En kvinna i blått : En Ruth Galloway deckare

Griffiths, Elly

| 2016

En kvinna i blått är en ny spännande och härligt brittisk deckare av Elly Griffiths om rättsarkeologen Ruth Galloway, som här gräver i det religiösa samfundets mörka baksidor. När Ruth Galloways vän Cathbad vaktar ett hus i pilgrimsorten Walsingham i Norfolk, får han en kväll syn på något högst märkligt. På kyrkogården i närheten av huset sitter en ung kvinna, klädd i nattlinne och blå morgonrock. Morgonen därefter hittas hon död i ett dike utanför Walsingham. Kriminalkommissarie Harry Nelson kallas in och konstaterar att den döda kvinnan behandlades för drogmissbruk på ett privat sjukhus i närheten. Som hängiven ateist har Ruth själv undvikit Walsingham under sina 17 år i Norfolk, men blir kallad dit av en gammal universitetsvän som arbetar som präst. Väninnan har börjat få hätska, anonyma brev som riktar sig mot kvinnliga präster och refererar till ortens arkeologi –...

2021-11-27

Jag har gillat Griffith och Ruth Galloway men tycker att hon i princip skrivit samma bok gång på gång. Ingenting har utvecklats varken hos karaktärer eller framförallt intrigen. I denna bok är det en lite annorlunda infallsvinkel. Det är småtrevligt och lättlyssnat som tidsfördriv.

A H

2020-05-12

Jag gillar böckerna om Ruth men denna var inte den bästa.

Ann Simonsson

2018-05-21

Ännu en bok som bara är trevlig. Mysiga Ruth och hennes vänner är så avkopplande att lyssna på.

2016-08-15

Som vanligt gillar jag Ruth och Nelson och önskar att boken vore så mycket längre. Jag gillar att hänga i deras vardag och liv. Bara att börja vänta in nästa igen.

2016-08-11

Ruth, Nelson och Cathbad m fl har blivit som gamla vänner. Det är charmigt och lättläst, skrivet med en glimt i ögat. Denna gång en lite långsökt intrig, men vad gör väl det. Bladvändning blir det ändå.