En nästan vanlig man

Öhrlund, Dag

| 2008

När miljonkonton, sex och kokain inte längre är nog... Christopher Silfverbielke är stjärnmäklare i Stureplans finansvärld. Beundrad och avundad, men helt känslokall och hänsynslös under den charmfulla ytan. Van att få vad han vill. Och vem han vill. Men miljonerna och framgångarna är inte nog. Han kräver mer, mycket mer. Något nytt, som kan ge honom spänning i livet. Hans Ecker är Christophers bäste - och kanske ende - vän. På väg att motvilligt dras in i ett seriöst förhållande med Veronica, men inte beredd att släppa det ljuva livet med champagne, brudar och kokain. Johannes Kruut är rikemanssonen som på nåder får vara med i gänget, ivrig att platsa och bra att ha till hands när krognotorna blir för höga. När miljonkonton, champagne, sex och kokain inte längre är nog, går de tre männen över gränsen i sin jakt på spänning och njutning. Med Silfverbielke som manipulerande hjärna ger...

Izabela Horn

2021-11-29

Handling & Tema : 5/5
Karaktärerna: 4/5
Miljöbeskrivning: 4/5
Språk och berättarkons 4/5 : Slutbetyg 4/5

2021-01-12

Alltså nej. Språket är inte bra för fem öre och det känns tillgjort både avseende karaktärers tankar och den stundtals överambitiösa användningen av utropstecken. Poliserna känns som en sliskig gubbklubb, kvinnosynen överlag får kvinnorna att framstå som antingen snorkiga tråkmånsar eller mähän som inte kan se igenom en putsad fasad. Dessutom rörigt gällande vem som tänker vad när författarna låter tankar förekomma i kursiv text. Jag tycker inte heller att berättelsen har något som lockar mig och känner att jag snabbt blir uttråkad och har svårt att ta mig framåt i läsningen.

Sofi Lindberg

2020-07-24

Bäst!!!!!

Valentina

2018-08-23

Älskar den här boken! Psykopaten vi älskar att hata, men älskar ändå! Han är bara för mycket, men ändå vill man ha mer ändå på något märkligt sätt!

Bjarne Johansson

2017-12-17

Bra

Anna Andersson

2017-11-22

Sjukt bra

Marre

2017-04-25

Spännande och vidrig. Trots det kan jag inte lägga ifrån mej boken.

Marina Pedersen

2016-10-11

Spännande

Mrs SHE

2016-08-23

Ok, visst ar det en helt ok bok. Handlingen gar i en rasande takt och huvudpersonen ar inte nagot vidare trevlig. Emellertid sa blir jag knasig pa spraket i boken och nagra direkta felaktigheter. Forfattarna borde lara sig skillnaden mellan dator och data - det ar pinsamt. Sedermera heter det medicinsk sekreterare och inte lakarsekreterare (titelandring som har ganska manga ar pa nacken nu). Det heter ocksa Norsk skogkatt, alltsa inte skogSkatt.

Tove Skarstedt

2016-06-30

Jag har alltid svårt för böcker där huvudpersonen begår brott och kommer undan med det. Detta är en sådan bok. Det är spännande, och mot min vilja blir jag engagerad, men med lätt avsmak. Ungefär som när man läser en skvallertidning, det talar till det sämsta i människan, så jag kan inte ge den något toppbetyg.

Johan CB

2015-12-03

A H

2015-10-11

Vilken bok.!!! Har aldrig läst något liknande.
Fart och fläkt och det händer hela tiden något ..

heidi mathiesen

2015-06-14

Spännande bok som jag direkt fastnade i

Valentina C

2015-02-28

Christopher Silfverbielke är nog elakheten i kvadrat

Karin Löfstrand

2015-01-19

150110: Ljudbok med Stefan Sauk. Berättelsen är som en försvenskad "American Psyco". Ganska beroendeframkallande lyssning.

Jan Banan

2014-12-19

Onödigt grisig ibland men annars helt OK.

Nils Johansson

2014-11-01

Stundtals är "En nästan vanlig man" riktigt bra. Det är intressant att följa psykopaten Silferbielke och hur han radikaliseras mer och mer. Men i övrigt lämnar boken mycket mer att önska. Karaktärerna håller inte och agerar inte på ett trovärdigt sett efter hur dem är uppbyggda. Handlingen är inte heller trovärdig och hänger på lite väl många osannolika händelser.

Eva Aronsson

2014-10-28

Fy tusan vilken sjuk människa! (Huvudpersonen) Men boken är grymt bra skriven! Man kan inte sluta läsa! Hugger tag i nästa bok direkt: Grannen

Annika Sjöström

2014-09-15

Lyssnat som hörbok. Stefan Sauk är den bäste!!! Men vilka dj-a typer det finns....eller de finns väl egentligen inte?!

Anna Johansson

2014-05-05

Tyckte boken var lite svår att komma in i då jag inte kände någon tillhörighet eller sympati för någon av karaktärerna. Men den tog sig sakteliga och blev riktigt spännande. Absolut värd att läsas/lyssnas på.

Jimmy Nilsson

2014-04-21

Ruskigt otäck men ändå så spännande, går inte att sluta läsa. Silfverbielke är en fullfjädrad psykopat som man inte hade velat ha något att göra med i verkligheten, trots det så tar man hans parti i boken. Galet!

Liselotte Johansson

2014-03-25

Denna andra bok av författarna var så otroligt spännande. Kunde knappt lägga den i från mig. Rekommenderas verkligen.

Lotta Lettenström

2014-03-24

Oj vilken spännande bok. Vet inte om detta berodde på att jag lyssnade på Stefan Sauk. Christofer Silverbielke är en riktig psykopat och mördar mest hela tiden ser gärna till att hans kompis Hans Ecker blir misstänkt. Chris har inga skrupler. Han vill bli snuskigt rik och ha alla snygga brudar.

Björn Math

2013-10-13

Slarvigt skriven. Ojämn.

Marita Ryen

2013-09-29

Den är så otäck att det drar ner betyget. Annars var det en bra uppläsare, bra språk och otroligt spännande. Vet ej om jag vill läsa fortsättningen. Huvudpersonen är så otäck och det är honom man följer mest. Polisen har en biroll.

Jenny Hjärtberg

2013-07-13

Rekommenderas! Stefan Sauk läser så bra. Första delen i en serie och det ska bli intressant att se ifall nästa håller samma standard. Men usch vilken läbbig typ Silverbjälke är. Den sorten vill man inte träffa på.

Carolina E

2013-05-18

Jag vet inte om det är mitt fel som hade för höga förväntningar, men när jag läser ord som psykopat och så vidare så blir jag genast intresserad av boken. Den här psykopaten i form av Silverbielke kan jag inte tycka är intressant på något plan alls, tyvärr. Han blir för sjuk, för kall och helt enkelt för äcklig. De andra karaktärerna är heller inte särskilt intressanta, den här Jacob Colt till exempel som ska föreställa någon sorts huvudperson trots att han knappt gör något i boken alls förutom representerar hur lite polisen är trion på spåren. För vad gör polisen? Ingenting! Kanske hade de behövt lite mer kvinnlig envishet i kåren, för på tal om kvinnor så representeras samtliga av att antingen vara någons fru, en hora eller en "bitchig jurist med feministsnack" - det är de kvinnor som finns! Att sedan nästan samtliga blir förnedrade eller våldtagna gör ju inte saken bättre. Jag blir helt enkelt less på mansdominansen.

Stefan Wern

2013-01-07

Karaktärerna känns en aning överdrivna och icke trovärdiga, dialogen är under all kritik och de logiska luckorna är många och alldeles för enkla. Men visst, grundidén till storyn är helt ok.

Jan Alkstål

2012-12-06

Riktigt spännande och bra

Tomas Karlsson

2012-11-21

Christopher Silvferbielke är väldigt långt ifrån att vara en nästan vanlig man, hur karaktären blivit så skruvad går nästan inte att förstå, Hur hans medkumpaner rycks med i vansinnet och är också svårt att ta in, men det är spännande, rått och rakt på sak. Kommer defenetivt att läsa fortsättningen om den ruggigaste karaktären(?) i svensk thriller.

Vidrig! Men går INTE att släppa!
Vilken jädra skitstövel! Eller är han bara egotrippad eller rent av psykopat. Boken är skitdålig, skitbra, otäck, facsinerande. Den går iallafall inte att släppa, man tänker på den hela tiden. Eller beror alltihop på den fantistiska uppläsaren, Stefan Sauk, han är utan tvekan värd en stark 5:a. Den bästa jag nånsin hört.

Conny J

2012-07-26

Buthler- Öhrlund har något som gör att jag vill läsa en eller två böcker innan jag bestämmer mig för om jag tycker dem är bra eller dåliga. Således en tre.
Något osannolik historia i mitt tycke, men det finns säkert sånna där psykos ute där någonstans..

kristina Wåhlin

2012-07-19

Måste vara en av de bättre böckerna jag läst. den tog slut på bara några timmar. Spännande handling som gör att man inte vill sluta läsa, man vill veta vad "Den nästan vanliga mannen" ska ställa till med härnäst.

Maria Hjelm

2012-06-24

Rå, spännande, välskriven. Christopher Silfverbielke är en kuslig person; kall, beräknande, ond. En fascinerade bok som rekommenderas starkt.

Helena Hansson

2012-06-19

Bästa boken jag läst. Läs efterföljaren Grannen också!!! Letar efter liknande böcker men har ännu inte hittat någon i den här stilen. :(

Henrik Nilsson

2011-12-07

Inspirerad av Bret Easton Ellis "American Psycho"?Intressant historia men som jag tyvärr vant mig vid när det gäller böcker av Dan och Dag så blir det lite mellanbra när de författar.

Stefan Johnsson

2011-12-03

Spännande och otäck

Elin Rickmarker

2011-11-30

Vidrig bok men ändå läsvärd...jag skulle kalla det manlig chiclit!

Pelle Pettersson

2011-10-06

Lite för mycket av det onda, men en spännande bok...

2011-09-15

Det blir helt enkelt för mycket ondska. Psykopaten är för obehaglig. Läser annars mycket deckare och trillers, men den här tyckte jag inte om.

Ulrica Björnhag

2011-08-18

En svag 4:a. Högt tempo med vinklingar av handlingen ur flera personers synvinkel. Berättelsen rulla på i högt tempo och man vill bara höra mer - veta hur det går. Blir lite för mycket på slutet. Missvisande med att det är en katt och råttalek. Polisen var egentligen aldrig nära. Läste boken men hörde också på något kapitel i talbok. Stefan Sauk är ju som hela radioteatern ! Växlar mellan karaktärer och dialekter obehindrat. Mycket bra!

Hmm hur ska jag skriva detta.... Boken är väll bra får en svag 4a. Avdraget får den pga av det blir bara för mycke... till en början är det intresant, tempot är högt, man vill höra vidare... men efter 2/3 av boken är man less på psykopat översittar fasonerna. Det slutar aldrig... katt och råttalek... nja jag vet inte! Polisen var ju egentligen aldrig nära! såallt var ju i en mans hand. Men en stor eloge för Stefan Sauks läsning det var nog den som gjorde att jag lyssnade till slut.

Peter Allanson

2011-05-13

Otäck. spännande, dålig, smått frustrerad läsning om denna Silverbjelke i ett tempo som håller mig bunden i stort sett hela boken. Vissa delar är så dåliga så dåligt skrivna men räddas hela tiden av en spänning som håller mig kvar. Vill ha ett avslut men, det kommer mera......

Anette Marcusson

2011-03-17

Rasmusmatte .

2011-02-16

Författarparet var en ny bekantskap för mig och en mycket positiv läsupplevelse. Boken är spännande och lättläst. Ger en klar 4:a

niklas edlund

2010-11-09

Stefan sauk läste bra men boken var skräp. Det är roligare att titta på färg som torkar.

2010-10-23

Jag vet egentligen inte vad jag tyckte om den här boken. Den var spännande och otäck, dessutom gjorde den mig så förbannad att jag bara ville läsa ut den och glömma bort den. Människor som tror att de är förmer än andra och står över lagen har den inverkan på mig och jag antar att jag blev så arg bara för att boken var så bra skriven. Kanske kunde det minskats ner på våld och sex, men då skulle nog boken förlora sin fascination. Det här var något av det mest grymma och otäcka jag läst i vuxen ålder och glömma den lär jag inte göra.

Bia Sigge

2010-08-25

Riktigt otäck och ofta kändes den rent ut sagt spekulativ. Dock ett bra driv som ger sträckläsningsvarning. Bra uppläsning av Stefan Sauk.

Beatrice Wahlberg

2010-08-13

Ren dynga! En massa spekulativt våld staplat ovanpå varandra! Inte intressant, bara cynisk och platt.

2010-07-23

Så bra och spännande. Bra uppläsare, Stefan Sauk.