En man av stil och smak

Fager, Anders

| 2014

Huvudperson i denna skräckroman är CeO Molin. Han har tidigare levt ett rikt liv och haft ett omfattande umgänge. Hans spektakulära fester i paradvåningen vid Johannes kyrkogård i centrala Stockholm är vida beryktade. Han har varit en lebeman, en man av stil och smak, och dessutom en gentlemannatjuv på jakt efter ovärderliga inkunabler. När vi nu möter honom håller hans förflutna på att komma ifatt honom. För CeO Molin kommer alldeles säkert att kunna knytas till stölderna på sin arbetsplats vid Kungliga Biblioteket. Allt detta överskuggas dock av ett virvlande och alltmer skrämmande skeende där dunkla makter slåss om kontrollen över såväl hans liv som död och vad som eventuellt kan komma därefter. En man av stil och smak är en fristående fortsättning på Anders Fagers förra roman, Jag såg henne idag i receptionen, och liksom tidigare utspelas berättelsen i ett Stockholm som både liknar och...

Anna Jensen

2016-07-17

Som vanligt med Fager får man en välskriven, udda och bra berättelse. Kastade mig över denna bok efter att ha läst första delen.

Jag har aldrig läst skräck förut (om inte Ajvide Lindqvist räknas) så jag hänger helt enkelt inte med i den här boken. Den är obehaglig och obegriplig men inte utan litterära kvaliteter. Men meningslös när man inte begriper historien.

Lars Willfors

2015-03-09

Alla måste fatta hur viktigt det är att Anders Fager finns och skriver på det här sättet på svenska! Sviten hans böcker bildar blir allt mer svindlande.

Catarina Rutström

2014-08-28

Inget flyt i texten, valde därför att avstå från boken.