En man som heter Ove

Backman, Fredrik

| 2012

Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom "bitter" och "grannarnas skräck". Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt! Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller "den där statskuppen", som Ove själv minns den. Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en dag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten...

Underbar bok som på ett så härligt vis lyckas återspegla detaljerna som är så viktiga för alla "Ovar" ute i samhället. Det måste ha funnits någon i författarens närhet som varit en Ove, för att kunna känna till dessa egenskaper så bra. Min morfar var en självklar Ove, som med alla dessa små egenheter och påhitt skapar leenden på släktmedlemmarnas ansikten långt efter hans bortgång.
Boken har en mycket tydlig röd tråd med rakt igenom, om personliga värderingar och mening med livet. Blev mycket glad över den bokens upplösning.

En solklar femma från mig. Språket är bara helt underbart och alla känner en Ove :)

Underhållande!

Otroligt bra skriven, man blir väldigt tagen av den oavsett om det handlar om något glatt eller ledsamt
Mycket bättre än filmen!

Rolig.

Riktigt fin bok som dessutom är väldigt bra skriven.

Den boken läste jag inte ut, och det är sällan jag inte läser ut böcker. Men denna var så dåligt skriven att jag retade mig på språket varje gång jag försökte ge den en chans. Språket saknar variation och författaren verkar ha hittat ett par uttryck som han beskriver det mesta med. Detta gjorde att läsningen stannade upp och lade den ifrån mig.

Charlotte B

2017-03-31

Åh, vilken bok. Jag skrattade och bölade. Men helt klart bästa boken jag läst av en svensk författare

Nathalie Thaning

2017-02-09

En av de bästa böckerna jag läst. Man fulgrät och storskrattade om vartannat. Underbar!!

Marie Lindström

2017-01-08

Rolig och sorglig samtidigt.

M atte

2016-10-27

Habil men väldigt överskattad.

M atte

2016-10-27

Habil men väldigt överskattad.

Lotta Strandberg

2016-09-03

Lyssnade på den här fantastiska berättelsen om Ove. Såna gubbar träffar jag ibland i mitt jobb och jag känner alltid för dom och ännu mer nu. Riktigt gripande i dina stycken och riktigt roligt däremellan. Väldigt sällan som en tår rinner när jag lyssnar eller läser men här gick det inte att stå emot. Mycket bra!

Charlotte Olsson

2016-08-28

Lotta Strandberg

2016-08-12

Den här farbrorn kommer jag aldrig att glömma, fantastiskt inläst! Sällan jag blir så berörd att jag både skrattar högt och får tårar i ögonen. Tucker mest detta är en kärlekshistoria.

Madeleine Larsson

2016-06-11

Skrattar, gråter, skrattar, gråter! För att få er att förstå, LÄS!

PL *

2016-04-14

Hade nog för höga förväntningar på den här boken. Historien är fin, men den är alldeles för putslustig. Jag kan förstå att den hyllats av många, men för mig når den inte hela vägen fram. Snabbläst!

Karin Löfstrand

2016-03-01

160227: Fjällenresans ljudbok för hela familjen och ett återbesök för mig. Mitt betyg kvarstår.

Madeleine Dovrén

2016-02-02

Vilken fantastisk överraskning. Trodde inte alls jag skulle gilla den. Berättelsen är varm och kärleksfull utan att bli sentimental.

Lotta Andrén

2016-01-30

En feel good historia. Underbara uttryck!
Vi har alla en liten Ove i oss.

Jenny Rolfsdotter

2016-01-13

Lysande!!!

emilia bornestav

2016-01-12

Grät helt obehindrat. Bara läs den, den är full av kärlek.

Daniel Carlson

2016-01-08

Fin bok med ett bra driv till en början och en tydlig konflikt, efter ett tag började humorn dock bli lite enformig med upprepandet av liknelser. Vissa delar av boken är mycket bra skrivna medan andra delar är svagare. Endimensionella bi-karaktärer och deras irrelevanta parallellhandlingar lockar inte alls. Gravida grannen och hennes man är dock ganska bra. Alla förväntningar som utlovades i början lyckades inte infrias helt då det i slutet blir mer och mer urflippat. Helt klart läsvärd bok dock och helgjuten läsupplevelse

2016-01-06

Lysande! Rolig och sorgesam på samma gång. Läses med ett ständigt gråtleende på läpparna. Rekommenderas varmt, så nära en femma man kan komma.

Jan Svensson

2015-11-11

Underhållande och mycket igenkännade (själv man, 55+) Hade fått 5 om inte ett av de många fyndiga avsluten blivit väl orealistiskt.

Maria Blomkvist

2015-10-19

Så himla rolig, träffsäker och hjärtvärmande!

Y

yvonne svensson

2015-09-13

Lättsam och lättläst.

Josefine Ejebjörk

2015-08-14

Började lite trögt men blev bättre. Bra blandning av humor, sorg och drama.

Emma Nordenström

2015-08-13

Kan inte ge den här boken annat än en femma. Älskade den rakt igenom. Skrattade och grät om vartannat, precis som det ska vara med en riktigt bra bok. En favorit som jag säkerligen kommer att återkomma till.

Acke Andersson

2015-07-25

En träffsäker beskrivning av hur livet kan vara. Underhållande.

Acke Andersson

2015-07-25

En träffsäker beskrivning av hur livet kan vara. Underhållande.

Saied Fard

2015-07-22

läsvärt

Martina Thorgren

2015-06-20

Helt fantastiskt underbar!!! Älskar den! Skrattade högt rakt ut flera gånger! O grät en hel del också... Kan inte förstå hur man inte kan tycka om den!?! Älskar alla underfundigheter o galna liknelser. Ove tänker galet kul. Utan att han vet om det förstås. Ni som tycker början är för tragisk för att fortsätta - fortsätt! Den blir alldeles underbar!

Jenny Andersson

2015-06-02

En helt underbar bok. Man både skrattar och gråter när man läser den. Väl läsvärd!

Anna Lindström

2015-06-01

Överraskande trevlig. Jag skrattar och blir rörd om vartannat.

Lotta Lettenström

2015-05-22

Underbart! Alla känner nog någon Ove och känner igen sig. Men den är hjärteknipande också när man lär känna Ove närmare.

Charlotta CG

2015-05-06

En väldigt ojämn bok. Stundtals sträckläsning och andra gånger bara en massa upprepande om bilar. Jag är redan där i livet att jag vet att alla har en historia under ytan men det är en bra bok för den som vill lära sig se bortom människors första intryck. Ove och hans hustru skildras fint och här och där fnissar jag medan jag på andra ställen blir rörd till små leenden men jag tänker också att boken är otroligt svensk och den befäster hur stela vi kan vara som nation. Katten har ett orealistiskt beteende men är fyndigt skildrad.

Julia Billstein

2015-04-25

Inte en av hans bästa böcker, men ändå väldigt rolig och rörande.

2015-02-23

Riktigt rolig, vacker och rörande, bitande och kritisk! Blev flera gånger rörd till tårar och skrattade också många gånger högt. Det enda jag kunde tycka var lite störande var att det framför allt i början var lite för många liknelser, ex "han såg ut som en..." "svarade han som om...". Det blev lite tjatigt och matigt. Men det blev bättre och bättre. Nästan en femma!

elnas stoj

2015-02-08

Bra!!!

Kristina Norin

2015-02-06

Hade jag inte lyssnat på den som ljudbok hade jag aldrig läst ut den. Klart långsam och emellanåt väldigt störig huvudperson. Skratten lyser med sin frånvaro tills de sista kapitlen då jag även blir mycket berörd.

Jesper Svensson

2015-02-03

Rätt bra. Välskriven.

Jag skrattade, jag grät, jag funderade och jag kände en massa. Fin bok om relationer.

Anci Bergman

2014-12-28

Enkel och lättläst. En man som säger vad han tycker och tänker men ändå på ett sätt där man fattar att han har ett stort hjärta. Mycket skratt och i slutet tårar. Mycket läsvärd.

Mylar .

2014-11-20

Bokens behållning är kärlekshistorien mellan Ove och hans fru. Den övriga fyndiga skildringen av en person som vet hur saker utförs på bästa sätt är ett smålustigt bihang. Ett smolk i bägaren blir det naturligtvis när onödiga felaktigheter som en man som Ove aldrig skulle begå sprider sig bland faktan. För att skriva om en besserwisser måste man vara en besserwisser. Alla som vet något som är värt att veta kan skilja på borr, borrmaskin och bits.

Hans Olsson

2014-11-16

Ove är en man runt 60. Han är en surgubbe med orubblig syn på principer. Ove bor i en förening där grannsämjan inte är den bästa. Han börjar varje morgon med inspektionsrundan, där han antecknar registreringsnummer på bilar, utifall att någon jävel har stått fel eller för länge. Han kollar låset till soprummet. Ove håller koll. En dag flyttar nya grannar in i området. Det är ett yngre par, där tjejen är gravid och killen en odugling bakom ratten. Ove tycker inte om det. Inte alls. Och han är inte rädd att säga vad han egentligen tycker. Man kör inte bil på området, så är det bara. Men långsamt börjar de nya grannarna klösa sig in i Oves liv, som förändras.

Jag vill inte skriva mer om handlingen, för Oves liv är värd att ta del av med opåverkade ögon.
Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av boken. Av baksidestexten framstår den som en smårolig berättelse om en gubbe, i bästa fall. Men bakom det finns så mycket mer. Jag blir sällan berörd av böcker, men Ove grep mig på ett sätt få böcker har gjort. Det är en varm, sorglig och gripande historia om en man som helt enkelt försöker ta sig igenom livet på det sätt som han är byggd för. Livet är inte rättvist och det finns hinder i form av gravida kvinnor, bögpersoner och luggslitna katter, men det kan vara bra ändå. Bachmann skriver med en skön realistiskt syn på livet och med stor värme. Man vet att det är bra när man har gåshud på armarna medan man läser. Läs den, det är värt det.

Läs fler bokrecensioner av mig här: www.hansolsson.net/blogg

Stephanie G

2014-11-16

Det är stundtals väldigt roligt. Det tråkiga är att det känns som om mest kraft lagts på att beskriva själva huvudpersonen. Övriga personers karaktärsdrag känns som om de aldrig blommar ut. Det står flera gånger att Ove är 59 men det känns som om boken egentligen handlar om någon som är mycket äldre.
Riktigt bra är dock även beskrivningen av katten.

Katarina Nord

2014-10-27

Underhållande under tiden jag läste, och något bättre än nästa bok om Mormor, som jag inte läst ut. Det som är avväpnande är att någon vågar säga emot och ifrågasätta en annan mycket vresig människa och inte är rädd den personen, Ove då i detta fallet.

Anton Bengtsson

2014-10-25

Försöker vara mer komisk än vad den egentligen är. Hade nog tyckt om den bättre om den haft en bättre handling och djupare drama

Maria Myrberg

2014-10-03

En fin och kärleksfull berättelse!

Jimmy Nilsson

2014-09-30

En kollega satte den här boken i mina händer och jag hade väl inga större förväntningar då jag till slut tog mig an den. Men oj vad förvånad jag blev. Förutfattade meningar är förstås aldrig bra och nog fick jag äta upp mina invändningar också. Den här boken var så rolig och härligt närvarande att jag utan problem skulle kunna läsa den igen.
Boken är dock inte av det humoristiska slaget i den bemärkelsen att vem som helst skrattar åt de dråpliga skämten. Har man väntat sig skämtsamma karaktärer så får jag nog lov att göra er besvikna redan nu. Huvudkaraktären Ove är allt annat än en skämtare, men hans något buttra och strikta förhållningssätt till livet leder till en hel del tokiga upptåg. En bok att rekommendera!

Mats Karlsson

2014-09-22

En annorlunda berättelse om en annorlunda man som heter Ove. Rekommenderas!

maria görts

2014-09-17

Ej läst ut.

maria görts

2014-09-17

Ej läst ut.

Tove Berglund

2014-08-24

En fantastisk berättelse, gråt ömsom skatt. Enda felet är att den tar slut så fort. Läs, Läs

Chrille Andersson

2014-08-24

Underbar helt enkelt!

Carina Larsson

2014-07-25

En småtrevlig bok med en allvarlig underton. Men jag gillade inte bokens språkbruk. Sträckläste den trots det och tyckte det var en bra bok för lata sommardagar.

Josefin Hallgren

2014-07-15

Fin berättelse när man väl kommer in i boken. Tycker att författaren skildrar karaktären Ove på ett väldigt bra sätt.

Felicia Dahlqvist

2014-07-11

boken är rolig men framförallt rörande och lite tragisk, åtminstone tyckte jag det i början. den var inte som jag hade tänkt mig, på ett positivt sätt, trodde den skulle vara mer flamsig och tramsig men jag tyckte att den var bra och växte hela tiden ju mer man fick lära känna ove.

Sandra Gustafsson

2014-06-30

Den fick mig att tänka till, skratta högt och småle när man fick lära känna Ove.

Jonna P

2014-06-27

Ganska rolig bok men ändå känslosam. Fick mig att tänka på hur olika vi människor är.

Kul, ovanlig bok :)

David H

2014-06-15

Sympatin för Ove växer allteftersom en får lära känna hans liv fram till idag. De fantasifulla och många gånger träffsäkra beskrivningarna av händelser och karaktärer är den största behållningen. Läste som ljudbok vilket var ok, dock hade jag gärna valt att läsa själv om jag valt på nytt.

2014-05-28

Denna bok passade då inte mig tyvärr

Boken är bra vad avser beskrivningar och humor, fick inte till fullo min smak.

Jerker Holm

2014-05-03

En varm och osannolik historia!

Eva-Lotta Ortander

2014-05-03

Har småskrattat i bilen till och från jobbet under en tid, då jag fick "lära känna" Ove:) Men säg den lycka som varar. Torsten Wahllunds röst och sätt att läsa, passade perfekt till denna roman. Rekommenderas:)

Jessica Nilsson

2014-05-02

underbar!

Monika Jacobsson

2014-04-25

En historia med mycket värme!

Lotta Andrén

2014-04-09

Den här boken måste man bara älska. Ove är verkligen speciell, men man känner igen sig i mångt och mycket... tyvärr... *he he*Helt underbara uttryck och kommentarer!

Rozita Edfeldt

2014-04-05

Tråkig gubbhumor..

Emma Andersson

2014-04-05

Jo det här var verkligen en jättehärlig bok och väldigt annorlunda! Jag tyckte att den var mer tänkvärd än vad den var rolig egentligen... Ove är en så speciell karaktär och det är det som gör hela boken, alldeles speciell men inte alls särskilt orealistisk.. utan det finns nog fullt med Ove därute. Han försöker ta livet av sig gång på gång, men det kommer alltid saker emellan, grannar och så en katt (älskade delarna om katten). Det som slog mig alla starkast är hur viktigt det är att uppmärksamma människor omkring en, även grannar/främlingar och vilken skillnad det kan göra i någons liv. Ove vill inte ha med någon att göra, men de ser ändå till att bli en del av hans liv och tillvaro. Det är just det, som gör livet lite bättre för Ove och även för dem han möter :) Människor kan bli så viktiga för varandra :)

Karin Mogert

2014-04-03

Glad och sorglig bok. Fantastiskt bra tyckte jag.

Fredrik Davidson

2014-04-03

1:a leendet på sid 180. 1:a skrattet på sid 260. Jag tyckte inte att den var speciellt kul. Katten var min enda behållning.

Hedvig Marklinder

2014-03-23

Omslaget lurar en, åtminstone lite tycker jag. Men, man ska ju som sagt inte döma boken efter omslaget och detta är ett tydligt exempel. Älskade denna boken. Jag sträckläste den och grät samtidigt som jag skrattade. Samtidigt som det är en hysteriskt rolig bok om en gammal gubbe som vi nog alla känner, är det en kärlekshistoria utan dess like, som går rakt in i hjärtat. Det är så här riktig kärlek ska få äran att beskrivas.

Inger Jonsson

2014-03-14

I början upplevdes boken mest komisk. Efter hand kom ett djupt allvar. Bokens budskap måste vara att vi aldrig ska tro oss veta allt. Vi ska heller inte var så snabba med att döma eller fördöma.

Thomas R

2014-02-26

Fint om sorg, sedan är det fars och mot slutet ballar det helt.

Lotta Berlin

2014-02-25

Jag skrattade så att jag grät ett otal gånger då jag läste denna bok. Klockren humor för min del. Hans (Fredriks) beskrivning av karaktärerna är så tydliga och det är "folk man känner" eller åtminstone har mött på riktigt. Alla känner en Ove eller en av hans grannar. Trots att det egentligen är en rätt tragisk historia (med tanke på att han vill avsluta sitt liv) så blir det en feel-good bok för min del. Jag tänker tillbaka på boken med glädje och jag har skickat den vidare!

Hedvig K

2014-02-23

Vilken bok! Ömsom skatt och ömsom tårar. Kommer att se på buttra medelålders män på ett helt annat sätt framöver...

Linda Berntsson

2014-02-23

Älskar denna bok. Inte ofta man skrattar till högt för att sedan få en lite tår i ögat. Ove är en surgubbe som man inte kan hjälpa att man gillar.

Kitty Wahlqvist

2014-02-20

Väcker många känslor!!

Per-Anders Tornås

2014-02-19

Rolig, underfundig och trevlig bok.

Charlotte Malm

2014-01-23

En väldigt ojämn bok. Den växlar mellan att vara riktigt dålig till att vara underbar. Jag tyckte mycket om den varma personbeskrivningen av Ove även den blev lite väl förenklad ibland enligt mitt tycke. Jag läser gärna mer av denna författare i framtiden.

Carina Rejmus Cohen

2014-01-23

Underbar sträckläsning!

Niklas Wiklund

2014-01-16

Gillar du feelgoodböcker så ska du läsa den här! Ove är en rätt osympatisk och principfast man som lätt blir osams med alla han träffar. Men en händelse startar en kedjereaktion som förändrar hans liv. Oves reflektioner om livet och de människor han träffar är helt osannolikt bra, träffsäkra och humoristiska!

Nu har jag sist av alla läst om Ove eller rättare sagt lyssnat och visst är den bra, jag kan förstå att alla lovordar den. Och några bra träffar får han in också. Feel good roman skriver alla, njaa jag vet inte, han vill ta livet av sig. De sista tio minuterna grät jag konstant, men trots detta riktigt, riktigt bra. Jag vill gärna läsa mer av Backman.

Emma Hortlund

2014-01-08

Utan att veta någonting om boken så hade jag fått för mig att den skulle vara mycket mer lättsam humorbok än vad den visade sig vara. För att gilla den här boken så tror jag att man måste köpa konceptet rakt av. Jag tyckte att boken var rolig, men det störde läsupplevelsen att jag hade en känsla av att jag inte tror på det här.

Ove är en ganska rolig karaktär, särskilt innan man får veta för mycket om honom. En sur och grinig man som tar det som sin uppgift att läxa upp andra som missköter sig. En småpåve, och det finns ju inget mer irriterande. Men ju mer man får veta om Ove, desto tydligare blir det att han inte bara ska vara en karaktär som man skrattar åt och tycker illa om. Jag tycker till sist ganska bra om Ove, men då är han inte längre lika rolig.

Det är inte bara Ove som är en tvär och tystlåten mansfigur i boken. Det gäller även Oves pappa, Oves frus pappa och Oves granne Rune. Helt enkelt alla av de äldre männen. Vilket får mig att tycka att den manliga beskrivningen är ganska endimensionell.

När jag läser om Ove ser jag hela tiden en äldre gubbe framför mig, och jag måste gång på gång påminna mig själv om att han faktiskt ”bara” är 59 år. Jag har också svårt att se Oves äktenskap med Sonja som trovärdigt. Man får en förklaring till vad Sonja ser i Ove och hur de träffades, och jag tror att man får ut mer av boken om man accepterar den förklaringen. En butter man är tillsammans med en butter kvinna, tänker jag. Då lutar jag mer åt tolkningen att Sonja egentligen inte alls är särskilt färgstark, vacker och social, utan att det är Oves bild av Sonja som vi får i boken.

Jag tycker att Oves historia är alldeles för överdriven. Under hela sitt liv råkar han ut för värre och värre tragedier. Och efter ett tag känner jag bara ”stopp”, han behöver inte råka ut för mer för att man ska känna sympati för honom nu. Dessutom så tycker jag att det skulle vara kul med en karaktär som är butter och grinig bara för att han är butter och grinig, och inte för att han har ett helt liv med anledningar bakom sig.

De tjattrande grannarna, som hela tiden stör Ove, blir nästan till en fars och stundtals känns det nästan som att jag läser ett filmmanus snarare än en roman.

Det jag tycker allra bäst om i boken är katten. Jag gillar beskrivningarna av hur den tittar på olika saker, och jag gillar att den blir en egen karaktär.

Conny Andersson

2014-01-07

Så söt fin historia om en grinig gubbe som får hjärtat att smälta! Sträckläste på stranden!

Jonna Stenlund

2014-01-06

Efter att ha spenderat x antal timmar av mitt liv åt att skratta till Fredrik Backmans blogg så gjorde boken mig inte besviken. Förutom att det var en aning pinsamt att sitta och skratta högt/gråta våldsamt mitt på ett tåg.

Anneli Karlsson

2014-01-05

Väldigt underhållande och med ett slut som värmde hjärtat. Bra bok att läsa mellan tyngre böcker eftersom den är så lättläst. Jag älskade den!

Sofia Pobog

2013-12-25

Alla känner vi en Ove! En underbar berättelse om Ove som är en man med många olika sidor.Ska du läsa EN bok så läs den!

Ingeborg Amnéus

2013-12-15

Underhållande, även om man inte direkt blir överraskad av hur historien utvecklar sig.

Lars Lisspers

2013-12-13

Ove är min idol. En av de absolut bästa böcker jag läst. Från början är Ove ganska osympatisk, men till slut älskar man honom. Om fler var som Ove skulle världen vara lite bättre. :)

Karin Löfstrand

2013-12-09

131208: Härlig bok men inte alls som jag trodde. Alla har ju läst den och det har pratats mycket om den. Den har beskrivits som en skrattfest men det kunde jag inte hålla med om. Delvis rolig, javisst, men även sorglig. Ett varmt porträtt över en man som inte pratar i onödan.

Sandra Katby

2013-12-08

Supersorglig, men otroligt bra

Anette K

2013-12-07

Verkligen en av de bästa böcker jag har läst. Skrattar, ryser, myser och gråter om vartannat. En bok man aldrig ville skulle ta slut!

Susanna Svanberg

2013-12-06

Så otippat bra bok! Drog mig i det längsta att läsa den för att jag trodde att den bara var en komedi men den är fantastisk på många sätt. Sorglig men skriven med humor.

Lars Bruman

2013-12-05

Lysande, jag njöt i fulla drag boken igenom & fällde några tårar.

Natalie Nordström

2013-11-27

Fredrik Backman är bäst. Helt enkelt. Denna bok lyckas med att vara både rolig, mörk, sorglig och fin. Allt i en enda mysig röra som gör att man trivs från första till allra sista sidan. Det är för övrigt inte många böcker som fått mig att gråta som denna gjorde.

Tommy Olsson

2013-11-27

En riktigt bra bok! Väldigt rolig i allt det sorgliga. Och lämnar en faktiskt med en må-bra känsla tycker jag. Skratt och tårar helt enkelt. Kan rekommendera att lyssna på ljudboken med Torsten Wahlund som uppläsare. Perfekt röst till Ove!

Kim M. Kimselius

2013-11-27

Marknadsför som en rolig bok, men jag blev bara deprimerad. Läs hela min recension här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/11/27/en-man-som-heter-ove/

Kim M. Kimselius

Linda N

2013-11-24

Jag älskar Ove. Mycket igenkänning!

Yvonne Larsson

2013-11-23

Jag var skeptisk eftersom "alla" tycks gilla denna bok. Men jag blev positivt överraskad. Helt klart värd att läsa! Tänkvärd och rolig.

Maria Jönsson

2013-11-22

En helt ljuvlig bok!

Ewa Liljeroth

2013-11-22

Den här var kul och annorlunda. Läs!

Jättekul!

Erica S

2013-11-16

Mycket bra bok

Joanna .

2013-11-16

Helt underbar bok om en surgubbe som har ett hårt yttre, men helt annat inre. Otroligt roligt skriven också, författarens formuleringar är så roliga.

Linda Abramsson

2013-11-13

Välskriven och lättläst historia. Bitvis underhållande men jag tyckte den var för lång. Blev lite uttråkad och ville att den skulle komma till ett avslut.

Emma Snäll

2013-11-02

En av de bästa böckerna jag läst. Vid första anblick är den väldigt lättsam och simpel, men det sker så mycket mellan raderna som man till en början inte ens märker hur det påverkar en.

Mona Hedestig

2013-11-02

Rolig o underhållande. Man kan inte låta bli att tycka om den trångsynte Ove

Anders Friberg

2013-10-30

lite seg inledning, emn den tar sig och är efter hand rolig och med trevliga vändningar

Anna

2013-10-29

Ove - en sådan irriterande man. Och ändå är det så svårt att låta bli att tycka om honom.

Carin Lundberg Papp

2013-10-29

Jag älskar Ove, mannen med det stora hjärtat!

Klara Klingspor

2013-10-26

I början var jag tveksam och bokens framsida fick mig att tvivla. Men vad den växte och vilken fin skildring. Fantastisk!

Helena Rasmusson

2013-10-24

Underbar roman om vänskap och kärlek, ihopblandat med mycket humor! En historia där man blir varm om hjärtat! Bitvis dock lite seg, därför ingen 5:a i betyg. Läsvärd!

Får en 4:a för att jag tycker den är väldigt bra för sin genre. I ett större sammanhang blir det dock en solid 3:a.

Anita H

2013-10-23

Först var jag lite tveksam. Tänkte nästan sluta läsa. Men fortsatte givetvis.
Så bra den var!! Jag kan verkligen rekommendera denna boken som har många djup.

Maria Humlebo

2013-10-16

En riktigt härlig "må-bra-bok". Läs den!

Vissa böcker är alldeles för korta, jag saknar redan Ove och gänget.

Helena Nielsen

2013-10-12

Tragikomisk berättelse om Ove som är bitter . Skrattade inte en enda gång .

Karin Norlander

2013-10-11

Fantastisk bok med snabba vändningar mellan humor, sorg och kärlek. Mycket läsvärd!

Klara Marklinder

2013-10-09

En mycket läsvärd bok, trivsam men ändå med djup och känsla.

Anders Högman

2013-10-07

Kanonbok, hög igenkänningsfaktor också på vissa personer i bekantskapskretsen.

Anneli Björklund

2013-10-01

Jag har nog aldrig skrattat högt till en bok förut. Tårarna kom också. En mycket djup bok om saknad, sorg, kärlek och principer m.m...

Mycket bra bok som både ger skratt och en del gråt. Rekommenderas!!!!!

Erika Hedéen

2013-09-27

En underbar bok för ALLA sorters människor! Fredrik Backman är ett GENI! Jag älskar denna bok. Man blir glad, allvarlig, ledsen och lycklig av denna bok. Jag skrattade emellanåt och grät emellanåt och ibland var det svårt att skilja på glädje tårar och andra sorters tårar :)
UNDERBAR bok. ALLA borde läsa den!
Rekommenderas varmt <3

Teresia Kjellgren

2013-09-26

Helt fantastiskt bra. Jag grät dock mer än jag skrattade men den är bara såååå fantastisk!! Läs den om ni inte redan har gjort det!

Tomas Karlsson

2013-09-25

Man kan säkert irritera sig på mängden metaforer och annat i språket, men vad gör det när allt annat är hejdlöst underhållande och gripande, helt suverän!

jn dvd

2013-09-25

Lättläst och underhållande. Rolig mest hela tiden med många sköna karaktärer. Helt klart läsvärd.

gun öberg

2013-09-19

Såå rolig, skrattar ofta åt nåt i historien. En varm bok. Jag kör Peugeot, haha

Emma Fägerlind

2013-09-10

Jag inbillar mig att det här är en bok för folk som gillar Solsidan. Jag gillar inte Solsidan. Jag gillar inte heller den här boken. Den är alldeles för pladdrig, inte särskilt rolig, inte särskilt givande och inte särskilt imponerande skriven. Slöseri med tid, helt enkelt.

Kim-André Persson

2013-09-07

magisk

Lena P

2013-09-05

Urusel bok! Författaren raljerar hela tiden, och det som kunde blivit roligt blir bara jobbigt för det är för mycket. Orkade bara läsa en bit.

Pernilla Lindholm

2013-09-04

För att vara en rolig bok tyckte jag faktiskt att den här var väldigt underhållande. Boken är enkel men ändå lätt att ta till hjärtat, och jag tror att de flesta av oss har stött på en och annan Ove i våra dar. Rekommenderas om du vill sitta och småfnissa hemma i soffan!

Peter Ahlqvist

2013-09-04

Sjukt rolig i partier, sjukt sorglig i andra! Riktigt bra!

Katrin Pettersson

2013-09-04

Länge sedan jag skrattade så. Både rolig, mysig och lite tragisk ibland.

Nettan Holmér

2013-09-03

Jag var på väg att lägga ifrån mig boken efter de första trettio sidorna då Ove presenterades, för mycket av allt. Men, så vände det och jag trollbinds av den varma tonen och det härliga persongalleriet. Tänk om kärleken alltid kunde vara så villkorslös!

Mathilda Flood

2013-09-02

En väldigt fin berättelse som uppmuntrar till både skratt och gråt. Ove var en enastående man.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Lite trög i starten men efter ett tag växer Ove i mina ögon och i mitt hjärta. Underbar bok!

Lisa S

2013-08-25

Det är inte årets roligaste bok men kanske årets varmaste. Den är i mitt tycke lite småseg men slutet räddar den.

Peter Kronlöw

2013-08-24

En rolig bok om kulturkrockar i vardagen. Ur ett nytt fräscht perspektiv - gubbgrinighet. Berättad med mycket humor och värme.

Linda Dahlhöjd

2013-08-22

Bra bok! Rolig och sorglig på samma gång! Alla borde ha en egen Ove! :-)

Susanne Hansson

2013-08-21

Underbar bok! Jättefin historia. Rolig och rörande om vartannat.

Carolina Ring

2013-08-18

Älskar den här boken!

maggan bylund

2013-08-15

En bok som fick både mig och maken att ligga och småklucka av skratt och fniss- och även bli mycket berörda.
Härlig liten sommarläsning

Charlotta Simonson

2013-08-06

En sådan skön bok. Ville inte släppa historien om Ove. Alla har vi nog lite av en Ove i oss eller någon i vår närhet som har drag av Ove. Underbar ville aldrig att den skulle ta slut.

Marléne S

2013-08-03

Gud så bra! Och uppläsaren är fantastisk. Många skratt och flera igenkänningar :) Läs den!!!!

Linda Borggren

2013-08-02

Jag älskar den! Och jag älskar Ove!

Sanna Lindgren

2013-08-01

Småputtrig historia. Hade lite för höga förväntningar på boken så därav det låga betyget

Camilla Eriksson

2013-08-01

Helt underbar bok med en huvudkaraktär som man bara faller för.

Kerstin Jönhagen

2013-07-31

Bitvis kloka betraktelser, bitvis alltför kåserande

Linn van Keppel

2013-07-28

En av de bästa böckerna jag läst! Jag skrattade så jag grät, skämdes lite då och då och log långa stunder i taget för att boken var så fin. Läs den!

Maria Nilsson

2013-07-28

Gripande utan att vara sentimental. Fantastisk bok!

Claes Nilsson

Underbart rolig, träffande, berörande

Anna Granström

2013-07-28

Så positivt överraskad! Väldigt bra, fin, lättläst, levande och underhållande. Både skrattade och grät.

Lotta Ek

2013-07-26

En fantastisk bok om livet hos Ove! Jag skrattade många gånger, förfärades några gånger och grät lite på slutet. Helt klart en av de bästa böcker jag läst på länge!

Evelina Persson

2013-07-25

Den här boken gick rakt in i hjärtat!

Mathias Johansson

2013-07-25

En gripande berättelse om Ove, en principfast man, som förlorat sib fru och lever ett enahanda liv och tycket till om allt och alla.

Klara Antonsson

2013-07-25

Oj så bra! Rolig och gripande!

Linda Dahlström

2013-07-23

Underbar bok. Jag skrattade mig genom den, och grät en skvätt på slutet.

Merja A

2013-07-22

Att boken skulle innehålla en hel del humor förstod jag efter att ha läst ett kort utdrag av boken och även av den som kom ut ungefär samtidigt: "Saker som min son behöver veta om världen". Den allvarliga sidan däremot överaskade mig. Hade inte förväntat mig att jag kunde känna så stort sympati för en så sur "gubbe". Jag ser fram emot nästa bok av Fredrik Backman som kommer ut i höst.

Monica Magnusson

2013-07-21

Det är nästan med lite sorg att jag sänker betyget till boken. Jag gillar Ove jättemycket. Hans personlighet och att han är lite halvdryg. Men att han har så många vackra fina sidor. Även om det tar ett tag för honom att ta fram dom själv. Men han väljer alltid den fina vägen tillslut. Berättelsen om hans fru är fin och hans liv och hans grannar. Som när han hjälper grannen börja köra bil och katten såklart. Jag är stor kattälskare så man kan inte morän älska när berättelsen kommer upp om katten. Däremot tycker jag att om Ove fanns i verkligheten så skulle boken inte göra honom rättvisa. Det är något jag saknar när jag läser boken. Jag tror nästan att denna skulle göras bättre på film än bokform. Första boken jag säger så om =) Den trycker inte in i mitt hjärta så mkt som den verkar ha gjort hos så många andra. Men Ove. Han finns kvar ändå i mitt huvud. För han är en underbar man =)

Rolig men också sorglig bok som jag inte trodde skulle vara såhär bra!

Jättebra. Lättläst. Rolig, kul språk. På slutet grät jag en skvätt. Valde mellan 4 och 5 i betyg. Det estimerade 4.4 var nog perfekt :-) Har en liten invändning - Ove är 59 år, men av beskrivningen att döma skulle han vara ca tio år äldre.

Marina Trenkoska

2013-07-17

Orkade inte mer an 20 sidor. Trakig....

Lotta Karlsson

2013-07-13

Bästa bok januari 2013.

Maria Hjelm

2013-07-13

Jag har bara ett ord att säga: läs.

Helene Robertson

2013-07-12

Underbart rolig, rörande och annorlunda bok. Läs. Du berikas.

Mia Helgelin

2013-07-12

Underbar bok som bjöd på skratt och en och annan tår.

Ulrica Björnhag

2013-07-11

Fantastiskt bra bok. Underbart språk och en härlig story! Bland det bästa jag läst på mycket länge!

rolf ljungström

2013-07-11

Klarar sig precis på rätt sida om gränsen till det sentimentala med hjälp av lite absurditeter!

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

Värmande.

jurgen andreasson

2013-07-07

En underbar bok som var svår att lägga ifrån sig. Härligt formulerande meningar.

christina lindholm

2013-07-06

Underbar bok!

Anna Rolöf

2013-07-06

Underbar! Årets roligaste bok och mina tårar bara rinner. Älskar Ove!

Ann Simonsson

2013-07-05

Sågar Ove till fotknölen!

Hanna Bragberg

2013-07-04

Trevlig historia. Framgick redan från början att det handlade om en hyvens kille med depression och att det skulle vara en mågott-bok.

Gunnel Lindström

2013-07-01

Ett porträtt av en något udda man tecknat med mycket värme och härlig humor.

Merith Bäck Malila

2013-06-29

HELT underbar historia som vecklas ut. Älskar underströmmarna, den är både varm och djup i all tragi-komik som får mig att skratta. Och gråta faktiskt, två gånger. Läs den!!

2013-06-29

Det här är en bok som jag bestämde mig för att inte läsa när det började dyka upp lyriska inlägg om den överallt och hela tiden. Så småningom blev jag lite mer osäker och när jag hittade boken på bokrean så slank den ner i min elektroniska kundvagn. Inläggen fulla av superlativ fortsatte att dyka upp så till slut bestämde jag mig för att den fick åka rätt upp till förstaplatsen i läslistan. Jag behövde något lättsamt efter en riktig besvärlig bok. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/06/en-man-som-heter-ove-av-fredrik-backman.html

2013-06-24

Lite seg tidvis, men visst kom tårarna i slutet.

Noomi Hebert

2013-06-20

Barn och djur är fusk.

Tina Norman

2013-06-16

En härlig bok, som samtidigt tyvärr är lite tramsig och förutsägbar med karaktärer som är lite väl grovt tillyxade. Trots detta tyckte jag ändå väldigt mycket om denna småroliga berättelse. I nästan vart och varannan kapitel var det något som berörde mina känslor så att tårarna rann på mig.

Books I love

2013-06-15

Underbar bok, som ger än en riktig tankeställare till sist...

Underbar bok och härligt skriven. Mysigaste jag har läst på länge, men samtidigt mycket tänkvärd.

Ma Coon

2013-06-06

Helt underbar!!!

Annika S

2013-06-04

Underbar bok! Kärleksfull och rolig.
Behövde dock läsa de första kapitlen innan jag förstod hur bra den är.

Karin Axelsson

2013-05-27

Fantastisk!

Sara Sandquist

2013-05-24

En riktigt varm och fin berättelse. Jag grät och skrattade omvartannat.

Marie Hvall

2013-05-19

Vilken fantastiskt fin bok, växte och växte och slutet är perfekt. Rekommenderas.

Caroline Karlsson

2013-05-02

En varm och vacker historia som verkligen berör. Humor blandas med allvar, och boken lämnar ett stort tomrum efter sig när den är utläst.

Marita Ryen

2013-04-24

En härllig och rolig historia men även lite sorglig.

Mats Berglund

2013-04-13

EN helt underbar bok !

Marc Moore

2013-04-01

Börjar starkt men den blir sakta men säkert mindre kul.

Annika Winning

2013-03-23

Bra story egentligen. Men lite slarvig och tramsig ibland, och med en del billiga poänger.

Therese Åström

2013-03-22

Som någon tidigare skrivit är det osannolikt att Ove skulle vara 59 år. Jag störde mig på detta en hel del, men jag tänker ändå ge boken en femma eftersom jag skrattat och gråtit med Ove genom hela boken. Mycket bra, och uppläsaren Torsten Wahlund är perfekt till denna bok!

Anette Tunius

2013-03-09

Nja, lättviktig feelgod historia. Ibland träffsäker personskildring men det blir lika ofta grova karikatyrer utan djup. Tappar ordentligt i slutet, antagligen för att till varje pris få ihop ett happy end. Rekommenderas som lektyr på stranden eller i hängmattan.

Måste ge den en 5:a. En tragisk, rolig och fängslande bok om en man med stort hjärta. Läs!

Anitha Ronnersjö

2013-03-04

Ove är en ensam och så tjurig man! Livet har bara farit fram för honom och nu har det tagit stopp och han svarar med att kontrollera allt. Han går kontrollrundor och dömer och fördömer. Men livet har nytt att ge som ger mig som läsare både skratt och tårar. Egentligen en riktigt banal historia men den fångar.

Elin Folkesson

2013-03-01

Helt underbar historia om en surgubbe som egentligen är en superhjälte.

Cecilia Grip

2013-02-24

ag har nog aldrig läst ut en bok i sån här fart. Och vad jag har skrattat sen då! Denne man alltså! Vilken tjurskalle. Men samtidigt finns det ju all anledning för Ove att vara just som Ove är! Hihi säger jag bara! Fast mitt i allt ihop finns det dära sorgliga, tragiska i livet som är bara Oves och ingen annans! Jösses vilken underbart roande bok! Man bara ville bläddra och bläddra =) Det är SÅ en 5 poängare ska vara helt enkelt!!! Tack Fredrik Backman för denna skapelse!!!!

Hans Olof Andersson

2013-02-22

Kanske inte stor litteratur. Men man blir omväxlande glad och rörd av allt som händer. Läs den!

Birgitta Pettersson

2013-02-20

Underbar! Både skrattar och gråter och förundras över livet....

Göran Björnhag

2013-02-12

En bok som efterhand blir allt bättre tills den blir så bra en bok kan bli.

Karin D

2013-02-10

Trodde att det skulle vara idel komedi efter att ha läst Fredrik Backmans mest skojiga blogg ett tag. Fann mig själv snörvlandes över allvaret, sorgen, tapperheten och kärleken som strömmade ur boken. Med det var roligt också!

Kickie Boman

2013-01-25

En så alldeles underbar berättelse, suverän att lyssna på. Många goda skratt fick man :-)

Emma Kindholm

2013-01-24

BÄST!! Skratt och tårar, älskar!

Engelska Väninnan

2013-01-22

En rörande och tragikomisk må-bra berättelse. Rekommenderas särskilt för 55-plusare.

Maria T

2013-01-18

Räcker det med att tycka att den är bättre än 'Hundraåringen...'? - bättre språk, bättre story och tänkvärd emellanåt.

Ida

2013-01-14

Boken började lite svagt, hann tänka vad är det folk tycker är så bra? Men den tar sig och blir riktigt bra. I slutet ler jag och har väldigt nära till glädjetårar!

Lotta Karlsson

2013-01-07

Vad härligt med en välförtjänt 5 poängare! Ett fåtal upprepningar av några förvisso briljanta meningar var det enda som störde. Känner till och med att jag nästan vill flytta till ett radhus...

Pia Stendahl

2013-01-06

Till en början tycker jag riktigt illa om Ove. Personer som sätter sina principer högst av allt har jag väldigt svårt för. De kan kliva över lik bara för att upprätthålla sina principer. Men ju mer jag lär känna Ove och hans historia så märker jag att han har ett hjärta av guld!

Författaren bjuder på en underhållande, varm och charmig bok. Den balanseras upp av känslor av sorg och hopplöshet. En tragikomisk bok med andra ord!

Stundtals fnittrar jag högt åt Oves sätt att vara och hans sätt att se på saker och ting. Jag gillar verkligen grannfrun som vägrar att nedslås av Oves buttrighet och som inkluderar honom i sin familjs gemenskap trots Oves protester.

Det går inte att läsa boken utan att bli rörd och nog blir jag allt lite blankögd när jag läser det sista kapitlet.

Jag rekommenderar varmt En man som heter Ove till den som vill läsa något välskrivet, underhållande men också tänkvärt.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Jennifer Tydén

2013-01-04

Det blir högsta betyg - riktigt skön läsning

Martina Tuvesson

2013-01-02

Skratt och tårar i fantastisk förening!

Elisabeth J

2013-01-01

Så himla bra. Älskar den här boken och Ove är underbar!

2012-12-28

Så fin...en grinig gammal Ove som man förstår varför ju längre in i boken man kommer. Egentligen en gubbe med stort hjärta men som inte förstår det själv! Tyckte mycket om den.

Katarina Hyttnäs

2012-12-21

En trea plus får det bli...

M W

2012-12-12

Bra

Matilda Krig

2012-12-11

Bästa. Jävla. Boken. Ever. Det ska ni ha klart för er. Så är det med det.
Jag har aldrig blivit så varmt i hjärtat, fnissat så mycket o gråtit så hejdlöst förut. No kiddin.

Sofia Johnsson

2012-12-06

En mycket underhållande och tänkvärd bok. Rekommenderas varmt!

Ulla G

2012-12-05

Klockren!

Benny Nordmark

2012-12-04

Klockren bok. Humoristisk men samtidigt en väldigt fin historia om en mans lite annorlunda väg i livet.

Annione H

2012-11-23

Ja herregud vilken bok. Ett fantastiskt spektra av alla känslor. Tack Fredrik Backman, tack!

Linnea Hopf

2012-11-20

Helt jäkla underbar! På alla sätt.

Carolina E

2012-11-17

Jag vet inte hur jag ska beskriva den här boken.

Den är bara helt fantastisk.

Man känner igen Fredrik Backmans skrivsätt,

det där som ser så enkelt ut men som ändå berör.

De där meningarna som är fyllda med humor

men samtidigt också så mycket värme.

För den här boken är fylld med både kärlek och sorg

och humor och eftertanke och igenkänningsfaktor.

För let's face it, vi har alla stött på en Ove.

Jag vet inte vad mer jag kan säga om den

mer än Läs den!

Jenny Hjärtberg

2012-11-12

En helt underbar bok och jag kan inte annat än bli totalt uppslukad av den. Ove är fantastiskt härlig och underhållande på sitt speciella sätt. Läs läs läs!!!

Elisabeth Andersson

2012-10-29

Egentligen inget fel på historian i sig, men det försöktes för mycket att vara roligt...

Anna Torsteinsrud

2012-10-26

Har precis börjat med den här. Får se vad den kan ge.

sofia björnfot

2012-10-26

Har inte skrattat så mycket på länge! Boken var väldigt rolig och mycket känslosam och sorglig.Skrattade och grät om vartannat, gubben hemma trodde att jag höll på att bryta ihop :)Jag tycker den är kanon! Klart läsvärd!

FranZone c",)

2012-10-23

Galg-humor som påminner lite om Passilinna och "Hundraåringen"...

Marie Larsson

2012-10-19

Vilken fantastisk bok!

Stefan Antonsson

2012-10-16

Har svårt att bestämma mig för vad jag egentligen tycker om boken. Den är full av upprepningar och är ganska förutsägbar, visst vissa sekvenser i boken är oerhört underhållande men jag tröttnade väldigt fort på huvudrollsinnehavaren. Länge sedan jag läste om någon så osympatisk person. Jag hade faktiskt svårt att bli riktigt intresserad av vad som skulle hända honom. Samtidigt som jag kan komma på migsjälv med att citera från boken vid fikabordet på jobbet. Helt klart läsvärd, men inte något storverk.

Sara Johansson

2012-10-16

En av de bästa böcker jag läst. Om människor. Om kärlek. Om sorg.
Varsamt, känsligt , insiktsfullt, roligt.
Älskar den här boken.

eva lundgren

2012-10-07

Jag hade svårt för Ove, jag tyckte direkt illa om honom och jag trodde inte på kärlekshistorien mellan Ove och hans fru. Min man däremot, han älskade boken och grät floder vid flera tillfällen. Är det möjligen en typiskt manlig bok?

Väldigt bra bok. Rolig, kärleksfull och lite sorglig....

Eva Grufman

2012-09-29

Skrattade så jag grät de första sidorna. Sedan var den bara smårolig. Boken som helhet är en söt bagatell. Man kan både ha och mista den.

Evelina Ander

2012-09-15

Här är min recension av boken: http://bokcirkus.blogspot.se/2012/09/en-man-som-heter-ove.html Betyg: 3,5 av 5.

2012-09-13

En bok om Ove, men oxå en bok om behovet av bekräftelse och kärlek...

Ove är en till ytan tjurig gubbe som vill ha det på ett speciellt sätt. Han är ensam och kör sitt race och försöker kontrollera och styra sin omgivning så gott han kan utifrån sitt perspektiv av vad som är det enda rätta... fast innerst inne, där klappar ett hjärta så klart, ett skört sådant, fyllt av kärlek, men oxå av en klarsynthet i att det är som det är, vad annat kan man göra än att ta det som det kommer...

Så gillar jag då boken? Tämligen förutsägbar i sitt upplägg, vilket inte med nödvändighet behöver vara något negativt... men jag föredrar nog böcker med en twist... men någonstans så lufsar ju vardagen på och dess enkelhet och de människor som kommer i hans väg, så vill man ju inte sluta läsa... men det är först sista kapitlet som det griper tag i mig, och sådan är jag, jag vill bli fångad av boken, dess smaker, lukter och personer och jag satt oxå och retade mig på vad jag uppfattade som ett faktafel... Men i det stora hela en småputtrig bok som jag inte vill vara i all sin enkelhet.

2012-09-12

Det här är en helt fantastisk bok, och den bästa som jag har läst på länge!

Jag läser Fredrik Backmans blogg, och jag följer honom även på Twitter och Facebook. Och jag läser även krönikor av honom som finns på nätet. Så jag vet ju att han kan vara mycket rolig, och att han även har en djup och känslosam sida.

Så jag hade höga förväntningar på den här boken, men trots det så var den långt över min förväntan.

För boken var mycket, mycket rolig! Och den var också mycket, mycket rörande.

Jag satt om vartannat, hela boken igenom, och flinade fånigt ibland, och med tårar i ögonen ibland.

Och jag kunde inte lägga boken ifrån mig, trots att jag hade velat att den skulle räcka längre.

Så jag rekommenderar verkligen den här boken till ALLA! Tror faktiskt att den passar alla, oavsett kön, ålder, nationalitet, eller vilken favoritgenre man har.

Ska ni bara läsa en enda bok i år, så läs “En man som heter Ove” av Fredrik Backman!

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Maria Sundin

2012-09-03

En underbar bok om en tjurig gubbe som jag inte kan värja mig mot. Jag asgarvade och storgrät och ofta bara mös. Jag pratade ihjäl boken för mina kollegor och jag saknade Ove när boken var slut.

Maria Johansson

2012-09-03

Sura principfasta gubbar, med sina idéer som man kanske inte alltid förstår. Det gillar jag, men när jag kommer bakom Oves fasad blir jag helt nockad av hans bakgrund och vad som ligger till grund för att han är den man han är. Otroligt fint skrivet om kärlek, envishet, principer och sorg. Jag älskar Ove!

Maria Johansson

2012-09-03

Sura principfasta gubbar, med sina ideer som man kanske inte alltid förstår. Det gillar jag, men när jag kommer bakom Oves fasad blir jag helt nockad av hans bakgrund och vad som ligger till grund för att han är den man han är. Otroligt fint skrivet om kärlek, envishet, principer och sorg. Jag älskar Ove!

Annelie Andersson

2012-08-26

En varm bok som fick mig att både skratta och gråta som jag länge kommer att minnas

Mycket bra debut och humoristisk men även mycket känsligt skriven. Saknar dock spänning!

Michaela Schuller

2012-07-23

Trodde inte detta var en bok för mig men hade helt fel. Tyckte väldigt mycket om den. Varm och samtidigt sorglig och tänkvärd. Ove kommer att finnas med mig länge, den där gubben.