En märklig affär

Robinson, Peter

| 2005

Nominerad till Bästa översatta kriminalroman - "The Martin Beck Award" - 2005 av Svenska Deckarakademin. En varm sommarkväll sätter sig en kvinna i sin bil och kör norrut genom Yorkshires böljande landskap. Ungefär samtidigt lyfter en man telefonluren för att ringa sitt livs viktigaste samtal. Överkommissarie Alan Banks klarade sig nätt och jämnt med livhanken i behåll när hans hem brändes ner till grunden av en psykopatisk mördare. Nu är han sjukskriven och har hamnat i en djup depression. Frågan är om han någonsin ska orka gå tillbaka till sitt arbete vid kriminalpolisen i Yorkshire. När hans bror Roy, familjens svarta får som han inte har haft kontakt med på flera år, ringer och lämnar ett desperat meddelande på telefonsvararen ser Alan sin chans till en nystart. Han beger sig till Roys lägenhet i en av Londons mer fashionabla stadsdelar, men när han kommer dit är brodern spårlöst...

2014-03-23

Läste den också på svenska men hittar den inte här.
Bra är den dock, jag gillar Alan Banks-serien starkt och den här hör till de bättre.

2013-09-07

Jag gillar Peter Robinsons böcker och den här är inget undantag. Bra karaktärer, ett bra språk och handlingen är både spännande och realistisk. En stark 3:a

Anna-Karin L

2011-01-18

Har inte läst mer än denna av Peter Robinson, vad jag kan påminna mig, men har länge tänkt att jag vill och ska, då denna gav mersmak.

Jag läste den på svenska förstås, men hittar den inte här..

2010-08-14

Tyckte om!