En mörk välsignelse

Lehane, Dennis

| 2010

För tolv år sedan lyckades deckarparet Patrick Kenzie och Angela Gennaro söka reda på en försvunnen flicka, den fyraåriga Amanda McCready, och återbördade henne till modern trots att de båda visste att Amanda skulle få det bättre hos sina kidnappare. Det är ett beslut de ännu inte lyckats förlika sig med. Nu är Amanda försvunnen på nytt och både Patrick och Angela ser en möjlighet att ställa saker till rätta. För att hitta henne tvingas de ta itu med psykotisk rysk maffiaboss och hans obalanserade fru, deras lika obalanserade underhuggare och en vit makt-ledare med skjutglada anhängare. Med risk för sina liv tvingas de in i en härva av identitetsstölder, olagliga adoptioner och en jakt på ett ovärderligt ryskt krucifix. Jakten leder dem till en värld där gott är ont och ont är gott, en värld där det som gått förlorat aldrig bör komma upp till ytan igen.Enmörk välsignelse...

2015-01-05

Gillar Lehane. Detta verkar tyvärr vara den sista med privatdeckarparet Kenzie/Gennaro. En fin avslutning, mycket givande funderingar kring gott och ont.

2012-09-20

Sjätte delen om Kenzie och Gennaro kan man säga är en direkt fortsättning på Gone, baby, gone, som är fjärde delen i serien. Tyvärr levde den inte alls upp till mina förväntningar och jag får nog hålla den som den sämsta i serien. Därmed inte sagt att den är dålig, utan mer att Lehanes lägstanivå är ganska hög. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/09/en-mork-valsignelse-av-dennis-lehane.html

Tobbe Fransson

2012-07-08

Det känns lite som om författaren tröttnat på figurerna men ändå vill komma till ett avslut.Lite oinspirerad story. Tyvärr. Annars läsvärd.

Carina Svensson

2012-07-05

Tyvärr den bok i serien som var minst bra. Jag fick inte helt kläm på allt i slutet och jag antar att den här är den definitivt sista boken i serien. Jag var inte heller beredd på det stora tidshoppet från den förra boken.

Erik Jonassson

2012-01-22

Lehane målar upp en mörk berättelse om ett fall i det förflutna som återigen blir aktuellt. Mycket bra och spännande deckare.

Ida

2011-11-12

snabbläst och spännande, oväntat slut. dock inte lika bra som tidigare böcker i serierna som har vart mer välskrivna och intressanta i uppbyggnaden i historien. men läsvärd, lehane skriver alltiid bra böcker!

2011-11-07

Efterlängtat slut till Gone, baby gone. Välskriven och humoristisk bok som får läsaren att överväga olika moraliska dilemman. Oväntade vändningar gör boken oförutsägbar.

Pelle Martinsson

2011-09-06

Översättningen är tyvärr inget vidare och påverkade min läsupplevelse negativt. Alldeles för styltigt med rakt översatta idiom och uttryck som inte alls klingar rätt på svenska. Intrigen som sådan är helt okej, även om den tar en smått osannolik vändning mot slutet av boken. Trots allt är det dock en klart godkänd läsupplevelse för den som gillar Lehanes stil.

Emma Utter

2011-03-20

Senaste (sista?) boken i KenzieGennarosviten är, precis som jag väntat mig, en ytterst välskriven en riktigt bra deckare. Ett mycket glatt återseende av mina favoritdetektiver!

Liza Bolin

2011-02-09

Besvikelse efter "Patient 67", det här är en helt vanlig standarddeckare. Personporträtten är naturligtvis bättre än vad de kunde ha varit, men ändock: en besvikelse.

Ola Janåker

2011-01-14

Bra driv i storyn även om det mest känns som om Lehane vill ha den överstökad. Intressant frågeställning om föräldraskap men karaktärerna känns ändå ganska stereotypa.

Ann-Sofie Carlsson

2011-01-13

Mer av ironi och humor än annars från denne språkmästare.