En orolig grav

Griffiths, Elly

| 2013

Dunkla avsikter i universitetsvärlden En man blir innebränd i sitt hus vars ytterdörr är låst utifrån. Offret, en före detta studiekamrat till arkeologen Ruth Galloway, har strax före sin död skickat ett brev i vilket han berättar att han gjort ett sensationellt fynd i närheten av Blackpool. Fyndet rör den legendariske kung Arthur och eftersom Ruth är specialist inom området gamla skelettdelar ber han om ett expertutlåtande. I samma brev framgår att han är rädd, men han hinner aldrig förklara varför. Allt medan Ruth kartlägger Dans upptäckt börjar omgivningen bete sig misstänkt. Det står klart att starka krafter inom universitetsvärlden vill undanhålla något från offentlighetens ljus. En orolig grav är femte boken om rättsarkeolog Ruth Galloway och kommissarie Nelson, ett omaka par med komplicerad inbördes relation. Torr humor, ett ovanligt persongalleri och skickligt sammanvävda...

Helena Rasmusson

2020-08-13

Gillar böckerna om arkeolog Ruth & hennes vänner! Trevlig engelsk deckare med lugnt tempo, trevliga miljöer, spännande intrig! Denna bok gör mig inte besviken!

2020-05-01

Bäckerna om Ruth Galloway och kommissarie Nelson är bra. Ett bra persongalleri och skickligt berättat. Trots det börjar det kännas lite för likt från bok till bok. Ingen större variation i mordgåtorna. Det känns som Griffiths skriver samma story i varje bok.

A H

2020-04-30

Jag gillar verkligen denna bokserie. Spännande och en hel del humor.

Irene Malmeling

2016-07-01

Så trevligt att umgås en stund med Ruth Galloway, Nelson och Cathbad!

2015-08-03

En riktigt trivsam och bitvis mycket spännande deckare. Det blir lite för mycket barnprat ibland, men allt eftersom Ruth Galloways dotter Kate växer och man slipper babyfokuseringen känns det riktigt bra.

Anna Jensen

2015-03-21

Sträckläste alla sex böckerna, kunde verkligen inte lägga ifrån mig dem. Den ena bättre än den andra, grymt bra serie! Älskar handlingen, spänningen och sättet hon skriver på. Hoppas verkligen att det kommer fler delar, annats kreverar jag!

Kim M. Kimselius

2015-01-19

Den här boken börjar väldigt skrämmande och griper tag direkt.

Det är fascinerande att läsa om kung Arthur och allt som rör sig kring fyndet av hans skelett. Dessutom tycker jag det är intressant att läsa om Ruth Galloway och kommissarie Nelson relation, ett mycket udda radarpar i en deckare som är något utöver det ovanliga. Läs den!

Kim M. Kimselius

2015-01-19

Den här boken börjar väldigt skrämmande och griper tag direkt.

ag hade faktiskt boken men valde att lyssna på den för en utav mina favorit uppläsare är Angela Kovacs. Det är en riktigt bra bok, den är riktigt spännande samtidigt som den är lite småmysig och det är just vad jag gillar med serien. Eftersom man följt serien är det roligt att få reda på hur det går med personerna.

2014-09-16

Jag fortsätter med att digga Ruth. Kate och Nelson helt enkelt. Och alla ödsliga, vackra naturbeskrivningar.

2014-07-19

Jag är helt såld på böckerna om Ruth Galloway, erkänner mig skyldig direkt. Då kanske det verkar konstigt att denna fått stå oläst i över ett år, men det är det inte alls. Jag vill ju inte bli utan så jag väntar helt enkelt med att läsa den senaste tills det kommer en ny och eftersom sjätte delen ramlade in hos mig i maj så var det nu äntligen dags att läsa denna. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/07/en-orolig-grav-av-elly-griffiths.html

Lika trevlig som de tidigare böckerna, lite underhållning för stunden. Jag tycker om Ruth och Cathbad, men det har blivit lite väl mycket fokus på hennes dotter förehavanden som inte har med berättelsen att göra. Kommer på mig med att önska att Ruth hade fått förbli barnlös.

Lotta Karlsson

2014-04-30

En inte allt för bra brittisk deckare, som snart är glömd - svag trea.

Marc Moore

2013-09-19

Inte nytänkande eller specielt minnesvärd men ändå trevlig läsning om en något gnällig medelålders arkeolog. Ganska trevligt när böcker knytter samman med legender tycker jag.
Lite tröttsamt att författarinnan verkar ha bestämt sig för att ge en bebis en huvudroll. Det för inte handlingen framåt nämnvärt när en bebeis gråter, skrattar, druttar på ändan eller säger något tokroligt...... Kan inte låta bli att tänka att boken är skiven av någon som är mammaledig. Trotts det absolut godkänd.

Maria Larsson

2013-07-10

Elly Griffiths femte bok om Ruth Galloway - "En orolig grav" - är en riktig bladvändare. Spänningen är mer intensiv än tidigare, bra intrig med ett slut som inte kändes förutsägbart. Jag har förälskat mig i personerna i serien och följer med största intresse deras invecklade relationer till varandra.

I "En orolig grav" har kvarlevorna av den legendariske kung Arthur en central roll och Ruth blir - på fler sätt en ett - mer inblandad än hon önskar.

Utan spektakulära våldsscener lyckas Griffiths skapa rejäl spänning för sina läsare. Hon blir mer självsäker i sitt skrivande för varje bok vilket avspeglar sig på ett positivt sätt i texten. Inte heller komplicerar hon saker i onödan vilket ger ett bra flyt och driver handlingen framåt. Jag ser fram emot bok nummer sex.

Maria Larsson

2013-07-10

Läsvärd. Griffiths skapar spänning för sina läsare utan spektakulära våldsscener, intrigen är bra och slutet inte förutsägbart. Ett måste för alla oss som älskar brittiska deckare.

Gunilla Jönsson

2013-06-08

Den bästa i serien så här långt.

Linn Olofsson

2013-05-14

Älskar Griffiths sätt att skriva! Typisk torr brittisk humor, intressanta intriger och spänning genom hela boken, man blir fast från första sidan helt enkelt. Läste ut den på två dagar och jag längtar efter nästa bok :)