En mässa för de döda

"Det är rått, skarpt och välskrivet - Grangé vänder på rocken och skakar fram en biblisk undergångsstämning som får en att undra om mänsklighetens enda räddning inte är att börja bygga en ark igen." - Lars KeplerEn körledare hittas mördad i en armenisk kyrka i Paris. Snart försvinner också barn ur kören. Lionel Kasdan, en pensionerad polis som tillhör församlingen kastar sig genast ut i mördarens spår, i något som är långt ifrån en officiell polisundersökning. Den hårdföre snuten Cédric Volokine, som egentligen borde vara på avgiftning, intresserar sig också för de försvunna barnen. De två försöker tränga in i mördarens hemlighet och förstå hans motiv i ett fall där allt tycks kretsa kring den mänskliga rösten. I En mässa för de döda, som avslutar den trilogi som inleddes med Den svarta linjen (2005) och I djävulens spår (2008), fortsätter Jean-Cristophe Grangé sin...

2014-07-23

Jean-Christophe Grangé har skrivit boken som en av mina favoritfilmer, De blodröda floderna, bygger på. Detta upptäckte jag efter jag hade köpt En mässa för de döda på en semester för tre år sedan. Varför, kan man då undra, har det dröjt så länge innan jag läste den? Mest är det nog på grund av mina förutfattade meningar om franska böcker, men också för att boken är ganska tjock och tätskriven. Det har helt enkelt tagit emot. Men nu har jag läst den och gissa om jag är glad för det... Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/07/en-massa-for-de-doda-av-jean-christophe.html

Mycket besviken. Lars Kepler rekommenderat denna och mina förväntningar var stora. Bara en massa om hur grymma människor har varit/är mot varandra. Blir dock en trea för att det är korta lättlästa kapitel.

Torbjörn Nilsson

2011-01-09

Inte lika bra som Den svarta linjen, men som spänningsunderhållare är Grangé en av de bästa. Vill man ha en sannolik historia får man dock leta på annat håll.

BoelMaria *

2010-11-21

Några sega partier i mitten av boken annars hade det varit en 5a

Jonas Zejlon

2010-11-13

Är denna bok värdig Grangés tidigare böcker? Mäts den med Den Svarta Linjen är den allt annat än bra, men vissa delar i boken är otroligt spännande!

De bestialiska morden och de mycket välbeskrivna obehagliga scenerna i boken gör att man får rysningar, men som många andra med mig reagerat på, är det slutet som är ett över-klimax av sådana mått att man tror att man läser en serietidning. Tänk er den klassiska scenen där superskurken Doktor Doom (eller valfritt elakt namn) har tagit fast hjälten och slugt berättar om sin plan och slänger ur sig ett elakt; MOA HA HA HA HA! det är alltså åt det hållet det blir.

Men, Grangé är den bästa författaren, enlig tmig, på att framkalla skräckliknande känslor och en smygande rädsla, utan att ta till spöken och andar, utan genom att leka med vårat psyke. Är detta vad man söker i en bok, är den faktiskt helt klart läsvärd! Folk som söker en bra historia kanske ska söka sig till andra marker.

Maria Larsson

2010-08-23

De senaste månaderna har varit minst sagt omtumlande men på ett mycket positivt sätt. Dock har mitt läsande blivit en smula lidande av det - jag har inte alls haft ro i kroppen att kunna engagera mig riktigt i läsandet.

Därför tog det mig cirka en månad att läsa ut "En mässa för de döda" av Jean-Christophe Grangé. Visserligen har den storleken av tegelsten och hade vunnit avsevärt på att kortas av en si sådär två hundra sidor så jag bär inte hela ansvaret för den långa processen själv.

Det är stor skillnad att läsa en bok som är översatt ifrån franska än engelska eller en bok som är skriven direkt på svenska. Man märker direkt att franskan har fler nyanser i sitt språk och kräver bara därför mer koncentration.

"En mässa för de döda" inleds med att en körledare hittas brutalt mördad i en armenisk kyrka i Paris. En pensionerad polis som tillhör församlingen inleder en inofficiell utredning av mordet. Till hjälp får han en heroinberoende yngre förmåga inom polisen som egentligen borde befinna sig på avgiftning.

Upptakten är spännande och intrigen har alla förutsättningar att bli bra men det känns som om Grangé vill alldeles för mycket vilket resulterar i att allting mynnar ut i en obegriplig sörja. Han tar allting ett steg för långt och istället blir handlingen överdriven och tappar fokus.

Paradoxalt nog ligger styrkan i boken i dess brutalitet (annars brukar just alltför spektakulära våldsbeskrivningar dra ner ett betyg). Men här har våldet och de bisarra detaljerna en viktig roll. Vi får ta del av otäcka händelser ifrån både Nazi-Tyskland och diktaturen i Chile. Berättelser som inte får eller ska förskönas eller cencureras.

"En mässa för de döda" är långt ifrån en av de bättre spänningsromaner jag läst. Persongalleriet är så hysteriskt överdrivet att det emellanåt är skrattretande. Då tänker jag främst på de två osannolika poliserna som står i centrum.
Men visst fungerar den som sommardeckare. Dock rekommenderas den inte till alltför känsliga läsare.

Maria Larsson

2010-08-22

Spännande upptakt med bra förutsättningar som kommer på villovägar och mynnar ut i en obegriplig massa.

Anne-Lie Månsson

2010-07-04

På sina ställen brutal och rå men trots det är handlingen mycket spännande och faktiskt intressant ur historiskt perspektiv. Här finns mycket, det är spännande och fr.a. bra skrivet!