En oönskad julklapp

Molin, Sara

En oönskad julklapp är en julroman fylld av humor, värme, komplicerade famljerelationer och kärlek i en stressig sjukhusmiljö. Diana Jonsson vill inte lämna Tanzania för att tillbringa november och december i ett mörkt Sverige. Hon vill inte återuppleva känslan av att inte passa in, och hon vill definitivt inte fira en svensk jul med alla förväntningar det innebär. Men hon förmår inte säga nej när mamma för tredje året i rad ber henne att tillbringa julen hemma i Sollentuna, och vikariatet på akutmottagningen ger en chans att tjäna ihop lite välbehövliga pengar. Två månader, det ska hon väl ändå klara av? Hon ska bara få julen överstökad, i januari väntar ett nytt jobb i Kenya. Men i Sverige blir ingenting som hon tänkt sig. Arbetskamraterna Gunnel, Blaze och Erik nästlar sig snabbt in i hennes hjärta, och när det framkommer att Dianas förmodat avlidne pappa inte bara...

Beas bokhylla

2022-12-02

En oönskad julklapp är en underhållande berättelse där vi får följa Diana som är på tillfälligt besök i Sverige för att fira jul med sin mamma och för att jobba på akuten, något hon förstås märker är helt annorlunda från hennes liv i Afrika.

Boken är snabbläst och rakt igenom charmig samtidigt som den tar upp en del tyngre ämnen, så som komplicerade familjerelationer. Det var verkligen något jag uppskattade när jag läste boken då många julromaner i stort sett alltid handlar om samma sak, men här var det inte lika fokuserat på romansen som dök upp, utan Dianas relation till sin mamma, sin halvsyster och sina arbetskamrater var precis en lika stor del av boken och det var ett stort plus om ni frågar mig.

Om ni, som jag, också läser en hel del julromaner den här tiden på året, så se till att läsa En oönskad julklapp om ni inte redan har det. Sara Molin har blivit en av mina favoriter när det kommer till svensk feelgood.

Diana har tillbringat de senaste sju åren med att volontärarbeta i Afrika och trivs med det livet. Men nu har hon, relativt ofrivilligt, återvänt till Sverige för november och december. Tillbaka till sitt gamla rum hemma hos mamma, som hon har en väldigt ansträngd relation med och dessutom ska de fira jul ihop. För att ändå ha något att göra, har Diana tagit ett vikariat på akutmottagningen på ett sjukhus och tänker sig att bara låta tiden gå och sedan återvända till Afrika. Men hon förväntar sig inte att hon plötsligt ska börja känna sig hemma igen, eller att hennes historia ska göra ett tillbakatåg i nuet.

Det är inte ovanligt att jag, i mina recensioner när det kommer till feelgood, skriver om genren som en varm mysig filt man bara kryper ner i och inte kommer ur förrän boken är slut. Ni vet, något som är bekant och inte alltför spännande. Man vet liksom vad som kommer att hända mot slutet, men tjusningen ligger i att följa vägen dit. Ibland blir man förvånad över slutet, men oftast inte.

Här blir jag inte förvånad, men jag älskar resan! Persongalleriet är inte överdrivet stort eftersom allt kretsar kring Diana och hennes känslor (boken är skriven i jag-form) men jag har väldigt svårt att hitta en karaktär jag inte tycker om. Jag tycker också om att Dianas pappa Andrej är med som ett spöke i bakgrunden och som något som har mycket mer påverkan än det kan se ut från början. Diana har också en ordentlig karaktärsutveckling som får mig att känna det som att jag lär känna henne mer på djupet än jag skulle ha gjort annars.

Språket är bra och passar genren och även om jag nu läste den här efter nyårsskiftet med regnet smattrande mot rutan, gjorde det mig absolut ingenting att den har ett litet fint jultema som ramar in allting.

Svante Nevéus

2021-03-14

Läste den som följetong i Upsala Nya Tidning i vintras 2020-2021 Bra fångat om komplexa relationer människor emellan, kollegor, familj och andra. Träffsäkra observationer och personporträtt.

Stinas_boksida

2021-01-07

Diana har i många år arbetat i Afrika, men nu närmar sig julen och hon har inte varit hemma på tre år, så hon tänker åker hem under två månader.

Två månader ska hon väl klara av. Hon tjänar ju lite pengar under tiden, och åker sen tillbaka till Afrika.

Under tiden hemma ska hon jobba extra på akuten. Här lär hon känna flera härliga människor som hon börjar umgås med.

Av en slump får hon veta att hon har en halvsyster. Hon är nyfiken på vem det är och börjar smyga på henne.

Resan hem blir inte alls som Diana tänkt sig.

En feelgood som utspelar sig I jultider. Den har allt som en feelgood ska ha, kärlek, svek, värme, hemligheter, humor, vänskap och familjerelationer.

Boken är lättläst och har ett bra språk och flyt. Jag sträckläste boken för jag tyckte om den väldigt mycket. En undervar och väldigt fin bok.

2020-12-30

Trevlig, kanske inte lika bra som boken innan men ändå helt okej läsning.

Underbar, charmig och underhållande!

2020-12-18

Diana kommer hem till Sverige för att fira jul med sin mamma. De senaste åren har hon jobbat utomlands och känner egentligen inte alls för att åka hem till ett kallt och mörkt Sverige i november. Två månader hemma, sen väntar ett nytt jobb i Kenya.

Men i Sverige blir inget som hon tänkt sig. Nya bekantskaper blir snabbt vänner och hemligheter avslöjas.

”En oönskad julklapp” är en varm och kärleksfull julroman med humor, trassliga familjerelationer och kärlek. Sara bygger upp sin historia att man bara vill läsa en sida till.. och en sida till... Jag tyckte om att läsa om Diana och de som finns runt henne. Vi skulle alla behöva fler av Gunnel, Blaze och Erik i våra liv. Människor som bara tar emot en och bjuder in till gemenskap och omedelbar vänskap.

Det är intressanta karaktärer, julkänsla och en fin skildring av vänskap och familjerelationer. Det är en fröjd att läsa Saras charmiga bok!

Bettan_bokprataren

2020-12-18

Saras första bok "Som en öppen bok" (tidigare inlägg) blev för mig en sådan där wow upplevelse och jag började läsa En oönskad julklapp med mycket höga förväntningar och jag måste säga att "hon gjorde det igen"
Jag fullkomligt älskade den här också. En feelgood som står för så mycket mer och inte bara erbjuder mig hjärta och smärta.

Den här berättelsen är genomtänkt och har ett större djup än vad man först tror. Den vill berätta för oss att vi ska våga lite på oss själva, våga gå för saker som känns jobbiga och att våga ta för sig.

Dessutom är den en lättläst bladvändare med härliga karaktärer och som har ett bra, enkelt men inte torftigt språk. Sara har hittat en fin balans i såväl språket som i persongalleriet.
Saras sätt att skriva på gör att jag snabbt är med i historien, jag blir en av dem och känns som en kompis som vill in och styra och ställa.

Söker du en feelgood som är underhållande har lite familjehemligheter, kärlek och hög charmfaktor plussa sedan till en stor dos av självrannsakan, självinsikt och många skratt.
Det här är en feelgood när den är som absolut bäst!
Sara har verkligen landat på himlen med härliga underbara feelgood böcker och hon är där för att stanna och hon har seglat upp som en av mina absoluta favoritförfattare.

Eva Pettersson

2020-12-13

Perfekt julmysläsning!

🎅🌹Detta var en riktigt mysig feelgood Julbok i sjukhusmiljö.
Jag gillade den redan från första stund.
💜💜💜💜 av 5st🌹🎅

2020-12-06

Betyg: 4 av 5.

Diana lämnar Tanzania för att tillbringa november och december i mörka Sverige, hälsa på mamma och jobba på akutmottagningen för att sedan åka tillbaka och jobba som sjuksköterska i Kenya.. Hon vill inte återuppleva känslan av att inte passa in och hon är inte sugen på att fira jul hemma i Sverige, hon trivs med att arbeta i Afrika. Men ingenting blir som hon tänkt sig när hon kommer hem till Sverige, hennes nya arbetskamrater nästlar sig in i hennes hjärta likaså Erik. Diana har också levt i tron att hennes pappa är avliden med det visar sig att han lever och att hon också har en halvsyster.

Jag har tidigare läst Saras bok "Som en öppen bok" och fullkomligt älskade den så mina förväntningar var ganska höga och jag säger WOW hon lyckas verkligen skriva en ny fullpoängare. Denna bok är lättläst med ett enkelt språk att förstå och ett bra flyt. Sara lyckas skriva på ett sätt som gör att jag som läsare fastnar och dras in i storyn och jag kan inte släppa boken. Det här en underbar bok som innehåller allt - den är underhållande, har kärlek, komplicerade relationer, charmig och att den utspelar sig i sjukhusmiljö är bara positivt, också att hitta sig själv, våga landa och släppa in människor i sitt hjärta och våga stanna i det. Underbar bok som lämnar den där goa känslan i magen när jag läst sista sidan och slår igen boken.