En kväll i juni

Lönnqvist, Anna

| 2021

En känslosam berättelse om förlorad kärlek, svåra livsbeslut, om att våga stå upp för sig själv och tro på en andra chans. Anna Lönnqvist skriver romantisk feelgood, och vann Årets Feelgoodroman vid Feelgoodfestivalen 2019. Ella och Ben träffas en junikväll 2007 utanför Gröna Lund. Efter en oförglömlig kväll tillsammans, skiljs de åt, men är säkra på att de snart kommer att ses igen. Tolv år senare lever Ella i en trygg relation med sin barndomsvän Leon. Hon jobbar som frilansskribent och har precis fått ett erbjudande om att spökskriva biografin om den legendariska, men komplicerade, Fredrika Bergh - en av Sveriges mest framstående näringslivskvinnor. Ella har aldrig glömt kvällen med Ben, så när han överraskande dyker upp på Fredrikas gods, ställs hennes tillvaro på ända. Men hon är fast besluten att en kväll för så länge sedan inte förändrar något. Men ju längre hon kommer i arbetet...

Malin Johansson

2022-08-09

Helt ok men inte så trovärdig och lite för enkla lösningar på slutet.

2021-09-27

Trevlig romans, men inte särskilt trovärdig.

Ella och Ben träffades en junikväll 2007. Efter en magisk kväll tillsammans så skiljs de åt, övertygade om att de kommer ses igen. Tolv år senare lever Ella i en trygg relation med barndomsvännen Leon. Ella får ett erbjudande att skriva en biografi om den legendariska Fredrika Bergh, i samtalen med Fredrika inser hon mer och mer att relationen med Leon kanske är ett misstag. Ella har aldrig glömt kvällen med Ben, så när hon stöter på honom hos Fredrikas gods så rör det upp känslor - ska hon leva i tryggheten med Leon eller ska hon följa sitt hjärta….

Wow vilken pärla! Anna levererar igen, jag har läst de flesta av hennes böcker och aldrig har jag blivit besviken, vilken bedrift att lyckas hålla samma höga nivå. Det här är en underbar feelgoodpärla som innehåller alla de klassiska ingredienserna - kärlek, missförstånd, vemod, sorg och livsval. I boken får man följa två kvinnors öde Ella och Fredrika, nutid och dåtid varvas och som mot slutet binds ihop på ett naturligt sätt, något som jag gillar mycket. Inte för att detta har något med bokens innehåll att göra men vilket bokomslag - helt fantastiskt. Även om man till viss del kan räkna ut hur en del saker ska sluta så spelar det ingen roll - det är ju det som är feelgood tycker jag. Den där härliga känslan man får när jag läst sista sidan och man sitter med ett leende och en varm känsla i hela kroppen, det är feelgood när det den är som bäst och precis så känner jag när jag läst denna bok.

2021-08-02

Vilken karamell till bok! Jag älskade varenda sida, varenda sekund av läsningen. Det är ljuvlig läsning.

”En kväll i juni” är en bok om kärlek och förälskelse. Det är en berättelse om drömmar som krockar med omgivningens krav och förväntningar.

Anna skriver fängslande och den här boken är nog den bästa jag har läst av henne. Intressanta karaktärer som jag genast fattar tyckte för och fina miljöer. Att skriva om relationer och bygga upp en kärlekshistoria är Anna bra på! Sidorna bara flyger fram!

Det här är en varm och vacker kärlekshistoria som tar slut alldeles för fort!

Pia Gummesson

2021-07-22

Så väldigt bra feelgood med mycket kärlek. Älskar denna bok.

Den här boken av @annalonnqvist förväntade jag mig ganska mycket av och ändå levererade den mer. Den är mer än en feelgood, eller om man ska säga att den har extra mycket djup för att vara feelgood? Tonårsförälskelse, familjeband, att förlora en närstående, sorg, saknad, längtan, drömmar, att våga följa sitt hjärta. Den varvar även dåtid med nutid och vägar korsas och påminner om varandra. Det är en bladvändare av rang som är svår att lägga ifrån sig. Ben och Ella… åh. Jag säger inte mer än så. Bara läs den här sommarpärlan på en gång om du inte redan gjort det!