En man utan samvete

Highsmith, Patricia

| 2016

I En man utan samvete, är Tom Ripley tillbaka lika kallhamrad och hänsynslös som förut, men trots allt lika charmerande. Väl installerad i sin villa på franska landsbygden tillsammans med sin vackra hustru, miljonärsdottern Heloise, fortsätter han sin väg på brottets bana. Nu hamnar han i en härva av konstförfalskningar. Derwatt AB är ett stort företag som handlar med en berömd konstnärs alster. Men en dag dyker en verklig kännare upp. Situationen tycks Tom ohållbar och han finner bara en utväg!

Linnéa G

2022-12-25

Spännande och bra rätt och slätt!

Jessica S

2022-01-29

Annorlunda story om en ovanlig huvudkaraktär. Man vet inte riktigt vad som väntar och det är styrkan (jämfört med många andra böcker) tillsammans med språket.

Jessica S

2022-01-29

Magnus Johansson

2016-07-23

Gjorde misstaget att läsa boken efter att ha sett filmen, vilket förtog spänningen. Men porträttet av cyniske Ripley är bra, och mordscenerna starka.

2014-12-31

Underfundig! Men lite väl långrandig, mångordig för min smak. Har också lite svårt för upplösningen.

Klinga

2014-04-16

Highsmiths serie om den iskalle bedragaren och mördaren Tom Ripley är välskriven och fängslande. Hon har skapat en person man minns. Men i den andra boken i serien blir det lite plottrigt med människor och olika turer i flera länder. Stark trea.

Lena L

2013-07-21

P.H har verkligen skapat en karaktär som man inte annat än gillar trots de brott han begår. Har även köpt de två efterföljande. Verkligen något att se fram emot.

Cecilia Fredriksson

2013-02-05

Fantastisk trilogi, rakt igenom. Välskriven och spännande med fylliga personporträtt.

inger ericsson

2012-08-10

man får känslan av att se en film när man läser boken

Maria Eriksson

2012-02-19

För mig, som sällan läser kriminalromaner, var Highsmiths tre böcker om Tom Ripley en intressant bekantskap. Personskildringen var så bra att man utan att förstå hur det gick till börjar identifiera sig med den vänlige psykopaten. Ett mord eller två är väl inget att bråka om - nej skämt åsido - det är en tegelsten men den är lättläst och väcker tankar efteråt.

Matilda Palmqvist

2010-11-12

Såg filmen innan och hade stora förhoppningar. Något besviken. Känslan jag älskade i filmen visade sig vara plockad ut luften, någorlunda. Det är bra, men jag hade hoppats på mer djup, mer av Ripley's karaktär. Men det känns oerhört konstigt att döma ut boken för vad den saknade från filmen. Nu blev det allt bakochfram. Nåväl.