En ny tid

Jessen, Ida

Ida Jessen är en av Danmarks stora författare. Missa inte hennes flerfaldigt prisbelönta roman En ny tid. »Denna dagboksroman om en tillvaro på den jylländska landsbygden vid 1900-talets början berättar lika lågmält som fängslande om en kvinna som efter många år återtar huvudrollen i sitt eget liv.« Dagens Nyheter»Det är njutbart att läsa Ida Jessens klara poetiska prosa ... en lågmäld och finstämd roman i Herman Bangs efterföljd ... Betyg 5/5.« Litteraturmagazinet 3 januari 1904 Jag är på väg nu. Allt är packat. Jag har inte ens tid att skriva det här. Jag fortsätter senare. Så inleder fröken Lilly Høy sin dagbok. Hon ska precis påbörja sin första lärartjänst i det lilla jylländska samhället Thyregod. Men det kommer att dröja tjugo år innan hon tar fram...

Anki Olsson Flodin

2019-11-11

Blev verkligen berörd av den finstämda berättelsen om två människor som aldrig når fram till varandra. Bra att lyssna på, tror den vinner på långsam läsning. Missa inte fortsättningen: Doktor Bagges anagram.

2018-10-21

I den här romanen av Ida Jessen porlar språket fram. Det är nog det jag tänker på först när jag skall sammanfatta läsningen av En ny tid. Jessen har jag läst tidigare. Också då med stor förtjusning. Hon har ett lågmält och varmt sätt att beskriva de tankar och känslor som människorna i boken har. Finstämt. Hon är en människokännare, tycker jag, och hon skildrar känslor och relationer på ett nära och varmt sätt.

Susanne Edén

2018-05-24

en småskolelärarinna i början av 1900'talet vars man dör tittar tillbaka på sitt liv parallellt med att vi får följa hennes sorgearbete. lågmäld och nära berättelse om ett liv.

Henrik Johansson

2018-05-10

En båda tragisk och hoppfull berättelse om när livet börjar. Trevlig läsning.

Lars B.

2018-04-27

Lågmält och underbart. Får mig att tänka på Kaarsbøls "Den stängda boken".

2018-02-03

Varm och med vackert språk får vi följa hur Lilly vågar förändras när maken dör. Fin dagboksform. Jag antar att nästa del skrivs ur makens perspektiv. Ser fram mot den.