En ö i havet

Thor, Annika

| 1997

Systrarna Steffi och Nelli är tolv och åtta år gamla. De skickas av sina föräldrar till Sverige för att undkomma judeförföljelserna i sitt hemland Österrike. Systrarna vet ingenting om Sverige, bara att de ska bo på en ö i Göteborgs skärgård. De drömmer om en semesterort med palmer längs strandpromenaden, stränder med solstolar och glassförsäljare, ett piano och en hund. När de kommer fram är ingenting som de väntat sig. Där finns bara hav och sten, sjöbodar och fiskebåtar. Det luktar fisk och ingen talar deras språk. Inte får de bo tillsammans heller. Steffi bor hos tant Märta och Nelli hos tant Alma. Och inte blir det bättre när de börjar skolan. Steffi blir retad för sitt mörka hår och sin brytning och har svårt att försvara sig med sina knappa språkkunskaper. Hon oroar sig för sina föräldrar och längtar till den dag då de ska få vara tillsammans igen - i Amerika. Men månaderna går...

Isabelle Vennerberg

2018-02-09

Jättebra!

Isabelle Vennerberg

2018-02-09

Jättebra!

Katarina Strid

2017-10-15

Köpte hela serien på bokmässan i år, har inte läst den tidigare men minns att den gick som radioteater för många år sedan. Böckerna är ju i huvudsak riktade mot ungdomar och språket är enkelt, men det är väldigt bra! Man kommer verkligen Steffi nära och känner med henne.

amanda hildur

2017-08-12

Har sett de nya fantastiskt fina utgåvorna av Annika Thors böcker trenda runt bland fellow bokbloggare och blivit otroligt sugen på att läsa om serien. Älskade den när jag läste den senast (i typ mellanstadiet). Så när jag hittade det här (otroligt fula men ack så läsbara) exemplaret i Julias bytesrum på hennes studentboende blev jag överlycklig! Och visst var den lika bra som jag minns den. Stora och små ungdomsproblem varvas med det otroligt uppslitande som det innebär när en familj tvingas dela på sig och barn anpassa sig till nya familjer helt ensamma. Så brinnande aktuellt i dagens Sverige att man glömmer bort att det ska föreställa 40-tal.

2015-04-11

Fin avslutning på denna serie om Steffi. Tårar på slutet.

2015-04-06

Lika bra som de tidigare i serien. Nu har jag bara en bok kvar, sen blir det nog tomt efter Steffi.

2015-04-05

Lever mig in o läser med glädje. Intressant och fängslande.

2015-03-22

Bra o hjärtskärande.

Irene Malmeling

2014-06-16

Underbar bok som har allt! Den perfekta högläsningen på mellanstadiet.

Agnes Lindholm

2014-05-06

Andra delen om Steffi och Nellie var likabra om inte bättre!

Agnes Lindholm

2014-05-06

Jättebra, gripande och sorglig. Tänk att detta hänt på riktigt.

Sara Frimodig

2013-09-23

Denna var en av mina favoritböcker när jag var yngre! En väldigt välskriven och gripande ungdomsbok.

Elouise

2012-10-05

Läste de här böckerna när jag var barn och älskade dem.
Läste om dem nyligen och älskade dem ännu mer.
Slutet är både underbart och hjärtskärande och jag kommer sakna alla karaktärerna.
Precis som man ska när en bok är riktigt välskriven.

Sara Hansson

2011-04-04

Jag läste böckerna om Steffi och Nelli i högstadiet och älskade dem. Det finns så många känslor i böckerna och de är alla beskrivna på finaste sätt. Rekommenderas!

Anna Andersson

2011-03-17

En SUPER bok. Menar det verkligen!

W

Weronica U

2011-02-24

Annika Thor har skrivit dessa böcker om Steffi och Nelli som hamnar på en ö utanför Göteborg i väntar på att andra världskriget skall ta slut och att deras föräldrar skall hämta. dem. De är syskon och som läsrare får du följa deras vardad med allt var det innebär. En mycket bra serie.

Vera .

2010-11-04

Jag älskar boken som är känslosam och fint beskriven.

Louise

2010-09-27

Jag läste alla böckerna i serien i skolan, och tyckte dem var bra. Lite tråkiga vissa stunder, men dem är läsvärda.

narin topal

2010-06-29

Lite sorlig men annars är den spännande o fantastiskt bra...

2010-01-07

Min dotter tyckte mycket om dessa böcker när hon var liten, de fastnade aldrig hos mig. Inte som tv-serie heller.

fröken svensson

2009-06-22

Den här serien läste jag högt för min klass. Åtminstone de första delarna var väldigt bra högläsningsböcker.