En nästan perfekt mamma

Emme, Lilly

»Feelgood som ger dig allt! Humor, glädje och skratt men även lögner och familjehemligheter. En härlig bok som är lättläst.« Bettan bokprataren  »En nästan perfekt mamma är en varm och humoristisk feelgoodroman ... Emme balanserar galant upp det tjusiga med både spänning och allvarlig underton. Berättelsen lyckas hålla tempot hela boken igenom. Jag ser fram emot en uppföljare i samma härliga anda.« BTJ   Poppy är hemmafru i Cambridge och ägnar dagarna åt att skjutsa runt sin dotter Ruby till skönhetstävlingar. Men när Ruby oväntat vinner en tävling bryter helvetet lös. Vänskapsband brister, ett kattköp slutar i fiasko, skvallret löper amok och en oönskad släkting gör sig påmind. Hur ska Poppy reda ut röran hon befinner sig i? Och kan livets svärta bli ljusare av något så glättigt som skönhetstävlingar? En nästan perfekt mamma är en humoristisk feelgoodroman...

Idas Recensioner

2020-12-12

En nästan perfekt mamma bjöd på en mysig och oförutsägbar handling fylld av humor och missförstånd. Jag tyckte verkligen om Poppy och hennes små pinsamma men roliga egenheter, och jag tyckte också om att humorn är en stor del av boken. Jag skrattade och log mycket åt alla oförutsägbara händelser och alla charmiga karaktärer. Lilly Emme har verkligen skapat en härlig och underhållande feelgood!

Handlingen är verkligen charmig, för den innehåller allt från knäppa missförstånd till mysiga familjerelationer. Huvudkaraktären Poppy och hennes farmor Maureen är två helt underbara karaktärer som jag direkt fastnade för. Poppy är något paranoid och orolig av sig, medan Maureen är en tuff dam som inte låter något eller någon komma i hennes väg. Jag kände med alla karaktärer, blev irriterad, ledsen och glad av alla händelser som boken innehåller – precis så en läsare ska känna till en feelgoodroman.

En nästan perfekt mamma är en välgjord feelgood som jag varmt kan rekommendera. Om du vill läsa något fyndigt, varmt och som innehåller lite svärta så är denna boken ett perfekt alternativ.

Recension av: idasrecensioner.se

Rebecka Nyman

2020-11-30

Klockren feelgoodroman som är lättläst och bidrar till pendlande känslor. Jag älskar karaktärerna och berättelsen blir aldrig tråkig. Jag blir oerhört arg på Stacy och gillar att följa Poppys utveckling som person och de insikter hon når. Det här är en bok som jag upplevde var svår att lägga ifrån sig, jag ville bara fortsätta läsa för att få veta hur allt skulle utveckla sig. Den har humor, men jag relaterade mer till det som handlade om ensamhet, tillit och att våga vara sig själv. Boken visar på hur mobbning även kan finnas i vuxenvärlden och hur den påverkar både vuxna och barn. Den handlar även om att stanna upp och lyssna, både på sig själv och på andra.

Otippat bra! Blev först irriterad på hela grejen med skönhetstävlingar för barn (för vuxna oxå, för den delen) men boken handlar mest om annat och är både lättläst, rolig, djup och underhållande. Inte lika ytlig som jag trodde. En feelgood som stannar kvar.

Boken handlar om livet kring Poppy som är hemmafru, hon lever med sin man som är en känd skådespelare och de har en dotter. Poppy fyller dagarna med att skjutsa sin dotter Ruby på skönhetstävlingar och livet rullar på tills en dag när Ruby vinner en skönhetstävling.

Boken är lättläst med ett bra driv framåt vilket gör den snabbläst och jag som läsare fångas med i boken. Boken har en skön blandning av karaktärer - Poppy som hemmafru, maken som är en känd skådespelare och tar all uppmärksamhet när de vistas ute, den lätt vimsiga farmodern, dottern Ruby, alla vänner och en katt. Boken har inslag av humor, hemligheter, lögner, falskhet och kärlek, jag tycker att storyn är underhållande men har också ett allvar i botten kring vänskap och utfrysning.

Bettan_bokprataren

2020-08-30

En senil farmor som gör lite som hon vill, en man som är en känd skådespelare och snyggare än snyggast lägg där till en så kallad bästa väninna som kanske inte är den hon utger sig för att var. Och så klart huvudpersonen den skönhetstävlande lilla tjejen Ruby som tävlar för att hon vill eller?
Där har du den här boken i en liten ask. Den gav mig blandade känslor allt från skratt, tårar och till och med frustration. Du bjuds på en härlig blandning av personer allt från den dementa farmodern som enligt mig kanske är den största behållningen i boken, till folk som sprider lögner och falskhet.

En nästan perfekt mamma är en humoristisk feelgoodroman om en kvinnas extraordinära vardagsliv. Men den handlar också om ensamhet, tillit och att våga stå upp för sig själv.

Sammanfattning: Feelgood som ger dig allt! Humor, glädje och skratt men även lögner och familjehemligheter. En härlig bok som är lättläst.

2020-08-17

Vad jag tyckte om den här boken! Jag skrattade, var arg, frustrerad och bara levde mig in i handlingen. Underbar bok!

Boken är underhållande, charmig och fullkomligt lysande! Jag ville inte att boken skulle ta slut, utan fick hålla tillbaka lite för att den inte skulle ta slut för fort.

Jag tycker att Lilly skriver lätt, språket är lätt att följa och det går att förställa sig både handling och karaktärer framför sig. Polly blev en karaktär jag tyckte om och som jag gärna läser fler böcker om.

2020-08-05

Humor, varm och mänsklig.

villa-freja.se

2020-07-28

Just när det kommer till romaner för vuxna är det ovanligt att de är skrivna i första person, presens. En nästan perfekt mamma är precis så ovanlig och det är så genialiskt. Lilly Emme lyckas skriva med en total närvaro, med humor och värme och flirtar i sitt författarskap med Sophie Kinsella, vilket är ett enormt plus för någon som har läst allt Kinsella gett ut. En nästan perfekt mamma är en charmig feelgood-roman med en rad tokigheter men också med ett djup och ett allvar. Jag älskar den!

Lysande, charmig & underhållande!

Stinas_boksida

2020-07-19

Poppy lever med sin man Ben, en känd skådespelare, sin dotter Ruby, och sin gamla senila farmor Maureen i Cambridge.
Poppy är hemmafru, men mycket av hennes tid lägger hon på dottern och hennes skönhetstävlingar.

Stacy är Poppys bästa vän. Hennes dotter Diamond vinner nästa alla tävlingar. Men så kommer tävlingen där Ruby står som vinnare. Detta är något Stacy inte kan släppa, vilket sätter deras vänskap på prov.

Vardagen är inte alltid så lätt att få ihop. Har man då en senil farmor som gör lite som hon vill, en man som alla vet vem det är, och en bästa kompis som inte klarar av förlust och fryser ut vännen på alla möjliga sätt, ja då behöver man nog hitta sig själv.

Detta är en härlig feelgood som är en perfekt sommarläsning.

Jag sträckläste boken på stranden. Ibland var jag så arg på hur vuxna människor kan bete sig med lögner, falskhet och utfrysning. Men här finns också humor, kärlek och vänskap.
En lättläst charmig bok.