En misslyckad kvinnas bekännelser

Potter, Alexandra

| 2021

*** ?Nells resa är hysteriskt rolig, rörande och klarögt klok ... ? ? Lucy Dillon *** *** ?Den nya Bridget Jones.? ? The Daily Telegraph *** *** ?Säg hej till en bok som kommer att få dig att skratta på varje sida ? oavsett om du är 20, 40 eller 80.? ? HEAT *** Hjärta? Brustet. Karriär? Obefintlig. Hem? Inneboende. Ålder? Ingen kommentar. Nell Stevens drömliv i Kalifornien får ett abrupt slut: konkurs och uppslagen förlovning. Hon flyttar tillbaka till London, utan en krona på kontot, för att börja om på nytt. Medan hon har varit borta har mycket förändrats. Hennes singelvänner är gifta och har barn, skyhöga hyror tvingar henne att hyra ett rum hos en främling och alla perfekta Instagram-liv gör att hon känner sig som ett enda stort fiasko. Efter en period av färdigblandad gin och tonic på burk, chips och duster med hyresvärden om hur man fyller diskmaskinen, får Nell till...

Nell flyttar tillbaka till London då livet i Kalifornien får ett abrupt slut med konkurs och en avbruten förlovning. När hon kommer tillbaka till London har hon inte en krona på kontot och mycket har förändrats, alla singelvänner är gifta och har barn, hyrorna är skyhöga, hon tvingas hyra ett rum hos en främling. Nell får efter ett tag ett frilansuppdrag och träffar då änkan Cricket som är 80 år, en oväntad vänskap uppstår och Nell får en knuff i rätt riktning….

Det här är en roman med humor, ironi, pricksäkerhet, djup och allvar och stundtals skrattar jag högt för mig själv genom de träffsäkra kommenterna som Nell avlöser genom hela boken. Boken går snabbt att läsa trots att det är över 500 sidor, den är lättläst, med luftig text och korta kapitel. Jag är dock stundtals lite kluven till boken, ibland radas skämten upp lite för tätt för att passa mig och en del sidospår gör att boken tappar mig då jag känner att dessa inte gav något till storyn men några sidor senare så har boken fångat tillbaka mig igen och jag är fast. Jag gillar verkligen Nell och alla de andra karaktärerna som Cricket och Edward, det bjuds både på vänskap, allvar, humor, sorg och kärlek så det är en härlig feelgood roman och att få skratta högt när man läser en bok är ju fantastiskt.

Idas Recensioner

2021-08-13

En misslyckad kvinnas bekännelser är en humorfylld, glädjespridande feelgood som värmde mitt hjärta från första sidan. Jag älskar Nell och hennes humor, jag älskar Cricket och hennes positiva tankar om livet, jag älskar Edward och hans ibland något pinsamma egenheter och jag älskar hunden Arthur som verkar hur mysig och go som helst.

Karaktärerna är trovärdiga, unika och enkla att tycka om, jag fastnade snabbt för hur Alexandra Potter beskriver karaktärernas personligheter och unika drag. Det kändes unikt och underhållande att få läsa om en berättelse så fylld av humor att jag inte kunde hjälpa att skratta åt karaktärerna och deras sätt. Handlingen är händelserik och väl genomtänkt, i varje kapitel får man möta nya situationer och tankar som skapar en nyfikenhet och en glädje att följa karaktärerna under bokens gång. Det var en fröjd att läsa denna feelgoodpärla!

Under bokens gång får man följa Nell och hennes, enligt henne, misslyckade liv där hon möter nya människor och upplever roliga, jobbiga och pinsamma händelser. Det är med humor som författaren har beskrivit livets upp- och nergångar, och jag älskade verkligen tonen som boken har. Det är glädjespridande, mysigt och tankeväckande.

Boken innehåller dessutom flera värmande citat, det är inspirerande meningar om hur man ska tänka om livet och hur allt ordnar sig i slutändan. Handlingen i sig är givande med dess underbara karaktärer och citat som sprider glädje. Jag kan inte göra annat än rekommendera denna lättsamma feelgoodpärla till er alla. För om ni vill läsa något underhållande, snabbläst (trots bokens 543 sidor) och charmigt är detta en perfekt bok för er. Underbart tips!

idasrecensioner.se

Bettan_bokprataren

2021-06-27

För mig är det här en klockren feelgood roman om man som mig gillar dem som inte är så där sötsliskiga. Jag vill gärna att de innehåller mer humor men även att där finns ett djup och underfundigheter som ger tid till eftertanke.

Det här är en sådan pärla. Den är underhållande och humoristisk berättad och jag hör mig själv skratta rakt ut vid flertalet tillfällen. Jag älskar denna härlig berättelse som är något utöver det vanliga. Instämmer med de som uttryckt att de fått en känsla av att Alexandra Potter kan bli den nya Bridget Jones.
Nell och Cricket, radarparet som trots sin ålderskillad och varandras olikheter men även likheter kompletterar varandra.
Detta udda par gör verkligen hela boken.
En bok som har allt. Du får glädje, skratt och ironi blandat med sorg, kärlek och stark vänskap.

2021-06-18

Den här boken gillade jag skarpt. ”En misslyckad kvinnas bekännelser” är en härlig och varm feelgood med både hjärta och smärta. Stilen i boken är lite lik en annan favoritförfattare, Mhairi McFarlane.

Det är en underhållande och humoristisk berättelse som ger mig många skratt och stunder av igenkänning när jag läser. Jag tokgillar Nell och Cricket, de kompletterar varandra väldigt bra! Berättelsen är träffsäker, realistisk och innehåller både glädje, sorg, kärlek, djup vänskap och en gnutta ironi.

Det här är en må-bra-bok, grattis till dig som har den kvar att läsa!

Jennifer Johansson

2021-05-31

Nell Stevens lever drömlivet i Kalifornien. Hon har mannen, hon har företaget och hon har ett giftemål på G. Men när allt det får ett abrupt slut och hon flyttar tillbaka till London, får hon börja om på nytt. Medan hon har varit i USA så har hennes barndomsvänner gift sig, skaffat barn och har helt andra intressen än vad Nell kommer ihåg. När hon får tag på ett jobb som att skriva dödsrunor och på så vis träffar hon änkan Cricket, en dryga åttio år dam som får Nell på fötterna igen.

Den här boken började sådär perfekt i tiden med vad jag själv också behövde. Något lättsamt och enkelt som visade att allting är okej. Jag gillade extremt mycket hennes tänk om allt som har med sociala medier att göra - att man visar upp en fasad och att alla tycks ha det där perfekta livet men att man egentligen bara sitter och försöker få livet lite mer glamouröst än vad det är varje dag. Jag gillade att boken även fokuserade på Nell och att hon inte behöver en man för att bli lycklig igen, utan att man faktiskt kan vara lycklig med och i sig själv.

Men.., att läsa en feelgood på över 500 sidor är lite väl mycket. Jag märkte att när jag hade kommit över sida 400-stråket så började jag ledsna. Även om boken i sig var bra, så blev det lite för mycket kaka på kaka med fina vitsord om att livet inte alltid blir som man tänker sig och att de små spontana sakerna är de som faktiskt betyder mest i slutändan. Jag tyckte också att vissa gånger kändes det som att vi fick berättat för oss vad som hänt istället för att uppleva det, något jag har svårt för i böcker. I vissa fall kändes det också även som att boken bara ville spruta ut så mycket glädje i att livet är livet och inte ett Instagramfiler, att det blev lite för mycket. Och hashtaggens? Ja, dem ska vi inte ens prata om hur onödiga de var.

Men en otroligt lättsam och härlig bok om vikten av att lyssna på dig själv!