En oönskad julklapp

Molin, Sara

| 2020

En oönskad julklapp är en julroman fylld av humor, värme, komplicerade famljerelationer och kärlek i en stressig sjukhusmiljö. Diana Jonsson vill inte lämna Tanzania för att tillbringa november och december i ett mörkt Sverige. Hon vill inte återuppleva känslan av att inte passa in, och hon vill definitivt inte fira en svensk jul med alla förväntningar det innebär. Men hon förmår inte säga nej när mamma för tredje året i rad ber henne att tillbringa julen hemma i Sollentuna, och vikariatet på akutmottagningen ger en chans att tjäna ihop lite välbehövliga pengar. Två månader, det ska hon väl ändå klara av? Hon ska bara få julen överstökad, i januari väntar ett nytt jobb i Kenya. Men i Sverige blir ingenting som hon tänkt sig. Arbetskamraterna Gunnel, Blaze och Erik nästlar sig snabbt in i hennes hjärta, och när det framkommer att Dianas förmodat avlidne pappa inte bara lever,...

Svante Nevéus

2021-03-14

Läste den som följetong i Upsala Nya Tidning i vintras 2020-2021 Bra fångat om komplexa relationer människor emellan, kollegor, familj och andra. Träffsäkra observationer och personporträtt.

Stinas_boksida

2021-01-07

Diana har i många år arbetat i Afrika, men nu närmar sig julen och hon har inte varit hemma på tre år, så hon tänker åker hem under två månader.

Två månader ska hon väl klara av. Hon tjänar ju lite pengar under tiden, och åker sen tillbaka till Afrika.

Under tiden hemma ska hon jobba extra på akuten. Här lär hon känna flera härliga människor som hon börjar umgås med.

Av en slump får hon veta att hon har en halvsyster. Hon är nyfiken på vem det är och börjar smyga på henne.

Resan hem blir inte alls som Diana tänkt sig.

En feelgood som utspelar sig I jultider. Den har allt som en feelgood ska ha, kärlek, svek, värme, hemligheter, humor, vänskap och familjerelationer.

Boken är lättläst och har ett bra språk och flyt. Jag sträckläste boken för jag tyckte om den väldigt mycket. En undervar och väldigt fin bok.

emmakicki

2020-12-30

Trevlig, kanske inte lika bra som boken innan men ändå helt okej läsning.

2020-12-20

Jag började att läsa En oönskad julklapp som följetong i vår dagstidning och tänkte att jag skulle njuta av den under hela december. Och det började ju bra, men sen i fredags slutade avsnittet i tidningen så spännande att jag var tvungen att hämta boken i bokhyllan och läsa klart den på en gång.
Som en öppen bok är författarens andra roman och det märks att författaren har hittat sin eget uttryck och stil ännu mer i den här boken. Språket flyter fint och boken bjuder på en väldigt trivsam läsupplevelse. Huvudpersonen Diana är lätt att tycka om och känna med och jag önskar bara att allt ska gå bra för henne. Gunnel och Blaze som Diana jobbar med är såna människor jag önskar att jag själv hade i min närhet, varma och underbara människor som bjuder in och ställer upp för andra utan baktankar. Boken utspelar sig i sjukhusmiljö med Dianas arbete på en akutmottagning och det känns väldigt trovärdigt skildrat, så bra att man tror att författaren själv jobbar på akuten. Det är en varm berättelse som får mig som läsare att må bra. Att den sen innehåller relationer, kärlek och en dos jul gör inte saken sämre. En oönskad julklapp är en oemotståndlig liten julpralin, den är charmig och alldeles underbar!

Underbar, charmig och underhållande!

Lollos bokhörna

2020-12-18

Diana kommer hem till Sverige för att fira jul med sin mamma. De senaste åren har hon jobbat utomlands och känner egentligen inte alls för att åka hem till ett kallt och mörkt Sverige i november. Två månader hemma, sen väntar ett nytt jobb i Kenya.

Men i Sverige blir inget som hon tänkt sig. Nya bekantskaper blir snabbt vänner och hemligheter avslöjas.

”En oönskad julklapp” är en varm och kärleksfull julroman med humor, trassliga familjerelationer och kärlek. Sara bygger upp sin historia att man bara vill läsa en sida till.. och en sida till... Jag tyckte om att läsa om Diana och de som finns runt henne. Vi skulle alla behöva fler av Gunnel, Blaze och Erik i våra liv. Människor som bara tar emot en och bjuder in till gemenskap och omedelbar vänskap.

Det är intressanta karaktärer, julkänsla och en fin skildring av vänskap och familjerelationer. Det är en fröjd att läsa Saras charmiga bok!

Elisabeth Berglöf

2020-12-18

Saras första bok "Som en öppen bok" (tidigare inlägg) blev för mig en sådan där wow upplevelse och jag började läsa En oönskad julklapp med mycket höga förväntningar och jag måste säga att "hon gjorde det igen"
Jag fullkomligt älskade den här också. En feelgood som står för så mycket mer och inte bara erbjuder mig hjärta och smärta.

Den här berättelsen är genomtänkt och har ett större djup än vad man först tror. Den vill berätta för oss att vi ska våga lite på oss själva, våga gå för saker som känns jobbiga och att våga ta för sig.

Dessutom är den en lättläst bladvändare med härliga karaktärer och som har ett bra, enkelt men inte torftigt språk. Sara har hittat en fin balans i såväl språket som i persongalleriet.
Saras sätt att skriva på gör att jag snabbt är med i historien, jag blir en av dem och känns som en kompis som vill in och styra och ställa.

Söker du en feelgood som är underhållande har lite familjehemligheter, kärlek och hög charmfaktor plussa sedan till en stor dos av självrannsakan, självinsikt och många skratt.
Det här är en feelgood när den är som absolut bäst!
Sara har verkligen landat på himlen med härliga underbara feelgood böcker och hon är där för att stanna och hon har seglat upp som en av mina absoluta favoritförfattare.

Eva Pettersson

2020-12-13

Perfekt julmysläsning!

2020-12-09

🎅🌹Detta var en riktigt mysig feelgood Julbok i sjukhusmiljö.
Jag gillade den redan från första stund.
💜💜💜💜 av 5st🌹🎅

2020-12-06

Betyg: 4 av 5.

Diana lämnar Tanzania för att tillbringa november och december i mörka Sverige, hälsa på mamma och jobba på akutmottagningen för att sedan åka tillbaka och jobba som sjuksköterska i Kenya.. Hon vill inte återuppleva känslan av att inte passa in och hon är inte sugen på att fira jul hemma i Sverige, hon trivs med att arbeta i Afrika. Men ingenting blir som hon tänkt sig när hon kommer hem till Sverige, hennes nya arbetskamrater nästlar sig in i hennes hjärta likaså Erik. Diana har också levt i tron att hennes pappa är avliden med det visar sig att han lever och att hon också har en halvsyster.

Jag har tidigare läst Saras bok "Som en öppen bok" och fullkomligt älskade den så mina förväntningar var ganska höga och jag säger WOW hon lyckas verkligen skriva en ny fullpoängare. Denna bok är lättläst med ett enkelt språk att förstå och ett bra flyt. Sara lyckas skriva på ett sätt som gör att jag som läsare fastnar och dras in i storyn och jag kan inte släppa boken. Det här en underbar bok som innehåller allt - den är underhållande, har kärlek, komplicerade relationer, charmig och att den utspelar sig i sjukhusmiljö är bara positivt, också att hitta sig själv, våga landa och släppa in människor i sitt hjärta och våga stanna i det. Underbar bok som lämnar den där goa känslan i magen när jag läst sista sidan och slår igen boken.