En midsommarnattsdröm

Shakespeare, William

| 1983

En fruktbarhetsrit, ett sagospel eller ett elisabetanskt hovspektakel? En midsommarnattsdröm är allt detta och mycket mer. Varje generation läsare och åskådare hittar nya perspektiv på pjäsen som är Shakespeares mest älskade komedi. Den tolkning som Göran O Eriksson ger av detta fantastiska drömspel är på en gång fri och trogen originalet, fräck och lyrisk, romantisk och burlesk. För honom är kärlek och fruktbarhet det centrala temat: ?Kvinnligt ställs mot manligt, odling mot erövring, förnyelse mot utarmning? Så efter många förvecklingar slutar alltsammans i fruktbarhet och försoning. Detta förlopp är så starkt framhållet att man lätt kan tänka sig att pjäsen spelas för att åstadkomma det, alltså som en ritual för att övervinna de livshotande krafterna och frambesvärja nytt liv?, skriver han i sitt förord.

Stina J

2012-03-14

Översättningen till boken på bilden är dock usel! Läs på orginalspråk eller i Hagbergs översättning.

Sara Johansson

2012-02-15

En klassiker... Tror jag höjde betyget en gnutta just därför.. Det e inte alltid man hänger med till hundra men den var mycket mer lättläst än vad jag trodde.. Det skulle vara en bok man skulle läst i skolan på svenskan, som sagt en klassiker..

Kenneth Olausson

2011-03-06

I det närmaste en mardröm att läsa som text, som litteratur.

Sofia Möller

2010-08-14

Som de flesta pjäser gör sig denna bäst på scen, men den är ändå underhållande och vacker. Ibland lite för mycket buskis för min smak.

Malin Persson

2010-02-26

Vacker och förvirrande! Räcker inte med en läsning.

Mina Böcker

2009-08-20