En man som heter Ove

Backman, Fredrik

| 2012

Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom "bitter" och "grannarnas skräck". Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt! Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller "den där statskuppen", som Ove själv minns den. Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en dag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten...

En enastende bok.

Underbar bok som p ett s hrligt vis lyckas terspegla detaljerna som r s viktiga fr alla "Ovar" ute i samhllet. Det mste ha funnits ngon i frfattarens nrhet som varit en Ove, fr att kunna knna till dessa egenskaper s bra. Min morfar var en sjlvklar Ove, som med alla dessa sm egenheter och phitt skapar leenden p slktmedlemmarnas ansikten lngt efter hans bortgng.
Boken har en mycket tydlig rd trd med rakt igenom, om personliga vrderingar och mening med livet. Blev mycket glad ver den bokens upplsning.

En solklar femma frn mig. Sprket r bara helt underbart och alla knner en Ove :)

Angelika N.

2017-06-27

Underhllande!

Tove Andersson

2017-06-19

Otroligt bra skriven, man blir vldigt tagen av den oavsett om det handlar om ngot glatt eller ledsamt
Mycket bttre n filmen!

Kristin Sderberg

2017-06-09

Rolig.

Therese Olsson

2017-05-20

Riktigt fin bok som dessutom r vldigt bra skriven.

Hanan Sabah

2017-05-14

Den boken lste jag inte ut, och det r sllan jag inte lser ut bcker. Men denna var s dligt skriven att jag retade mig p sprket varje gng jag frskte ge den en chans. Sprket saknar variation och frfattaren verkar ha hittat ett par uttryck som han beskriver det mesta med. Detta gjorde att lsningen stannade upp och lade den ifrn mig.

Charlotte B

2017-03-31

h, vilken bok. Jag skrattade och blade. Men helt klart bsta boken jag lst av en svensk frfattare

Nathalie Thaning

2017-02-09

En av de bsta bckerna jag lst. Man fulgrt och storskrattade om vartannat. Underbar!!

Marie Lindstrm

2017-01-08

Rolig och sorglig samtidigt.

M atte

2016-10-27

Habil men vldigt verskattad.

M atte

2016-10-27

Habil men vldigt verskattad.

Lotta Strandberg

2016-09-03

Lyssnade p den hr fantastiska berttelsen om Ove. Sna gubbar trffar jag ibland i mitt jobb och jag knner alltid fr dom och nnu mer nu. Riktigt gripande i dina stycken och riktigt roligt dremellan. Vldigt sllan som en tr rinner nr jag lyssnar eller lser men hr gick det inte att st emot. Mycket bra!

Charlotte Olsson

2016-08-28

Lotta Strandberg

2016-08-12

Den hr farbrorn kommer jag aldrig att glmma, fantastiskt inlst! Sllan jag blir s berrd att jag bde skrattar hgt och fr trar i gonen. Tucker mest detta r en krlekshistoria.

Madeleine Larsson

2016-06-11

Skrattar, grter, skrattar, grter! Fr att f er att frst, LS!

PL *

2016-04-14

Hade nog fr hga frvntningar p den hr boken. Historien r fin, men den r alldeles fr putslustig. Jag kan frst att den hyllats av mnga, men fr mig nr den inte hela vgen fram. Snabblst!

Karin Lfstrand

2016-03-01

160227: Fjllenresans ljudbok fr hela familjen och ett terbesk fr mig. Mitt betyg kvarstr.

Madeleine Dovrn

2016-02-02

Vilken fantastisk verraskning. Trodde inte alls jag skulle gilla den. Berttelsen r varm och krleksfull utan att bli sentimental.

Lotta Andrn

2016-01-30

En feel good historia. Underbara uttryck!
Vi har alla en liten Ove i oss.

Jenny Rolfsdotter

2016-01-13

Lysande!!!

emilia bornestav

2016-01-12

Grt helt obehindrat. Bara ls den, den r full av krlek.

Daniel Carlson

2016-01-08

Fin bok med ett bra driv till en brjan och en tydlig konflikt, efter ett tag brjade humorn dock bli lite enformig med upprepandet av liknelser. Vissa delar av boken r mycket bra skrivna medan andra delar r svagare. Endimensionella bi-karaktrer och deras irrelevanta parallellhandlingar lockar inte alls. Gravida grannen och hennes man r dock ganska bra. Alla frvntningar som utlovades i brjan lyckades inte infrias helt d det i slutet blir mer och mer urflippat. Helt klart lsvrd bok dock och helgjuten lsupplevelse

2016-01-06

Lysande! Rolig och sorgesam p samma gng. Lses med ett stndigt grtleende p lpparna. Rekommenderas varmt, s nra en femma man kan komma.

Jan Svensson

2015-11-11

Underhllande och mycket igenknnade (sjlv man, 55+) Hade ftt 5 om inte ett av de mnga fyndiga avsluten blivit vl orealistiskt.

Maria Blomkvist

2015-10-19

S himla rolig, trffsker och hjrtvrmande!

Y

yvonne svensson

2015-09-13

Lttsam och lttlst.

Josefine Ejebjrk

2015-08-14

Brjade lite trgt men blev bttre. Bra blandning av humor, sorg och drama.

Emma Nordenstrm

2015-08-13

Kan inte ge den hr boken annat n en femma. lskade den rakt igenom. Skrattade och grt om vartannat, precis som det ska vara med en riktigt bra bok. En favorit som jag skerligen kommer att terkomma till.

Acke Andersson

2015-07-25

En trffsker beskrivning av hur livet kan vara. Underhllande.

Acke Andersson

2015-07-25

En trffsker beskrivning av hur livet kan vara. Underhllande.

Saied Fard

2015-07-22

lsvrt

Martina Thorgren

2015-06-20

Helt fantastiskt underbar!!! lskar den! Skrattade hgt rakt ut flera gnger! O grt en hel del ocks... Kan inte frst hur man inte kan tycka om den!?! lskar alla underfundigheter o galna liknelser. Ove tnker galet kul. Utan att han vet om det frsts. Ni som tycker brjan r fr tragisk fr att fortstta - fortstt! Den blir alldeles underbar!

Jenny Andersson

2015-06-02

En helt underbar bok. Man bde skrattar och grter nr man lser den. Vl lsvrd!

Anna Lindstrm

2015-06-01

verraskande trevlig. Jag skrattar och blir rrd om vartannat.

Lotta Lettenstrm

2015-05-22

Underbart! Alla knner nog ngon Ove och knner igen sig. Men den r hjrteknipande ocks nr man lr knna Ove nrmare.

Charlotta CG

2015-05-06

En vldigt ojmn bok. Stundtals strcklsning och andra gnger bara en massa upprepande om bilar. Jag r redan dr i livet att jag vet att alla har en historia under ytan men det r en bra bok fr den som vill lra sig se bortom mnniskors frsta intryck. Ove och hans hustru skildras fint och hr och dr fnissar jag medan jag p andra stllen blir rrd till sm leenden men jag tnker ocks att boken r otroligt svensk och den befster hur stela vi kan vara som nation. Katten har ett orealistiskt beteende men r fyndigt skildrad.

Julia Billstein

2015-04-25

Inte en av hans bsta bcker, men nd vldigt rolig och rrande.

2015-02-23

Riktigt rolig, vacker och rrande, bitande och kritisk! Blev flera gnger rrd till trar och skrattade ocks mnga gnger hgt. Det enda jag kunde tycka var lite strande var att det framfr allt i brjan var lite fr mnga liknelser, ex "han sg ut som en..." "svarade han som om...". Det blev lite tjatigt och matigt. Men det blev bttre och bttre. Nstan en femma!

elnas stoj

2015-02-08

Bra!!!

Kristina Norin

2015-02-06

Hade jag inte lyssnat p den som ljudbok hade jag aldrig lst ut den. Klart lngsam och emellant vldigt strig huvudperson. Skratten lyser med sin frnvaro tills de sista kapitlen d jag ven blir mycket berrd.

Jesper Svensson

2015-02-03

Rtt bra. Vlskriven.

sta Brynsteinsdttir

2015-01-02

Jag skrattade, jag grt, jag funderade och jag knde en massa. Fin bok om relationer.

Anci Bergman

2014-12-28

Enkel och lttlst. En man som sger vad han tycker och tnker men nd p ett stt dr man fattar att han har ett stort hjrta. Mycket skratt och i slutet trar. Mycket lsvrd.

Mylar .

2014-11-20

Bokens behllning r krlekshistorien mellan Ove och hans fru. Den vriga fyndiga skildringen av en person som vet hur saker utfrs p bsta stt r ett smlustigt bihang. Ett smolk i bgaren blir det naturligtvis nr ondiga felaktigheter som en man som Ove aldrig skulle beg sprider sig bland faktan. Fr att skriva om en besserwisser mste man vara en besserwisser. Alla som vet ngot som r vrt att veta kan skilja p borr, borrmaskin och bits.

Hans Olsson

2014-11-16

Ove r en man runt 60. Han r en surgubbe med orubblig syn p principer. Ove bor i en frening dr grannsmjan inte r den bsta. Han brjar varje morgon med inspektionsrundan, dr han antecknar registreringsnummer p bilar, utifall att ngon jvel har sttt fel eller fr lnge. Han kollar lset till soprummet. Ove hller koll. En dag flyttar nya grannar in i omrdet. Det r ett yngre par, dr tjejen r gravid och killen en odugling bakom ratten. Ove tycker inte om det. Inte alls. Och han r inte rdd att sga vad han egentligen tycker. Man kr inte bil p omrdet, s r det bara. Men lngsamt brjar de nya grannarna klsa sig in i Oves liv, som frndras.

Jag vill inte skriva mer om handlingen, fr Oves liv r vrd att ta del av med opverkade gon.
Jag visste inte riktigt vad jag skulle frvnta mig av boken. Av baksidestexten framstr den som en smrolig berttelse om en gubbe, i bsta fall. Men bakom det finns s mycket mer. Jag blir sllan berrd av bcker, men Ove grep mig p ett stt f bcker har gjort. Det r en varm, sorglig och gripande historia om en man som helt enkelt frsker ta sig igenom livet p det stt som han r byggd fr. Livet r inte rttvist och det finns hinder i form av gravida kvinnor, bgpersoner och luggslitna katter, men det kan vara bra nd. Bachmann skriver med en skn realistiskt syn p livet och med stor vrme. Man vet att det r bra nr man har gshud p armarna medan man lser. Ls den, det r vrt det.

Ls fler bokrecensioner av mig hr: www.hansolsson.net/blogg

Stephanie G

2014-11-16

Det r stundtals vldigt roligt. Det trkiga r att det knns som om mest kraft lagts p att beskriva sjlva huvudpersonen. vriga personers karaktrsdrag knns som om de aldrig blommar ut. Det str flera gnger att Ove r 59 men det knns som om boken egentligen handlar om ngon som r mycket ldre.
Riktigt bra r dock ven beskrivningen av katten.

Katarina Nord

2014-10-27

Underhllande under tiden jag lste, och ngot bttre n nsta bok om Mormor, som jag inte lst ut. Det som r avvpnande r att ngon vgar sga emot och ifrgastta en annan mycket vresig mnniska och inte r rdd den personen, Ove d i detta fallet.

Anton Bengtsson

2014-10-25

Frsker vara mer komisk n vad den egentligen r. Hade nog tyckt om den bttre om den haft en bttre handling och djupare drama

Maria Myrberg

2014-10-03

En fin och krleksfull berttelse!

Jimmy Nilsson

2014-09-30

En kollega satte den hr boken i mina hnder och jag hade vl inga strre frvntningar d jag till slut tog mig an den. Men oj vad frvnad jag blev. Frutfattade meningar r frsts aldrig bra och nog fick jag ta upp mina invndningar ocks. Den hr boken var s rolig och hrligt nrvarande att jag utan problem skulle kunna lsa den igen.
Boken r dock inte av det humoristiska slaget i den bemrkelsen att vem som helst skrattar t de drpliga skmten. Har man vntat sig skmtsamma karaktrer s fr jag nog lov att gra er besvikna redan nu. Huvudkaraktren Ove r allt annat n en skmtare, men hans ngot buttra och strikta frhllningsstt till livet leder till en hel del tokiga upptg. En bok att rekommendera!

Mats Karlsson

2014-09-22

En annorlunda berttelse om en annorlunda man som heter Ove. Rekommenderas!

maria grts

2014-09-17

Ej lst ut.

maria grts

2014-09-17

Ej lst ut.

Tove Berglund

2014-08-24

En fantastisk berttelse, grt msom skatt. Enda felet r att den tar slut s fort. Ls, Ls

Chrille Andersson

2014-08-24

Underbar helt enkelt!

Carina Larsson

2014-07-25

En smtrevlig bok med en allvarlig underton. Men jag gillade inte bokens sprkbruk. Strcklste den trots det och tyckte det var en bra bok fr lata sommardagar.

Josefin Hallgren

2014-07-15

Fin berttelse nr man vl kommer in i boken. Tycker att frfattaren skildrar karaktren Ove p ett vldigt bra stt.

Felicia Dahlqvist

2014-07-11

boken r rolig men framfrallt rrande och lite tragisk, tminstone tyckte jag det i brjan. den var inte som jag hade tnkt mig, p ett positivt stt, trodde den skulle vara mer flamsig och tramsig men jag tyckte att den var bra och vxte hela tiden ju mer man fick lra knna ove.

Sandra Gustafsson

2014-06-30

Den fick mig att tnka till, skratta hgt och smle nr man fick lra knna Ove.

Jonna P

2014-06-27

Ganska rolig bok men nd knslosam. Fick mig att tnka p hur olika vi mnniskor r.

Kul, ovanlig bok :)

David H

2014-06-15

Sympatin fr Ove vxer allteftersom en fr lra knna hans liv fram till idag. De fantasifulla och mnga gnger trffskra beskrivningarna av hndelser och karaktrer r den strsta behllningen. Lste som ljudbok vilket var ok, dock hade jag grna valt att lsa sjlv om jag valt p nytt.

2014-05-28

Denna bok passade d inte mig tyvrr

Boken r bra vad avser beskrivningar och humor, fick inte till fullo min smak.

Jerker Holm

2014-05-03

En varm och osannolik historia!

Eva-Lotta Ortander

2014-05-03

Har smskrattat i bilen till och frn jobbet under en tid, d jag fick "lra knna" Ove:) Men sg den lycka som varar. Torsten Wahllunds rst och stt att lsa, passade perfekt till denna roman. Rekommenderas:)

Jessica Nilsson

2014-05-02

underbar!

Monika Jacobsson

2014-04-25

En historia med mycket vrme!

Lotta Andrn

2014-04-09

Den hr boken mste man bara lska. Ove r verkligen speciell, men man knner igen sig i mngt och mycket... tyvrr... *he he*Helt underbara uttryck och kommentarer!

Rozita Edfeldt

2014-04-05

Trkig gubbhumor..

Emma Andersson

2014-04-05

Jo det hr var verkligen en jttehrlig bok och vldigt annorlunda! Jag tyckte att den var mer tnkvrd n vad den var rolig egentligen... Ove r en s speciell karaktr och det r det som gr hela boken, alldeles speciell men inte alls srskilt orealistisk.. utan det finns nog fullt med Ove drute. Han frsker ta livet av sig gng p gng, men det kommer alltid saker emellan, grannar och s en katt (lskade delarna om katten). Det som slog mig alla starkast r hur viktigt det r att uppmrksamma mnniskor omkring en, ven grannar/frmlingar och vilken skillnad det kan gra i ngons liv. Ove vill inte ha med ngon att gra, men de ser nd till att bli en del av hans liv och tillvaro. Det r just det, som gr livet lite bttre fr Ove och ven fr dem han mter :) Mnniskor kan bli s viktiga fr varandra :)

Karin Mogert

2014-04-03

Glad och sorglig bok. Fantastiskt bra tyckte jag.

Fredrik Davidson

2014-04-03

1:a leendet p sid 180. 1:a skrattet p sid 260. Jag tyckte inte att den var speciellt kul. Katten var min enda behllning.

Hedvig Marklinder

2014-03-23

Omslaget lurar en, tminstone lite tycker jag. Men, man ska ju som sagt inte dma boken efter omslaget och detta r ett tydligt exempel. lskade denna boken. Jag strcklste den och grt samtidigt som jag skrattade. Samtidigt som det r en hysteriskt rolig bok om en gammal gubbe som vi nog alla knner, r det en krlekshistoria utan dess like, som gr rakt in i hjrtat. Det r s hr riktig krlek ska f ran att beskrivas.

Inger Jonsson

2014-03-14

I brjan upplevdes boken mest komisk. Efter hand kom ett djupt allvar. Bokens budskap mste vara att vi aldrig ska tro oss veta allt. Vi ska heller inte var s snabba med att dma eller frdma.

Thomas R

2014-02-26

Fint om sorg, sedan r det fars och mot slutet ballar det helt.

Lotta Berlin

2014-02-25

Jag skrattade s att jag grt ett otal gnger d jag lste denna bok. Klockren humor fr min del. Hans (Fredriks) beskrivning av karaktrerna r s tydliga och det r "folk man knner" eller tminstone har mtt p riktigt. Alla knner en Ove eller en av hans grannar. Trots att det egentligen r en rtt tragisk historia (med tanke p att han vill avsluta sitt liv) s blir det en feel-good bok fr min del. Jag tnker tillbaka p boken med gldje och jag har skickat den vidare!

Hedvig K

2014-02-23

Vilken bok! msom skatt och msom trar. Kommer att se p buttra medellders mn p ett helt annat stt framver...

Linda Berntsson

2014-02-23

lskar denna bok. Inte ofta man skrattar till hgt fr att sedan f en lite tr i gat. Ove r en surgubbe som man inte kan hjlpa att man gillar.

Kitty W

2014-02-20

Vcker mnga knslor!!

Per-Anders Torns

2014-02-19

Rolig, underfundig och trevlig bok.

Charlotte Malm

2014-01-23

En vldigt ojmn bok. Den vxlar mellan att vara riktigt dlig till att vara underbar. Jag tyckte mycket om den varma personbeskrivningen av Ove ven den blev lite vl frenklad ibland enligt mitt tycke. Jag lser grna mer av denna frfattare i framtiden.

Carina Rejmus Cohen

2014-01-23

Underbar strcklsning!

Niklas Wiklund

2014-01-16

Gillar du feelgoodbcker s ska du lsa den hr! Ove r en rtt osympatisk och principfast man som ltt blir osams med alla han trffar. Men en hndelse startar en kedjereaktion som frndrar hans liv. Oves reflektioner om livet och de mnniskor han trffar r helt osannolikt bra, trffskra och humoristiska!

Nu har jag sist av alla lst om Ove eller rttare sagt lyssnat och visst r den bra, jag kan frst att alla lovordar den. Och ngra bra trffar fr han in ocks. Feel good roman skriver alla, njaa jag vet inte, han vill ta livet av sig. De sista tio minuterna grt jag konstant, men trots detta riktigt, riktigt bra. Jag vill grna lsa mer av Backman.

Emma Hortlund

2014-01-08

Utan att veta ngonting om boken s hade jag ftt fr mig att den skulle vara mycket mer lttsam humorbok n vad den visade sig vara. Fr att gilla den hr boken s tror jag att man mste kpa konceptet rakt av. Jag tyckte att boken var rolig, men det strde lsupplevelsen att jag hade en knsla av att jag inte tror p det hr.

Ove r en ganska rolig karaktr, srskilt innan man fr veta fr mycket om honom. En sur och grinig man som tar det som sin uppgift att lxa upp andra som misskter sig. En smpve, och det finns ju inget mer irriterande. Men ju mer man fr veta om Ove, desto tydligare blir det att han inte bara ska vara en karaktr som man skrattar t och tycker illa om. Jag tycker till sist ganska bra om Ove, men d r han inte lngre lika rolig.

Det r inte bara Ove som r en tvr och tystlten mansfigur i boken. Det gller ven Oves pappa, Oves frus pappa och Oves granne Rune. Helt enkelt alla av de ldre mnnen. Vilket fr mig att tycka att den manliga beskrivningen r ganska endimensionell.

Nr jag lser om Ove ser jag hela tiden en ldre gubbe framfr mig, och jag mste gng p gng pminna mig sjlv om att han faktiskt bara r 59 r. Jag har ocks svrt att se Oves ktenskap med Sonja som trovrdigt. Man fr en frklaring till vad Sonja ser i Ove och hur de trffades, och jag tror att man fr ut mer av boken om man accepterar den frklaringen. En butter man r tillsammans med en butter kvinna, tnker jag. D lutar jag mer t tolkningen att Sonja egentligen inte alls r srskilt frgstark, vacker och social, utan att det r Oves bild av Sonja som vi fr i boken.

Jag tycker att Oves historia r alldeles fr verdriven. Under hela sitt liv rkar han ut fr vrre och vrre tragedier. Och efter ett tag knner jag bara stopp, han behver inte rka ut fr mer fr att man ska knna sympati fr honom nu. Dessutom s tycker jag att det skulle vara kul med en karaktr som r butter och grinig bara fr att han r butter och grinig, och inte fr att han har ett helt liv med anledningar bakom sig.

De tjattrande grannarna, som hela tiden str Ove, blir nstan till en fars och stundtals knns det nstan som att jag lser ett filmmanus snarare n en roman.

Det jag tycker allra bst om i boken r katten. Jag gillar beskrivningarna av hur den tittar p olika saker, och jag gillar att den blir en egen karaktr.

Conny Andersson

2014-01-07

S st fin historia om en grinig gubbe som fr hjrtat att smlta! Strcklste p stranden!

Jonna Stenlund

2014-01-06

Efter att ha spenderat x antal timmar av mitt liv t att skratta till Fredrik Backmans blogg s gjorde boken mig inte besviken. Frutom att det var en aning pinsamt att sitta och skratta hgt/grta vldsamt mitt p ett tg.

Anneli Karlsson

2014-01-05

Vldigt underhllande och med ett slut som vrmde hjrtat. Bra bok att lsa mellan tyngre bcker eftersom den r s lttlst. Jag lskade den!

Sofia Pobog

2013-12-25

Alla knner vi en Ove! En underbar berttelse om Ove som r en man med mnga olika sidor.Ska du lsa EN bok s ls den!

Ingeborg Amnus

2013-12-15

Underhllande, ven om man inte direkt blir verraskad av hur historien utvecklar sig.

Lars Lisspers

2013-12-13

Ove r min idol. En av de absolut bsta bcker jag lst. Frn brjan r Ove ganska osympatisk, men till slut lskar man honom. Om fler var som Ove skulle vrlden vara lite bttre. :)

Karin Lfstrand

2013-12-09

131208: Hrlig bok men inte alls som jag trodde. Alla har ju lst den och det har pratats mycket om den. Den har beskrivits som en skrattfest men det kunde jag inte hlla med om. Delvis rolig, javisst, men ven sorglig. Ett varmt portrtt ver en man som inte pratar i ondan.

Sandra Katby

2013-12-08

Supersorglig, men otroligt bra

Anette K

2013-12-07

Verkligen en av de bsta bcker jag har lst. Skrattar, ryser, myser och grter om vartannat. En bok man aldrig ville skulle ta slut!

Susanna Svanberg

2013-12-06

S otippat bra bok! Drog mig i det lngsta att lsa den fr att jag trodde att den bara var en komedi men den r fantastisk p mnga stt. Sorglig men skriven med humor.

Lars Bruman

2013-12-05

Lysande, jag njt i fulla drag boken igenom & fllde ngra trar.

Natalie Nordstrm

2013-11-27

Fredrik Backman r bst. Helt enkelt. Denna bok lyckas med att vara bde rolig, mrk, sorglig och fin. Allt i en enda mysig rra som gr att man trivs frn frsta till allra sista sidan. Det r fr vrigt inte mnga bcker som ftt mig att grta som denna gjorde.

Tommy Olsson

2013-11-27

En riktigt bra bok! Vldigt rolig i allt det sorgliga. Och lmnar en faktiskt med en m-bra knsla tycker jag. Skratt och trar helt enkelt. Kan rekommendera att lyssna p ljudboken med Torsten Wahlund som upplsare. Perfekt rst till Ove!

Kim M. Kimselius

2013-11-27

Marknadsfr som en rolig bok, men jag blev bara deprimerad. Ls hela min recension hr: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/11/27/en-man-som-heter-ove/

Kim M. Kimselius

Linda N

2013-11-24

Jag lskar Ove. Mycket igenknning!

Yvonne Larsson

2013-11-23

Jag var skeptisk eftersom "alla" tycks gilla denna bok. Men jag blev positivt verraskad. Helt klart vrd att lsa! Tnkvrd och rolig.

Maria Jnsson

2013-11-22

En helt ljuvlig bok!

Ewa Liljeroth

2013-11-22

Den hr var kul och annorlunda. Ls!

Jttekul!

Erica S

2013-11-16

Mycket bra bok

Joanna .

2013-11-16

Helt underbar bok om en surgubbe som har ett hrt yttre, men helt annat inre. Otroligt roligt skriven ocks, frfattarens formuleringar r s roliga.

Linda Abramsson

2013-11-13

Vlskriven och lttlst historia. Bitvis underhllande men jag tyckte den var fr lng. Blev lite uttrkad och ville att den skulle komma till ett avslut.

Emma Snll

2013-11-02

En av de bsta bckerna jag lst. Vid frsta anblick r den vldigt lttsam och simpel, men det sker s mycket mellan raderna som man till en brjan inte ens mrker hur det pverkar en.

Mona Hedestig

2013-11-02

Rolig o underhllande. Man kan inte lta bli att tycka om den trngsynte Ove

Anders Friberg

2013-10-30

lite seg inledning, emn den tar sig och r efter hand rolig och med trevliga vndningar

Anna

2013-10-29

Ove - en sdan irriterande man. Och nd r det s svrt att lta bli att tycka om honom.

Carin Lundberg Papp

2013-10-29

Jag lskar Ove, mannen med det stora hjrtat!

Klara Klingspor

2013-10-26

I brjan var jag tveksam och bokens framsida fick mig att tvivla. Men vad den vxte och vilken fin skildring. Fantastisk!

Helena Rasmusson

2013-10-24

Underbar roman om vnskap och krlek, ihopblandat med mycket humor! En historia dr man blir varm om hjrtat! Bitvis dock lite seg, drfr ingen 5:a i betyg. Lsvrd!

Fr en 4:a fr att jag tycker den r vldigt bra fr sin genre. I ett strre sammanhang blir det dock en solid 3:a.

Anita H

2013-10-23

Frst var jag lite tveksam. Tnkte nstan sluta lsa. Men fortsatte givetvis.
S bra den var!! Jag kan verkligen rekommendera denna boken som har mnga djup.

Maria Humlebo

2013-10-16

En riktigt hrlig "m-bra-bok". Ls den!

Vissa bcker r alldeles fr korta, jag saknar redan Ove och gnget.

Helena Nielsen

2013-10-12

Tragikomisk berttelse om Ove som r bitter . Skrattade inte en enda gng .

Karin Norlander

2013-10-11

Fantastisk bok med snabba vndningar mellan humor, sorg och krlek. Mycket lsvrd!

Klara Marklinder

2013-10-09

En mycket lsvrd bok, trivsam men nd med djup och knsla.

Anders Hgman

2013-10-07

Kanonbok, hg igenknningsfaktor ocks p vissa personer i bekantskapskretsen.

Anneli Bjrklund

2013-10-01

Jag har nog aldrig skrattat hgt till en bok frut. Trarna kom ocks. En mycket djup bok om saknad, sorg, krlek och principer m.m...

Jan-Erik Sderstrm

2013-09-29

Mycket bra bok som bde ger skratt och en del grt. Rekommenderas!!!!!

Erika Heden

2013-09-27

En underbar bok fr ALLA sorters mnniskor! Fredrik Backman r ett GENI! Jag lskar denna bok. Man blir glad, allvarlig, ledsen och lycklig av denna bok. Jag skrattade emellant och grt emellant och ibland var det svrt att skilja p gldje trar och andra sorters trar :)
UNDERBAR bok. ALLA borde lsa den!
Rekommenderas varmt <3

Teresia Kjellgren

2013-09-26

Helt fantastiskt bra. Jag grt dock mer n jag skrattade men den r bara s fantastisk!! Ls den om ni inte redan har gjort det!

Tomas Karlsson

2013-09-25

Man kan skert irritera sig p mngden metaforer och annat i sprket, men vad gr det nr allt annat r hejdlst underhllande och gripande, helt suvern!

jn dvd

2013-09-25

Lttlst och underhllande. Rolig mest hela tiden med mnga skna karaktrer. Helt klart lsvrd.

gun berg

2013-09-19

S rolig, skrattar ofta t nt i historien. En varm bok. Jag kr Peugeot, haha

Emma Fgerlind

2013-09-10

Jag inbillar mig att det hr r en bok fr folk som gillar Solsidan. Jag gillar inte Solsidan. Jag gillar inte heller den hr boken. Den r alldeles fr pladdrig, inte srskilt rolig, inte srskilt givande och inte srskilt imponerande skriven. Slseri med tid, helt enkelt.

Kim-Andr Persson

2013-09-07

magisk

Lena P

2013-09-05

Urusel bok! Frfattaren raljerar hela tiden, och det som kunde blivit roligt blir bara jobbigt fr det r fr mycket. Orkade bara lsa en bit.

Pernilla Lindholm

2013-09-04

Fr att vara en rolig bok tyckte jag faktiskt att den hr var vldigt underhllande. Boken r enkel men nd ltt att ta till hjrtat, och jag tror att de flesta av oss har sttt p en och annan Ove i vra dar. Rekommenderas om du vill sitta och smfnissa hemma i soffan!

Peter Ahlqvist

2013-09-04

Sjukt rolig i partier, sjukt sorglig i andra! Riktigt bra!

Katrin Pettersson

2013-09-04

Lnge sedan jag skrattade s. Bde rolig, mysig och lite tragisk ibland.

Nettan Holmr

2013-09-03

Jag var p vg att lgga ifrn mig boken efter de frsta trettio sidorna d Ove presenterades, fr mycket av allt. Men, s vnde det och jag trollbinds av den varma tonen och det hrliga persongalleriet. Tnk om krleken alltid kunde vara s villkorsls!

Mathilda Flood

2013-09-02

En vldigt fin berttelse som uppmuntrar till bde skratt och grt. Ove var en enastende man.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Lite trg i starten men efter ett tag vxer Ove i mina gon och i mitt hjrta. Underbar bok!

Lisa S

2013-08-25

Det r inte rets roligaste bok men kanske rets varmaste. Den r i mitt tycke lite smseg men slutet rddar den.

Peter Kronlw

2013-08-24

En rolig bok om kulturkrockar i vardagen. Ur ett nytt frscht perspektiv - gubbgrinighet. Berttad med mycket humor och vrme.

Linda Dahlhjd

2013-08-22

Bra bok! Rolig och sorglig p samma gng! Alla borde ha en egen Ove! :-)

Susanne Hansson

2013-08-21

Underbar bok! Jttefin historia. Rolig och rrande om vartannat.

Carolina Ring

2013-08-18

lskar den hr boken!

maggan bylund

2013-08-15

En bok som fick bde mig och maken att ligga och smklucka av skratt och fniss- och ven bli mycket berrda.
Hrlig liten sommarlsning

Charlotta Simonson

2013-08-06

En sdan skn bok. Ville inte slppa historien om Ove. Alla har vi nog lite av en Ove i oss eller ngon i vr nrhet som har drag av Ove. Underbar ville aldrig att den skulle ta slut.

Marlne S

2013-08-03

Gud s bra! Och upplsaren r fantastisk. Mnga skratt och flera igenknningar :) Ls den!!!!

Linda Borggren

2013-08-02

Jag lskar den! Och jag lskar Ove!

Sanna Lindgren

2013-08-01

Smputtrig historia. Hade lite fr hga frvntningar p boken s drav det lga betyget

Camilla Eriksson

2013-08-01

Helt underbar bok med en huvudkaraktr som man bara faller fr.

Kerstin Jnhagen

2013-07-31

Bitvis kloka betraktelser, bitvis alltfr kserande

Linn van Keppel

2013-07-28

En av de bsta bckerna jag lst! Jag skrattade s jag grt, skmdes lite d och d och log lnga stunder i taget fr att boken var s fin. Ls den!

Maria Nilsson

2013-07-28

Gripande utan att vara sentimental. Fantastisk bok!

Claes Nilsson

Underbart rolig, trffande, berrande

Anna Granstrm

2013-07-28

S positivt verraskad! Vldigt bra, fin, lttlst, levande och underhllande. Bde skrattade och grt.

Lotta Ek

2013-07-26

En fantastisk bok om livet hos Ove! Jag skrattade mnga gnger, frfrades ngra gnger och grt lite p slutet. Helt klart en av de bsta bcker jag lst p lnge!

Evelina Persson

2013-07-25

Den hr boken gick rakt in i hjrtat!

Mathias Johansson

2013-07-25

En gripande berttelse om Ove, en principfast man, som frlorat sib fru och lever ett enahanda liv och tycket till om allt och alla.

Klara Antonsson

2013-07-25

Oj s bra! Rolig och gripande!

Linda Dahlstrm

2013-07-23

Underbar bok. Jag skrattade mig genom den, och grt en skvtt p slutet.

Merja A

2013-07-22

Att boken skulle innehlla en hel del humor frstod jag efter att ha lst ett kort utdrag av boken och ven av den som kom ut ungefr samtidigt: "Saker som min son behver veta om vrlden". Den allvarliga sidan dremot veraskade mig. Hade inte frvntat mig att jag kunde knna s stort sympati fr en s sur "gubbe". Jag ser fram emot nsta bok av Fredrik Backman som kommer ut i hst.

Monica Magnusson

2013-07-21

Det r nstan med lite sorg att jag snker betyget till boken. Jag gillar Ove jttemycket. Hans personlighet och att han r lite halvdryg. Men att han har s mnga vackra fina sidor. ven om det tar ett tag fr honom att ta fram dom sjlv. Men han vljer alltid den fina vgen tillslut. Berttelsen om hans fru r fin och hans liv och hans grannar. Som nr han hjlper grannen brja kra bil och katten sklart. Jag r stor kattlskare s man kan inte morn lska nr berttelsen kommer upp om katten. Dremot tycker jag att om Ove fanns i verkligheten s skulle boken inte gra honom rttvisa. Det r ngot jag saknar nr jag lser boken. Jag tror nstan att denna skulle gras bttre p film n bokform. Frsta boken jag sger s om =) Den trycker inte in i mitt hjrta s mkt som den verkar ha gjort hos s mnga andra. Men Ove. Han finns kvar nd i mitt huvud. Fr han r en underbar man =)

Rolig men ocks sorglig bok som jag inte trodde skulle vara shr bra!

Jttebra. Lttlst. Rolig, kul sprk. P slutet grt jag en skvtt. Valde mellan 4 och 5 i betyg. Det estimerade 4.4 var nog perfekt :-) Har en liten invndning - Ove r 59 r, men av beskrivningen att dma skulle han vara ca tio r ldre.

Marina Trenkoska

2013-07-17

Orkade inte mer an 20 sidor. Trakig....

Lotta Karlsson

2013-07-13

Bsta bok januari 2013.

Maria Hjelm

2013-07-13

Jag har bara ett ord att sga: ls.

Helene Robertson

2013-07-12

Underbart rolig, rrande och annorlunda bok. Ls. Du berikas.

Mia Helgelin

2013-07-12

Underbar bok som bjd p skratt och en och annan tr.

Ulrica Bjrnhag

2013-07-11

Fantastiskt bra bok. Underbart sprk och en hrlig story! Bland det bsta jag lst p mycket lnge!

rolf ljungstrm

2013-07-11

Klarar sig precis p rtt sida om grnsen till det sentimentala med hjlp av lite absurditeter!

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

Vrmande.

jurgen andreasson

2013-07-07

En underbar bok som var svr att lgga ifrn sig. Hrligt formulerande meningar.

christina lindholm

2013-07-06

Underbar bok!

Anna Rolf

2013-07-06

Underbar! rets roligaste bok och mina trar bara rinner. lskar Ove!

Ann Simonsson

2013-07-05

Sgar Ove till fotknlen!

Hanna Bragberg

2013-07-04

Trevlig historia. Framgick redan frn brjan att det handlade om en hyvens kille med depression och att det skulle vara en mgott-bok.

Gunnel Lindstrm

2013-07-01

Ett portrtt av en ngot udda man tecknat med mycket vrme och hrlig humor.

Merith Bck Malila

2013-06-29

HELT underbar historia som vecklas ut. lskar understrmmarna, den r bde varm och djup i all tragi-komik som fr mig att skratta. Och grta faktiskt, tv gnger. Ls den!!

2013-06-29

Det hr r en bok som jag bestmde mig fr att inte lsa nr det brjade dyka upp lyriska inlgg om den verallt och hela tiden. S smningom blev jag lite mer osker och nr jag hittade boken p bokrean s slank den ner i min elektroniska kundvagn. Inlggen fulla av superlativ fortsatte att dyka upp s till slut bestmde jag mig fr att den fick ka rtt upp till frstaplatsen i lslistan. Jag behvde ngot lttsamt efter en riktig besvrlig bok. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/06/en-man-som-heter-ove-av-fredrik-backman.html

2013-06-24

Lite seg tidvis, men visst kom trarna i slutet.

Noomi Hebert

2013-06-20

Barn och djur r fusk.

Tina Norman

2013-06-16

En hrlig bok, som samtidigt tyvrr r lite tramsig och frutsgbar med karaktrer som r lite vl grovt tillyxade. Trots detta tyckte jag nd vldigt mycket om denna smroliga berttelse. I nstan vart och varannan kapitel var det ngot som berrde mina knslor s att trarna rann p mig.

Books I love

2013-06-15

Underbar bok, som ger n en riktig tankestllare till sist...

Underbar bok och hrligt skriven. Mysigaste jag har lst p lnge, men samtidigt mycket tnkvrd.

Ma Coon

2013-06-06

Helt underbar!!!

Annika S

2013-06-04

Underbar bok! Krleksfull och rolig.
Behvde dock lsa de frsta kapitlen innan jag frstod hur bra den r.

Karin Axelsson

2013-05-27

Fantastisk!

Sara Sandquist

2013-05-24

En riktigt varm och fin berttelse. Jag grt och skrattade omvartannat.

Marie Hvall

2013-05-19

Vilken fantastiskt fin bok, vxte och vxte och slutet r perfekt. Rekommenderas.

Caroline Karlsson

2013-05-02

En varm och vacker historia som verkligen berr. Humor blandas med allvar, och boken lmnar ett stort tomrum efter sig nr den r utlst.

Marita Ryen

2013-04-24

En hrllig och rolig historia men ven lite sorglig.

Mats Berglund

2013-04-13

EN helt underbar bok !

Marc Moore

2013-04-01

Brjar starkt men den blir sakta men skert mindre kul.

Annika Winning

2013-03-23

Bra story egentligen. Men lite slarvig och tramsig ibland, och med en del billiga ponger.

Therese strm

2013-03-22

Som ngon tidigare skrivit r det osannolikt att Ove skulle vara 59 r. Jag strde mig p detta en hel del, men jag tnker nd ge boken en femma eftersom jag skrattat och grtit med Ove genom hela boken. Mycket bra, och upplsaren Torsten Wahlund r perfekt till denna bok!

Anette Tunius

2013-03-09

Nja, lttviktig feelgod historia. Ibland trffsker personskildring men det blir lika ofta grova karikatyrer utan djup. Tappar ordentligt i slutet, antagligen fr att till varje pris f ihop ett happy end. Rekommenderas som lektyr p stranden eller i hngmattan.

Mste ge den en 5:a. En tragisk, rolig och fngslande bok om en man med stort hjrta. Ls!

Anitha Ronnersj

2013-03-04

Ove r en ensam och s tjurig man! Livet har bara farit fram fr honom och nu har det tagit stopp och han svarar med att kontrollera allt. Han gr kontrollrundor och dmer och frdmer. Men livet har nytt att ge som ger mig som lsare bde skratt och trar. Egentligen en riktigt banal historia men den fngar.

Elin Folkesson

2013-03-01

Helt underbar historia om en surgubbe som egentligen r en superhjlte.

Cecilia Grip

2013-02-24

ag har nog aldrig lst ut en bok i sn hr fart. Och vad jag har skrattat sen d! Denne man allts! Vilken tjurskalle. Men samtidigt finns det ju all anledning fr Ove att vara just som Ove r! Hihi sger jag bara! Fast mitt i allt ihop finns det dra sorgliga, tragiska i livet som r bara Oves och ingen annans! Jsses vilken underbart roande bok! Man bara ville blddra och blddra =) Det r S en 5 pongare ska vara helt enkelt!!! Tack Fredrik Backman fr denna skapelse!!!!

Hans Olof Andersson

2013-02-22

Kanske inte stor litteratur. Men man blir omvxlande glad och rrd av allt som hnder. Ls den!

Birgitta Pettersson

2013-02-20

Underbar! Bde skrattar och grter och frundras ver livet....

Gran Bjrnhag

2013-02-12

En bok som efterhand blir allt bttre tills den blir s bra en bok kan bli.

Karin D

2013-02-10

Trodde att det skulle vara idel komedi efter att ha lst Fredrik Backmans mest skojiga blogg ett tag. Fann mig sjlv snrvlandes ver allvaret, sorgen, tapperheten och krleken som strmmade ur boken. Med det var roligt ocks!

Kickie Boman

2013-01-25

En s alldeles underbar berttelse, suvern att lyssna p. Mnga goda skratt fick man :-)

Emma Kindholm

2013-01-24

BST!! Skratt och trar, lskar!

2013-01-22

En rrande och tragikomisk m-bra berttelse. Rekommenderas srskilt fr 55-plusare.

Maria T

2013-01-18

Rcker det med att tycka att den r bttre n 'Hundraringen...'? - bttre sprk, bttre story och tnkvrd emellant.

Ida

2013-01-14

Boken brjade lite svagt, hann tnka vad r det folk tycker r s bra? Men den tar sig och blir riktigt bra. I slutet ler jag och har vldigt nra till gldjetrar!

Lotta Karlsson

2013-01-07

Vad hrligt med en vlfrtjnt 5 pongare! Ett ftal upprepningar av ngra frvisso briljanta meningar var det enda som strde. Knner till och med att jag nstan vill flytta till ett radhus...

Pia Stendahl

2013-01-06

Till en brjan tycker jag riktigt illa om Ove. Personer som stter sina principer hgst av allt har jag vldigt svrt fr. De kan kliva ver lik bara fr att upprtthlla sina principer. Men ju mer jag lr knna Ove och hans historia s mrker jag att han har ett hjrta av guld!

Frfattaren bjuder p en underhllande, varm och charmig bok. Den balanseras upp av knslor av sorg och hopplshet. En tragikomisk bok med andra ord!

Stundtals fnittrar jag hgt t Oves stt att vara och hans stt att se p saker och ting. Jag gillar verkligen grannfrun som vgrar att nedsls av Oves buttrighet och som inkluderar honom i sin familjs gemenskap trots Oves protester.

Det gr inte att lsa boken utan att bli rrd och nog blir jag allt lite blankgd nr jag lser det sista kapitlet.

Jag rekommenderar varmt En man som heter Ove till den som vill lsa ngot vlskrivet, underhllande men ocks tnkvrt.

P www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Jennifer Tydn

2013-01-04

Det blir hgsta betyg - riktigt skn lsning

Martina Tuvesson

2013-01-02

Skratt och trar i fantastisk frening!

Elisabeth J

2013-01-01

S himla bra. lskar den hr boken och Ove r underbar!

2012-12-28

S fin...en grinig gammal Ove som man frstr varfr ju lngre in i boken man kommer. Egentligen en gubbe med stort hjrta men som inte frstr det sjlv! Tyckte mycket om den.

Katarina Hyttns

2012-12-21

En trea plus fr det bli...

M W

2012-12-12

Bra

Matilda Krig

2012-12-11

Bsta. Jvla. Boken. Ever. Det ska ni ha klart fr er. S r det med det.
Jag har aldrig blivit s varmt i hjrtat, fnissat s mycket o grtit s hejdlst frut. No kiddin.

Sofia Johnsson

2012-12-06

En mycket underhllande och tnkvrd bok. Rekommenderas varmt!

Ulla G

2012-12-05

Klockren!

Benny Nordmark

2012-12-04

Klockren bok. Humoristisk men samtidigt en vldigt fin historia om en mans lite annorlunda vg i livet.

Annione H

2012-11-23

Ja herregud vilken bok. Ett fantastiskt spektra av alla knslor. Tack Fredrik Backman, tack!

Linnea Hopf

2012-11-20

Helt jkla underbar! P alla stt.

Carolina E

2012-11-17

Jag vet inte hur jag ska beskriva den hr boken.

Den r bara helt fantastisk.

Man knner igen Fredrik Backmans skrivstt,

det dr som ser s enkelt ut men som nd berr.

De dr meningarna som r fyllda med humor

men samtidigt ocks s mycket vrme.

Fr den hr boken r fylld med bde krlek och sorg

och humor och eftertanke och igenknningsfaktor.

Fr let's face it, vi har alla sttt p en Ove.

Jag vet inte vad mer jag kan sga om den

mer n Ls den!

Jenny Hjrtberg

2012-11-12

En helt underbar bok och jag kan inte annat n bli totalt uppslukad av den. Ove r fantastiskt hrlig och underhllande p sitt speciella stt. Ls ls ls!!!

Elisabeth Andersson

2012-10-29

Egentligen inget fel p historian i sig, men det frsktes fr mycket att vara roligt...

Anna Torsteinsrud

2012-10-26

Har precis brjat med den hr. Fr se vad den kan ge.

sofia bjrnfot

2012-10-26

Har inte skrattat s mycket p lnge! Boken var vldigt rolig och mycket knslosam och sorglig.Skrattade och grt om vartannat, gubben hemma trodde att jag hll p att bryta ihop :)Jag tycker den r kanon! Klart lsvrd!

FranZone c",)

2012-10-23

Galg-humor som pminner lite om Passilinna och "Hundraringen"...

Marie Larsson

2012-10-19

Vilken fantastisk bok!

Stefan Antonsson

2012-10-16

Har svrt att bestmma mig fr vad jag egentligen tycker om boken. Den r full av upprepningar och r ganska frutsgbar, visst vissa sekvenser i boken r oerhrt underhllande men jag trttnade vldigt fort p huvudrollsinnehavaren. Lnge sedan jag lste om ngon s osympatisk person. Jag hade faktiskt svrt att bli riktigt intresserad av vad som skulle hnda honom. Samtidigt som jag kan komma p migsjlv med att citera frn boken vid fikabordet p jobbet. Helt klart lsvrd, men inte ngot storverk.

Sara Johansson

2012-10-16

En av de bsta bcker jag lst. Om mnniskor. Om krlek. Om sorg.
Varsamt, knsligt , insiktsfullt, roligt.
lskar den hr boken.

eva lundgren

2012-10-07

Jag hade svrt fr Ove, jag tyckte direkt illa om honom och jag trodde inte p krlekshistorien mellan Ove och hans fru. Min man dremot, han lskade boken och grt floder vid flera tillfllen. r det mjligen en typiskt manlig bok?

Vldigt bra bok. Rolig, krleksfull och lite sorglig....

Eva Grufman

2012-09-29

Skrattade s jag grt de frsta sidorna. Sedan var den bara smrolig. Boken som helhet r en st bagatell. Man kan bde ha och mista den.

Evelina Ander

2012-09-15

Hr r min recension av boken: http://bokcirkus.blogspot.se/2012/09/en-man-som-heter-ove.html Betyg: 3,5 av 5.

2012-09-13

En bok om Ove, men ox en bok om behovet av bekrftelse och krlek...

Ove r en till ytan tjurig gubbe som vill ha det p ett speciellt stt. Han r ensam och kr sitt race och frsker kontrollera och styra sin omgivning s gott han kan utifrn sitt perspektiv av vad som r det enda rtta... fast innerst inne, dr klappar ett hjrta s klart, ett skrt sdant, fyllt av krlek, men ox av en klarsynthet i att det r som det r, vad annat kan man gra n att ta det som det kommer...

S gillar jag d boken? Tmligen frutsgbar i sitt upplgg, vilket inte med ndvndighet behver vara ngot negativt... men jag fredrar nog bcker med en twist... men ngonstans s lufsar ju vardagen p och dess enkelhet och de mnniskor som kommer i hans vg, s vill man ju inte sluta lsa... men det r frst sista kapitlet som det griper tag i mig, och sdan r jag, jag vill bli fngad av boken, dess smaker, lukter och personer och jag satt ox och retade mig p vad jag uppfattade som ett faktafel... Men i det stora hela en smputtrig bok som jag inte vill vara i all sin enkelhet.

2012-09-12

Det hr r en helt fantastisk bok, och den bsta som jag har lst p lnge!

Jag lser Fredrik Backmans blogg, och jag fljer honom ven p Twitter och Facebook. Och jag lser ven krnikor av honom som finns p ntet. S jag vet ju att han kan vara mycket rolig, och att han ven har en djup och knslosam sida.

S jag hade hga frvntningar p den hr boken, men trots det s var den lngt ver min frvntan.

Fr boken var mycket, mycket rolig! Och den var ocks mycket, mycket rrande.

Jag satt om vartannat, hela boken igenom, och flinade fnigt ibland, och med trar i gonen ibland.

Och jag kunde inte lgga boken ifrn mig, trots att jag hade velat att den skulle rcka lngre.

S jag rekommenderar verkligen den hr boken till ALLA! Tror faktiskt att den passar alla, oavsett kn, lder, nationalitet, eller vilken favoritgenre man har.

Ska ni bara lsa en enda bok i r, s ls En man som heter Ove av Fredrik Backman!

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

Maria Sundin

2012-09-03

En underbar bok om en tjurig gubbe som jag inte kan vrja mig mot. Jag asgarvade och storgrt och ofta bara ms. Jag pratade ihjl boken fr mina kollegor och jag saknade Ove nr boken var slut.

Maria Johansson

2012-09-03

Sura principfasta gubbar, med sina ider som man kanske inte alltid frstr. Det gillar jag, men nr jag kommer bakom Oves fasad blir jag helt nockad av hans bakgrund och vad som ligger till grund fr att han r den man han r. Otroligt fint skrivet om krlek, envishet, principer och sorg. Jag lskar Ove!

Maria Johansson

2012-09-03

Sura principfasta gubbar, med sina ideer som man kanske inte alltid frstr. Det gillar jag, men nr jag kommer bakom Oves fasad blir jag helt nockad av hans bakgrund och vad som ligger till grund fr att han r den man han r. Otroligt fint skrivet om krlek, envishet, principer och sorg. Jag lskar Ove!

Annelie Andersson

2012-08-26

En varm bok som fick mig att bde skratta och grta som jag lnge kommer att minnas

Mycket bra debut och humoristisk men ven mycket knsligt skriven. Saknar dock spnning!

Michaela Schuller

2012-07-23

Trodde inte detta var en bok fr mig men hade helt fel. Tyckte vldigt mycket om den. Varm och samtidigt sorglig och tnkvrd. Ove kommer att finnas med mig lnge, den dr gubben.