En komikers uppvxt

Gardell, Jonas

| 1905

Tolvrige Juha Lindstrm r klassens clown. Att vara rolig r det enda han r bra p. Genom Juha fr vi lra knna hans mamma Ritva, pappa Bengt, lillasyster Marianne och dvrgkaninen Prutten - och klasskamraterna frsts: bsta vnnen Jenny, som har ett fult hrspnne i sitt fula hr och som Juha skms fr, den mobbade Thomas som har en galen tysk mamma, och de elaka Lennart och Stefan. En komikers uppvxt speglar en generations uppvxt i sjuttiotalets svenska frort r en av de roligaste och samtidigt sorgligaste barndomsskildringarna i modern svensk litteratur.

Alva H

2023-04-03

En komikers uppvxt har ett sprk som fullkomligt suger in en i den fiktiva vrlden. Som vcker knslor man inte visste att man hade. Och provocerar. Det r rtt. rligt. Man vill titta bort. Men man kan inte. Hypnotiserad av det vackra och mlande sprket.

Z

Zineb Kadiri

2022-07-20

den r rolig och sorglig p samma gng, vldigt relater bart fr mnga tror jag

Safira Blom

2020-12-06

Maria B

2020-07-28

Sorglig och rolig p samma gng. Fin bok och med Jonas fantastiska sprk.

Mikaela Metafor

2019-12-06

Jag har lst igenom alla tre delar i denna serie. Frsta delen "En komikers uppvxt" r fokuserad p mellanstadiet. Den r bde rolig och sorglig p samma gng. Den fr en att komma ihg och kastas tillbaka till den ldern. Jonas r bra p att fnga universiella knslor dr alla kan placera sig.

Camilla Carlsson

2015-06-18

Mdde illa nr jag lste den. Gardell har frmga att verfra en obehaglig knsla genom att lta texten genomsyras av otrygghet och oro. Mycket Bra!

Angelica Rberg

2015-02-19

Seg i brjan, intressant mittenparti men nd lite hoppig och fr tvrt slut fr min smak.

John C

2014-07-27

Lste om denna bok som frsta gngen gavs ut nr jag sjlv gick gymnasiet och hade lite distans till grundskolan och vad som kan ske dr. Boken drabbade mig vldigt hrt och den blev ganska viktig fr mig nr jag som ung frskte frst mig sjlv och omvrlden. Jag hade hoppats att jag kunde stta en femma p den men blev inte lika verkrd 20 r senare - vilket jag egentligen inte kan frvnta mig. Historien har ju dessutom levt vidare i mig via tv-serier och uppfljare. Men har man inte lst den hr r den ett mste - frmodligen en modern svensk klassiker. Och Gardells senaste romantrilogi ger mig samma omvlvande upplevelse idag som jag fick av den hr fr 20 r sedan...

Carina Fjllman

2013-08-27

Trodde inte att jag gillade att lsa Gardell, men p gymnasiet var det en svenskalrare som gav oss i uppgift att lsa denna bok. Trots betyget i kursen r jag tacksam fr att jag fick upp gonen fr Gardell.

Pernilla Lindholm

2013-08-21

Bra ungdomsbok som visar tydligt hur tufft livet kan vara som ung dr den strsta skrcken r att inte hra till. Den hr romanen rrde upp mycket knslor.

Louise

2013-06-30

Denna bok borde alla gymnasieungdomar lsa!

Ursula Stlhandske

2013-03-24

Stor igenknningsfaktor, nostalgi!

Ursula Stlhandske

2013-03-24

Stor igenknningsfaktor, nostalgi!

David H

2013-02-28

Bra barndomsskildring. Glad att jag lnade ljudboken dr Jonas sjlv lser, det gr berttelsen nnu bttre.

Nils Rollbck

2012-08-16

bra, men det blir bttre...

Amanda Kinnander

2012-07-04

Jag kom aldrig riktigt in i boken, den pendlar frn att vara ungdoms- och vuxenbok hela tiden dessutom. Den r troligen bttre om man sjlv var ung p sjuttiotalet.

Alexandra Svensson

2012-05-19

Inte min typ av bok.
Gillar man Jonas Gardell och har lst hans bcker tidigare, kan den nog rekommenderas.

Amanda S

2012-03-16

F bcker kan f en att knna sig s deprimerad men samtidigt upplyft.

2012-02-12

Wow! Jag har lnge tnkt lsa ngot av Jonas Gardell, men ofta r det s att man behver en spark dr bak fr att verkligen fr det gjort. Fr mig blev sparken Fiktiviteters Gardellrdag. Det som har ftt mig att dra ut p det r att, ven om jag lskar det mesta Gardell gjort fr att han r s rolig och ofta trffar mitt i prick, s finns det nstan ingen som ocks kan vara s plump och vulgr som han. Det var inget jag hade behvt oroa mig fr nr det gller den hr boken. Ls resten p http://bokslut.blogspot.com/2012/02/en-komikers-uppvaxt-av-jonas-gardell.html

Liam Olsson

2011-12-19

Jag lskar Jonas p scen men som frfattare r han trist. Synd.

annie sbrink

2011-07-09

Blev tvingad att lsa denna i skolan, s det kanske r anledningen till att den inte fll mig i smaken...

Karin Berglin

2011-06-27

Lsvrd bok fr bde ungdomar och vuxna. bopken fungerar bra i mobbningsdiskussioner

Natalie Nordstrm

2011-06-13

Blir s nere av att lsa denna bok. Mina gonbryn rynkas automatiskt nr jag lser hur hemska barnen r mot varann. Gillar det inte riktigt.

Sandra stlund

2011-04-15

Tycker inte alls den var kul att lsa. Den var svr tolkad och allmnt trkig. Frstr inte heller hur man kan tycka att den r bra.

maja vestlund

2011-04-15

oerhrt lngtrkig och deprimerande, ser inte humorn i det hela och frstr inte varfr alla tycker den r s bra

Sanna Holm

2011-04-13

Boken handlar om Juha Lindstrm han gr i mellanstadiet. Behver jag sga ngot mer?
Nr jag lste den hr boken s spolades tiden tillbaka fem, sex r och jag satt dr igen. P den jvla skolgrden och knde mig fet och ful. Orden gick rakt in i mig som knivar och karvade runt. Sprket r bra, tycker dock att de kan bli lite upprepning i bland. Knslan och budskapet r dock helt otroligt fantastiskt.

Anette Marcusson

2011-03-15

Lyssnade p talbok, dr jonas gardell lser sin bok sjlv, suvern

Eva Bohman

2011-03-03

Den hr boken ska jag lsa en gng till nr jag har barn i lg/mellanstadieldern! Det handlar om 70-talet, men det skulle lika grna kunna vara idag. Realistiskt om hur det verkligen r att vara barn och att vara utanfr.

Elin Stenblom

2011-02-20

Vacker och tragisk

Elisabeth Lfstrm

2011-02-07

Allt annat n upplyftande, men bra beskrivet om hur det kan vara att bli mobbad.

anna hrlin

2010-12-25

fr jobbig o ngestladdad fr mig, dock vlskriven.

Eyez Only

2010-06-24

Den hr boken lste jag frsta gngen fr flera r sen och tyckte den var jttebra. Nu nr jag lste om den igen s lyssnade jag p den p ljudbok, och tyvrr tyckte jag inte ljudboken gav en lika stor lsupplevelse som den inbundna versionen. Det kan bero p att den frsta lsupplevelsen var s stark att det r svrt att toppa det oavsett om man lser boken igen eller lyssnar p den. Sen tyckte jag inte Jonas Gardell var helt 100 som upplsare heller. Missfrst mig inte - han R faktiskt bra, jag har ju trots allt gett boken en fyra, men jag tyckte det saknades lite grann fr att ge full pott. Det r drfr den inbundna boken fr en femma och ljudboken en fyra!

Maria Blomkvist

2010-06-23

Kanske hade jag uppskattat den mer om jag hade vxt upp p sjuttiotalet eller om jag hade haft en mer tragisk barndom, men frutom ngra slende stycken dr igenknningsfaktorn r hg tycker jag inte att "En komikers uppvxt" var ngot speciellt att hurra fr.

Blev tvingad att lsa den i skolan, och r en om det inte r ngon konstig bok r det nog ingen jag skulle lst sjlvmant.
Att den sedan var bttre n jag trodde, kunde jag inte bertta fr resten av klassen som hatade den.

Joachim Larsson

2010-03-10

Mycket bra skrivet och vldigt deprimerande. Knner igen mig i Thomas situation. Lsvrld.

2009-12-16

Vissa delar av boken var jobbiga att sjlv bli pmind om. Kampen fr att bli accepterad, fr att vara "rtt". Rdslan i maggropen.

Anton Johansson

2009-12-14

Gardell skriver vackert... men boken r s bitter att man inte orkar brja p uppfljaren frrn man tagit ett sabbatsr... Inga lyckliga mnniskor frekommer... allt r grtt... men nd vackert och lsvrt...!

Jonna sterlund

2009-12-04

Bra bok, men jag sg tv-serien frst och den berrde mig vldigt starkt och jag fick tyvrr inte riktigt samma knsla av boken.

M W

2009-12-02

Elouise

2009-10-24

Lttlst. Vrd att lsa, men inte underbar.

Linda Lindblom

2009-08-16

En bok som jag tycker att ska vara obligatoriskt att lsa i skolan. En bok om mobbing och att vilja vara med de tuffa killarna i skolan och inte med tntiga Thomas och Jenny med det fula hrspnnet.

Lillemor Carlsson

2009-08-14

Jag lste skrattade o grt om vart annat, en riktig strcklsnings bok!!!!

Johanna Falkered

2009-07-01

Redan en sn klassiker!

2009-06-06

och s rtt r det... hur vi alla spelar vra roller, och ramlar tillbaka i dem... och hur vi kmpar fr att komma vidare... till vad? boken ger en klump i halsen, jonas vet att skriva s det knns inne i hjrteroten... en ytterligare aspekt som frstrker r att jag sjlv r uppvuxen p 70-talet och d finns igenknningen ven i miljer...