En mörk strimma av ljus

Yazbek, Samar

| 2013

Sent en kväll ser Hanan ett ljussken under sin makes sovrumsdörr. Hon öppnar den och får syn på sin åldrige make och sin älskade tjänsteflicka Alya tillsammans i sängen. Förblindad av ilska och raseri slänger Hanan ut Alya ur huset mitt i natten. Alya, ännu inte tjugo år gammal, har varit Hanans tjänsteflicka i över åtta år. Hon växte upp i slummen och har inte hört av sin familj sedan den dag då hennes far i utbyte mot en summa pengar tog med henne till huset. Nu närmar hon sig sina uppväxtkvarter igen och minnena sköljer över henne. Våldtäkterna, slagen, den ständiga stanken av sopor. Och hon kommer på sig själv med att trots allt sakna Hanans kärlek och tryggheten i huset.Samtidigt drabbas Hanan av panik över vad hon gjort. Hon inser att hon har levt ett privilegierat liv men att det har saknat innehåll, saknat kärlek. Tills hon träffade Alya som hon gjorde till sin tjänsteflicka på dagarna...

Göran Claesson

2014-03-03

Att läsa romaner från andra kulturer har jag alltid gillat, så nyfiket börjar jag läsa En mörk strimma av ljus. Samar Yasbek är syrier och romanen utspelar sig i Damaskus innan det syriska inbördeskriget har brutit ut.

När överklasskvinnan Hanan av en slump upptäcker sin tjänsteflicka Alya i sängen med den åldrige maken så blir hon rasande. Hon kör omedelbart iväg Alya men ångrar sig nästan genast. Tjänsteflickan har under en lång tid varit hennes älskarinna; nu blir hon ensam med en man som hon avskyr.

Växlingsvis får man som läsare följa Hanans och Alyas perspektiv på vad som hänt och hur deras liv har varit. Tjänsteflickan har växt upp i total fattigdom i ett slumområde, Hanan är ingift i den syriska överklassen, men instängd i en luxuös villa. Friheten år förbehållen männen och i det segregerade Damaskus är egentligen båda kvinnorna fångar.

Den komplicerade kärlekshistorien och maktspelet mellan Alya och Hanan, där rollerna är ombytta på nätterna, bär denna intensiva roman. Båda kvinnorna far illa i det våldsamma syriska samhället, där revolten pyr under ytan. Slutet lämnas öppet - ska de två kvinnorna återförenas? - men man anar att det syriska samhället snart kommer att explodera.

En mörk strimma av ljus är en laddad roman, en febrig berättelse om kärlek och sexualitet, men också en berättelse som ger inblick i livet i Syrien. Det är en stark skildring om förtvivlan och två kvinnors fångenskap i ett förtryckarsamhälle. En stark läsupplevelse!