John Stierna får fallet på sitt bord - det blir en jakt på en mördare som nästan inte lämnat några spår efter sig och där Stierna själv får betala ett högt personligt pris. Visby 1953. I en hotellbar på Gotland sitter Stierna och summerar sin karriär efter att just ha gått i pension. Mordet på den lilla flickan är för alltid inbränt i hans medvetande och när en journalist söker upp honom för att göra en artikel om fallet och vad som egentligen hände den där hösten 1928, rullas allt upp igen. En osynlig...

Frida Tosterud

2019-10-21

Det här är en bra bok! Läs den!

Mathias Thormann

2019-04-24

Bästa och spännanste deckare jag har läst på länge. Riktigt bra skildring av Stockholm och alla problem som fanns på 20talet med fattigdom bredvid rikedom mitt i stan. Hur en mördare kan bara smälta in folkmassan och slutet var helt överraskande för mig.

Katarina Strid

2018-01-13

Välskriven och fina skildringar, en bra beskrivning av polisarbetet där man vägrar att ge upp. Men lite långsam och vemodig. Det blir en trea. Bra semesterlektyr.

Marianne Strandberg

2016-07-02

Lite seg. Fin berättelse om 20-talets Stockholm. Långsam o detaljerat berättande om jakten på mördaren. Ska han hittas, eller?

Gunnel Lindström

2016-06-16

Tyckte mycket om denna bok, trots tunn historia. Speciell stämning.

Ulf Pettersson

2016-02-04

MYCKET SPÄNNANDE MED ÖVERRASKANDE UPPLÖSNING, LÄSVÄRD

Erika Lindblom

2014-12-26

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här boken. Skildringen av 20-talets Stockholm är briljant, miljöerna fantastiska. Däremot intresserar mig mordhistorien inte alls. Kanske beror det på att jag i allmänhet inte är särskilt förtjust i deckare? Boken förtjänar dock en trea för sina geniala miljöbeskrivningar. Jag har lärt mig mycket. Extra roligt är att några kapitel i slutet utspelar sig 200 meter från mitt hem.

Kerstin Hellgren

2014-10-08

Bra och spännande. Trist slut, men kan rekommenderas.

christina karlsson

2014-09-01

En riktig läsupplevelse, fantastisk miljöbeskrivning och tidsanda.

Lasse Nordenhem

2013-08-13

Småputtrig och mysig att läsa. Intressant grepp med tidsväxlingarna. Lite trist att det aldrig riktigt infann sig någon vidare spänning.

Charlotta Rylander

2013-02-24

Gillar skildringen av Stockholm men inte riktigt upplösningen

Andreas Jansson

2012-11-08

En trevlig bekantskap.

Marita Ryen

2012-10-23

Bra uppläsare och bra språk. Tyvärr blev den lite seg.

Conny J

2012-10-08

En finfin läsupplevelse! Lågmäld, känslosam och oförutsägbar.
Lite sorgligt att den är slut.
Betyg 4, av den starkare sorten..

En långsam, lågmäld bok...lite för långsam för min smak, men ändå läsvärd.

Bra debut!

Pia Stendahl

2012-05-15

Eftersom "En osynlig" är en debutroman så har jag inga förutfattade meningar. Varken bra eller dåliga. Pontus Ljunghill levererar en spännande och lite annorlunda debutroman.

Boken har ett svalt språk som känns lite distanserat till handlingen. Denna distans passar utmärkt till tidsepoken då man var lite mer formell än idag. Språket är lätt och ledigt.

Det är kul att läsa en svensk spänningsroman som utspelar sig i en annan tidsepok. Annars brukar svenska deckare främst utspela sig i nutid (i huvudsak). Jag gillar hur författaren skildrar tidsepoken genom små subtila detaljer som smyger sig in här och var i texten.

Fokus i boken ligger främst på karaktären, John Stierna, och inte på mordet vilket lyfter boken. Tyvärr känns upplösningen rätt förutsägbar vilket drar ner betyget något

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Lena L

2012-04-18

En mycket bra debutant. Spännande. Handlingen pendlar mellan tiden för mordet och 1928 och 1953 när preskribtionstiden för mordet håller på att gå ut. Författaren håller läsaren på sträckbänken till sista sidan.

Kenneth Olausson

2012-02-22

I en långsam, nästan släpande rytm byggs stämmningen upp. Man anar att något skall hända. Och det gör det. På sidan 375 - boken slutar. Men innan dess har den relativt nyktre kommissarien hunnit bli skild och dessutom skjuten i benet. Alltid något.

Anna Nyman

2012-02-19

Den tog lite tid på sig att komma igång och jag tyckte intrigen till att börja med inte var så lite lik Sjöwall/Wahlöös Mannen på balkongen. Men den tar sig allteftersom, går upp ett par steg i späningsnivå.