En officer och spion

Harris, Robert

| 2016

Efter succer som Faderland och Spkskrivaren r den historiska romanens gigant Robert Harris aktuell med en bok om Dreyfusaffren. Paris r 1895. Alfred Dreyfus, en ung judisk armofficer, har mot sitt nekande dmts fr landsfrrderi. Under en officiell ceremoni vanras och skymfas han infr en stor folkmassa. Bland vittnena till frdmjukelsen terfinns den franska armns framtidslfte Georges Picquart. Inte lngt efter att Dreyfus deporterats till sitt dsligt belgna fngelse p Djvulsn, upptcker Picquart information som pekar p att ett justitiemord har begtts. Medan Picquart kmpar fr att avslja sanningen tvingas han omvrdera synen p sitt hemland, sina officerskamrater och sig sjlv. En officer och spion har blivit hyllad av lsare och recensenter ver hela vrlden. Det r en gripande och osannolik skildring av antisemitism, en omfattande politisk komplott...

Rama Pujara

2020-01-26

Mycket intressant historisk roman. Lite steglst i brjan men sedan flt det p

Alexandra Coard

2018-05-06

Kunde inte sluta lsa. Intressant lsning om denna dreyfus affr som man hrt s mycket om men aldrig riktigt frsttt. Stter ljuset p det faktum att ett fungerande rttsystem r en av grundbultarna fr en fungerande demokrat. Men kanske lite vl lttsmlt.

Linda Abramsson

2018-02-16

S lngsam emellant men vlskriven. Intressant eftersom det r en sann historia. Ett tidsdokument.

Kjell Ram

2017-12-18

Hll p att ge upp. Nr jag lst halva boken blev det lite spnnande. Men det lyfte aldrig. Vldigt mnga olika personer att hlla reda p. Intressant men ganska seg bok.

Lauri Solmupoika

2017-10-09

Mycket lsvrd

Henrik Johansson

2017-09-03

ven om spelplanen r given redan frn brjan r boken spnnande och en levande om denna gigantiska rttsskandal

Karin Sder

2016-08-19

Absolut lsvrd!
Mycket intressant!

2016-06-05

Ett intressant stycke historia. Numera r i alla fall hets mot folkgrupp inte tilltet. Jag hpnar ver dtidens ppna antisemitism. Harris r en habil frfattare, inte mer.

2016-06-04

Min frsta reaktion nr jag sg den hr boken var att jag ville lsa den. Dreyfusaffren r ju en grslig, men intressant, historia frn verkligheten. Visserligen en verklighet som ligger drygt hundra r tillbaka i tiden, men faktum r att inte speciellt mycket har frndrats. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2016/06/en-officer-och-spion-av-robert-harris.html