En kvinne i Berlin

Anonym

| 2005

Flag from no

Boka er en anonym kvinnes dagboknotater fra våren 1945 da det tredje Riket brøt sammen og russerne inntok Berlin. Her skildres det tusener av kvinner opplevde: først kampen for å overleve i ruinene uten vann, gass og strøm preget sult, angst, redsel og deretter avsky for de russiske soldatene som betraktet kvinnene som krigsbytte på linje sykler og klokker. Skånselsløs ærlighet, refleksjon, usentimentalitet og makaber humor preger skildringene når hun forteller om hva kvinnene gjennomgikk.

Kerstin

2018-08-24

Ett vittnesmål från andra världskriget från en grupp som inte hörs så ofta, nämligen en civil kvinna. Den här kvinnan är helt anonym, och tyvärr gör det ju också att man kan fundera lite över autenticiteten. Men det är en randanmärkning, och inget som störde mig när jag läste.
Det finns så många aspekter på krig. Men jag har aldrig tänkt på hur det krävs rött, vitt och blått tyg för att sy flaggor att vifta med när amerikanarna kommer in. Hur man skyddar sig mot våldtäkter. Hur man får information, när landets ledare kanske, eller kanske inte, har tagit livet av sig. Hur man går i en stad man känner men inte känner igen.
Ja, den här boken var otroligt läsvärd. Läs den!

Elisabeth Karlberg

2014-06-10

Oerhört intressant skildring av verkligheten. Beskriver den "vanliga" människans vardag i en söndertrasad värld. Man tycker att vi aldrig borde uppleva något liknande igen och ändå händer det hela tiden överallt............

Josefine Ejebjörk

2010-05-31

En trovärdig, verklig skildring från Berlin när Ryssarna invaderade i slutet på andra världskriget. Jag fick lägga ner boken flera gånger för att det blev för mycket att ta in på en gång.