En äkta man

Lehane, Dennis

Dennis Lehane, författaren bakom hyllade Mystic river (Rött regn) och Shutter island (Patient 67), är tillbaka i högform med den psykologiska relationsthrillern En äkta man.Efter att ha fått ett sammanbrott i direktsändning har tevejournalisten Rachel Childs stängt in sig i sin lägenhet. Hon är fången bakom sina egna psykologiska och sociala spärrar och hon plågas av händelser i sitt förflutna. När Rachel av en slump träffar Brian och blir hals över huvud förälskad verkar det först som att han ska lyckas dra henne ut ur hennes skal. Men efter deras bröllop börjar Brian bete sig allt mer underligt. Ett slumpartat möte en regnig eftermiddag får Rachels världsbild att rasa samman. Är Rachel bara paranoid, kanske på gränsen till galenskap, eller är allt hon trodde var sant en lögn?En äkta man är en mörk, uppslukande och romantisk spänningsroman med en intrig som överraskar gång...

Henrik Johansson

2021-02-09

Jodå, fartfyllt, spännande och oväntat, men inte toppklass. Saknar nerven, det där lilla extra

F R

2020-07-18

Helt okej, varken mer eller mindre.

2020-05-30

Lyssnade inte klart. Alldeles för märklig för mig och egentligen helt ointressant!

janne lindh

2019-11-18

Proffsigt!

2019-04-26

Streckläste ut boken som fungerar lika bra som roman första delen. Beskriver en annorlunda typ av kärlek och man får fundera både en och två gånger på vad det är som faktiskt händer. Tycker om Lehanes språk och disposition. Slutet blev möjligen lite genomhastat.

Nina Gustafsson

2018-10-16

Rachels sökande efter sin far inleder denna historia och därefter får vi följa hennes karriärsdipp och sedan kärlekslycka som sedan grumlas. Historien har spännande partier, tempo och känns som gjord för att filmatiseras. Den har en del lösa trådar och känns lite orealistisk vilket gör att jag tycker att den landar på en rejäl trea.

Jan Banan

2018-04-27

Kändes lite ofärdig till slut och det skulle inte förvåna om en fortsättning kommer framöver. Annars är boken en seg psykthriller med en del spänning. Rekommenderas trots allt eftersom Lehane besitter författarkvalitéer som väldigt få i branschen har.

Susanna Almgren

2018-04-09

Jag blev besviken på slutet - hade förväntat mig en mer elegant och raffinerad upplösning.

2018-03-29

Lehane är som alltid lysande. Här tar det ett tag innan det händer något. Lehane bygger upp historien och stegrar spänningen. Och handlingen går ständigt oanade vägar, ingenting förvånar till slut, inte ens slutet!

A H

2018-03-08

Rekommenderas. Lite trög i början men bättre och bättre!