En komikers uppväxt

Gardell, Jonas

| 1992

Tolvårige Juha Lindström är klassens clown. Att vara rolig är det enda han är bra på. Genom Juha får vi lära känna hans mamma Ritva, pappa Bengt, lillasyster Marianne och dvärgkaninen Prutten - och klasskamraterna förstås: bästa vännen Jenny, som har ett fult hårspänne i sitt fula hår och som Juha skäms för, den mobbade Thomas som har en galen tysk mamma, och de elaka Lennart och Stefan. En komikers uppväxt speglar en generations uppväxt i sjuttiotalets svenska förort är en av de roligaste och samtidigt sorgligaste barndoms skildringarna i modern svensk litteratur.

Alva H

2023-04-03

En komikers uppväxt har ett språk som fullkomligt suger in en i den fiktiva världen. Som väcker känslor man inte visste att man hade. Och provocerar. Det är rått. Ärligt. Man vill titta bort. Men man kan inte. Hypnotiserad av det vackra och målande språket.

Z

Zineb Kadiri

2022-07-20

den är rolig och sorglig på samma gång, väldigt relater bart för många tror jag

Safira Blom

2020-12-06

Maria B

2020-07-28

Sorglig och rolig på samma gång. Fin bok och med Jonas fantastiska språk.

Mikaela86

2019-12-06

Jag har läst igenom alla tre delar i denna serie. Första delen "En komikers uppväxt" är fokuserad på mellanstadiet. Den är både rolig och sorglig på samma gång. Den får en att komma ihåg och kastas tillbaka till den åldern. Jonas är bra på att fånga universiella känslor där alla kan placera sig.

Camilla Carlsson

2015-06-18

Mådde illa när jag läste den. Gardell har förmåga att överföra en obehaglig känsla genom att låta texten genomsyras av otrygghet och oro. Mycket Bra!

Angelica Råberg

2015-02-19

Seg i början, intressant mittenparti men ändå lite hoppig och för tvärt slut för min smak.

John C

2014-07-27

Läste om denna bok som första gången gavs ut när jag själv gick gymnasiet och hade lite distans till grundskolan och vad som kan ske där. Boken drabbade mig väldigt hårt och den blev ganska viktig för mig när jag som ung försökte förstå mig själv och omvärlden. Jag hade hoppats att jag kunde sätta en femma på den men blev inte lika överkörd 20 år senare - vilket jag egentligen inte kan förvänta mig. Historien har ju dessutom levt vidare i mig via tv-serier och uppföljare. Men har man inte läst den här är den ett måste - förmodligen en modern svensk klassiker. Och Gardells senaste romantrilogi ger mig samma omvälvande upplevelse idag som jag fick av den här för 20 år sedan...

Carina Fjällman

2013-08-27

Trodde inte att jag gillade att läsa Gardell, men på gymnasiet var det en svenskalärare som gav oss i uppgift att läsa denna bok. Trots betyget i kursen är jag tacksam för att jag fick upp ögonen för Gardell.

Pernilla Lindholm

2013-08-21

Bra ungdomsbok som visar tydligt hur tufft livet kan vara som ung där den största skräcken är att inte höra till. Den här romanen rörde upp mycket känslor.

Louise Ö

2013-06-30

Denna bok borde alla gymnasieungdomar läsa!

Ursula Stålhandske

Stor igenkänningsfaktor, nostalgi!

D

David H

2013-02-28

Bra barndomsskildring. Glad att jag lånade ljudboken där Jonas själv läser, det gör berättelsen ännu bättre.

Nils Rollbäck

2012-08-16

bra, men det blir bättre...

Amanda Kinnander

2012-07-04

Jag kom aldrig riktigt in i boken, den pendlar från att vara ungdoms- och vuxenbok hela tiden dessutom. Den är troligen bättre om man själv var ung på sjuttiotalet.

Alexandra Svensson

2012-05-19

Inte min typ av bok.
Gillar man Jonas Gardell och har läst hans böcker tidigare, kan den nog rekommenderas.

Amanda S

2012-03-16

Få böcker kan få en att känna sig så deprimerad men samtidigt upplyft.

2012-02-12

Wow! Jag har länge tänkt läsa något av Jonas Gardell, men ofta är det så att man behöver en spark där bak för att verkligen får det gjort. För mig blev sparken Fiktiviteters Gardellördag. Det som har fått mig att dra ut på det är att, även om jag älskar det mesta Gardell gjort för att han är så rolig och ofta träffar mitt i prick, så finns det nästan ingen som också kan vara så plump och vulgär som han. Det var inget jag hade behövt oroa mig för när det gäller den här boken. Läs resten på http://bokslut.blogspot.com/2012/02/en-komikers-uppvaxt-av-jonas-gardell.html

Liam Olsson

2011-12-19

Jag älskar Jonas på scen men som författare är han trist. Synd.

annie åsbrink

2011-07-09

Blev tvingad att läsa denna i skolan, så det kanske är anledningen till att den inte föll mig i smaken...

Karin Berglin

2011-06-27

Läsvärd bok för både ungdomar och vuxna. bopken fungerar bra i mobbningsdiskussioner

Natalie Nordström

2011-06-13

Blir så nere av att läsa denna bok. Mina ögonbryn rynkas automatiskt när jag läser hur hemska barnen är mot varann. Gillar det inte riktigt.

Sandra Östlund

2011-04-15

Tycker inte alls den var kul att läsa. Den var svår tolkad och allmänt tråkig. Förstår inte heller hur man kan tycka att den är bra.

maja vestlund

2011-04-15

oerhört långtråkig och deprimerande, ser inte humorn i det hela och förstår inte varför alla tycker den är så bra

Sanna Holm

2011-04-13

Boken handlar om Juha Lindström han går i mellanstadiet. Behöver jag säga något mer?
När jag läste den här boken så spolades tiden tillbaka fem, sex år och jag satt där igen. På den jävla skolgården och kände mig fet och ful. Orden gick rakt in i mig som knivar och karvade runt. Språket är bra, tycker dock att de kan bli lite upprepning i bland. Känslan och budskapet är dock helt otroligt fantastiskt.

Anette Marcusson

2011-03-15

Lyssnade på talbok, där jonas gardell läser sin bok själv, suverän

Eva Bohman

2011-03-03

Den här boken ska jag läsa en gång till när jag har barn i låg/mellanstadieåldern! Det handlar om 70-talet, men det skulle lika gärna kunna vara idag. Realistiskt om hur det verkligen är att vara barn och att vara utanför.

Elin Stenblom

2011-02-20

Vacker och tragisk

Allt annat än upplyftande, men bra beskrivet om hur det kan vara att bli mobbad.

anna härlin

2010-12-25

för jobbig o ångestladdad för mig, dock välskriven.

Eyez Only

2010-06-24

Den här boken läste jag första gången för flera år sen och tyckte den var jättebra. Nu när jag läste om den igen så lyssnade jag på den på ljudbok, och tyvärr tyckte jag inte ljudboken gav en lika stor läsupplevelse som den inbundna versionen. Det kan bero på att den första läsupplevelsen var så stark att det är svårt att toppa det oavsett om man läser boken igen eller lyssnar på den. Sen tyckte jag inte Jonas Gardell var helt 100 som uppläsare heller. Missförstå mig inte - han ÄR faktiskt bra, jag har ju trots allt gett boken en fyra, men jag tyckte det saknades lite grann för att ge full pott. Det är därför den inbundna boken får en femma och ljudboken en fyra!

Maria Blomkvist

2010-06-23

Kanske hade jag uppskattat den mer om jag hade växt upp på sjuttiotalet eller om jag hade haft en mer tragisk barndom, men förutom några slående stycken där igenkänningsfaktorn är hög tycker jag inte att "En komikers uppväxt" var något speciellt att hurra för.

Blev tvingad att läsa den i skolan, och är en om det inte är någon konstig bok är det nog ingen jag skulle läst självmant.
Att den sedan var bättre än jag trodde, kunde jag inte berätta för resten av klassen som hatade den.

Joachim Larsson

2010-03-10

Mycket bra skrivet och väldigt deprimerande. Känner igen mig i Thomas situation. Läsvärld.

2009-12-16

Vissa delar av boken var jobbiga att själv bli påmind om. Kampen för att bli accepterad, för att vara "rätt". Rädslan i maggropen.

Anton Johansson

2009-12-14

Gardell skriver vackert... men boken är så bitter att man inte orkar börja på uppföljaren förrän man tagit ett sabbatsår... Inga lyckliga människor förekommer... allt är grått... men ändå vackert och läsvärt...!

Jonna Österlund

2009-12-04

Bra bok, men jag såg tv-serien först och den berörde mig väldigt starkt och jag fick tyvärr inte riktigt samma känsla av boken.

M W

2009-12-02

Elouise

2009-10-24

Lättläst. Värd att läsa, men inte underbar.

Linda Lindblom

2009-08-16

En bok som jag tycker att ska vara obligatoriskt att läsa i skolan. En bok om mobbing och att vilja vara med de tuffa killarna i skolan och inte med töntiga Thomas och Jenny med det fula hårspännet.

Lillemor Carlsson

2009-08-14

Jag läste skrattade o grät om vart annat, en riktig sträckläsnings bok!!!!

Johanna Falkered

2009-07-01

Redan en sån klassiker!

Maria Klamas

2009-06-06

och så rått är det... hur vi alla spelar våra roller, och ramlar tillbaka i dem... och hur vi kämpar för att komma vidare... till vad? boken ger en klump i halsen, jonas vet att skriva så det känns inne i hjärteroten... en ytterligare aspekt som förstärker är att jag själv är uppvuxen på 70-talet och då finns igenkänningen även i miljöer...