En man med onda avsikter

Mr Ripley återigen på biograferna i sommar I uppföljaren till thrillern En man med många talanger får vi åter träffa den ovanliga anti-hjälten, denna gång spelad av John Malkovich. I En man med onda avsikter lever Tom Ripley ett stillsamt liv i Frankrike tillsammans med sin vackra hustru ? miljonärsdottern Heloise. Men idyllen är bedräglig. Reeves Minot, en småskurk och hälare, besöker Tom. Han har sysslat litet med illegalt hasardspel, men italienska skojare vill lägga krokben för honom. Nu ber han Tom om hjälp. Men planerna går snett, Reeves hamnar i maffians klor och Tom blir jagad genom Europa med maffian i hälarna och får använda all sin tankeförmåga och intelligens för att undkomma. ?Jag ville låta honom går fri?, sade Patricia Highsmith redan efter den första boken om Tom Ripley. ?Jag tycker rättvisan ofta är en fars; jag tror att ondskefullare män än Ripley nu vistas i frihet.?...

Klinga

2014-06-05

Nu har jag avslutat de tre romanerna om Tom Ripley. Men jag fick tvinga mig genom den sista: "En man med onda avsikter". Rörig, slätstruken och oinspirerad. Ändå en trea för viss atmosfär av Jet set-Riviera-drinkvagn-Hermés-shopping.

Izabela Horn

2012-05-27

Har inte läst de två första böckerna om Tom Ripley men denna var jätte bra, påminde lite om Dostoyevsky Brott och straff.

Izabela Horn

2012-05-27

Har inte läst de två första böckerna om Tom Ripley men denna var jätte bra, och Jag kommer noh läsa de andra två också.