En kvinnas resa

Sjödin, Agneta

| 2008

Maria är en sökare. Hon döljer sin dåliga självkänsla och sin oro bakom en glad fasad och förtränger upplevelser som hon inte orkar konfrontera. Ständigt söker hon bekräftelse och lockas av förälskelse och passion, men hon finner aldrig lyckan. Vad ska hon göra för att bryta det destruktiva mönstret? Hur ska hon leva för att bli lycklig? En klok och berömd man råder henne att vandra pilgrimsleden till Santiago de Compostela i Spanien; då kommer hon att få svaren. Maria vandrar nästan 80 mil på nitton dagar. Hon vandrar ensam men får många nya vänner utmed vägen. Det blir en resa inåt och framåt, där möten med människor med andra livserfarenheter och nya tankesätt ger henne styrka att möta sig själv. Äntligen vågar hon släppa fram förträngda minnen som plågat henne länge: övergreppet och förhållandet som skadade hennes innersta. Pilgrimsvandringen blir en oförglömlig resa och början på förändring....

2015-05-27

De första timmarna tyckte jag var väldigt bra och engagerande. Och jag önskade vid flera tillfällen att jag skulle vara på plats och vandra bredvid Maria/Agneta. Dock tycker jag tappar något på slutet. Men en stark 3:a är den absolut värd att få! Nu vill jag läsa fler böcker av Agneta Sjödin!

Bra, enkel, verklighetstrogen. Hade önskat ÄNNU mer miljöbeskrivningar. Jag har besökt katedralen i verkligheten och hennes beskrivning av den gjorde den inte riktigt rättvisa.. den är ännu mer fantastisk och storslagen än vad hon får den att framstå i boken! :)

Ellinor Karlberg

2014-07-10

Den grep tag i mig. Utan att vara ett språkligt mästerverk så är den istället djup

Lina Zackrisson

2014-01-23

Vandra, fint, varmt, lite naivt och uppenbart dock.

Y

Ylva Öjes

2013-09-18

Bra, men hade varit så mycket bättre om den haft mer innehåll, mer av allt. Skulle velat fått mycket mer beskrivningar av vandringsvägen, landskapet och den fysiska verkligheten av att vandra denna pilgrimsled. Ännu mer tankar och känslor...nu var det som om allt bara beskrevs helt flyktigt, eller inte alls. Kanske berodde detta på att 80 mil forceras på 19 dagar?Synd. En längre och mer innehållsrik bok hade blivit så mycket bättre!!

Louise Ö

2013-06-30

En kvinnas resa är en riktigt bra bok. Man blir sugen på att göra pilgrimsvandringen. Mycket tankar om livet som är spännade.Gillar Agneta Sjödin som person också, så det gjorde ju inte saken sämre. Tyvärr är mitt ex utlånad till någon. Minns inte vem.

Mr Roslund

2011-03-16

Inte riktigt min stil. Pilgrimslivet är välbeskrivet, men historien innehåller många frågetecken och är ganska enformig...

Inspiration till vandring

Maja Korpvinge

2011-03-07

Småtrevlig och lättläst.

Johanna Lundin

2010-08-29

Blev riktigt sugen på att göra samma vandring.

Camilla Eriksson

2010-07-30

Mycket bra Agneta är en författare man vill läsa mer av. Handlar om pilgrimsfärden i Spanien vandringen på 80 mil.

Marita Ivarsbo

2010-02-14

Tråkig tycker jag, kändes som resan aldrig sskulle komma till sitt slut. Ingen bok i min smak.

solveig jonson

2010-01-27

mycket läsvärd

Josefine Larsson

2009-12-28

Filosofisk, personlig. Intressant att få se en personlig sida av Agneta Sjödin. Kanske lite väl filosofisk i vissa lägen. Men man blir sugen på att pilgrimsvandra!

Tycker den är sådär. Är svårt att inte jämföra den med Coelhos Pilgrimsresan och den är mycket bättre.

Jeanette appelberg

2009-10-31

Anneli Jansson

2009-10-14

Bra, tankvärd!

Ciccis bokblogg

2009-07-26

En bok som får mig att fundera en hel del över livet...Känner igen mig själv mycket i det Maria, som är huvudpersonen i boken, filosoferar och funderar kring.