En lögn att lita på

George, Elizabeth

| 2012

Thomas Lynley skickas på hemligt uppdrag till Lake District för att utreda Ian Creswells drunkningsolycka. Creswells morbror och arbetsgivare är den välkände och nyligen adlade industrimagnaten Bernard Fairclough, vars son Nicholas, gjort sig känd i den brittiska skandalpressen för sitt missbruk. Eftersom Lynley till varje pris måste undvika att bli igenkänd under utredningen ber han sina två vänner Simon och Deborah St James att hjälpa till med den. Simon och Deborah gräver allt djupare i familjen Faircloughs mellanhavanden till dess att den fina fasaden krackelerar. Fram skymtar bilden av en familj där ingen drar sig för att utnyttja de andra genom svek, lögner och utpressning. Frågan är bara vem som kan vara beredd att gå så långt som mord? "Ingen slår Elizabeth George på fingrarna när det gäller att frossa i detaljer, till synes ovidkommande sidointriger och ett myller av stickspår....

2020-10-05

Riktigt spännande och lagom lurig. På många sätt en unik deckarberättelse. Jag älskar verkligen Barbara Havers och att läsa om henne. Hennes roll var visserligen lite mindre i den här historian men ändå så bra. Och slutet ger mersmak.

Hanna Bragberg

2013-08-27

Långa böcker, men den egentliga handlingen (huvudpersonerna) går det långsamt för...

Lotta Karlsson

2013-03-23

Hon är ju så bra! En stark fyra absolut.

Lena L

2013-03-13

Spännande intrig...var lite trögläst i början men sedan stegrades spänningen mot ett mycket oväntat lust...allt i bästa E G stil.

Anette Tunius

2013-02-17

En riktigt tunn historia, som mer liknar manus till en såpopera. Mängder med biroller, sex, otrohet, barnporr, surrogat mödrar, könsbyten, ja ingredienserna blir till slut skrattretande många och krystade. Men Katarina Everlövs strålande inläsning räddade det till god underhållning iallafall fall.

Kickie Boman

2013-02-01

Lite seg och onödigt lång. Många karaktärer och bihistorier att hålla reda på. Skulle velat ha mer Lynley och Havers!

2013-02-01

Besviken. Tyckte att den var seg och allt för lång. Detta med Deborah, journalisten och Yaffa som skulle föreställa hans flickvän på telefon kändes mest som en "buskis" av förvecklingar. Tyvärr!
Hon kan bättre.

Pia Stendahl

2013-01-04

Det är alltid lika trevligt att återse Lynley, Havers paret St James och alla andra. De känns verkligen som jag känner dom. Dessutom spär författaren på med en hel hög nya intressanta karaktärer.

Det är en spännande utredning som Lynley gör men det är framför allt persongalleriet och deras livsöden som gör boken intressant.

Trots att boken är jättelång så känns den aldrig tråkig eller utdragen och den slutar dessutom med en rejäl cliffhanger. Så jag ser verkligen fram emot nästa bok i serien om Lynley och Havers.

Fler recensioner av ljudböcker finns på www.bokbrus.se.

Lotta Lettenström

2012-12-27

Hmm en riktig Lynley deckare med alla ingredienser men kanske 100 sidor för lång.

Linda E

2012-03-12

En riktig Lynley-Haversdeckare. Helt OK.