En känsla av mig

Bjärkvik, Anna

Hur känns det att bli kittlad under fötterna? Varför är man arg ibland? Och hur låter det när man håller för öronen och andas djupt? En känsla av mig låter ditt barn upptäcka sin kropp och lära känna sig själv. Genom öppna frågor skapas tid för reflektion som stärker barnets självkänsla och ger verktyg för att hitta ett inre lugn. Inspirerad av mindfulness och yoga öppnar boken upp för fysiska och sinnliga upplevelser där både du och barnet har möjlighet att komma i närmare kontakt med er själva. Anna Bjärkvik är yogainstruktör och entreprenör. Hon upplevde som barn att vuxna sällan var intresserade av att prata om livet, kroppen och jaget. När hon själv blev mamma föddes också en drivkraft att hjälpa både stora och små att lära känna sitt inre barn. Bokens finstämda illustrationer är gjorda av konstnären Caroline Midbeck.

Boksann

2019-03-26

Sinnesro och reflektion för såväl stor som liten

Den beskrivs som en mindfulnessbok för barn, och det är också känslan som genomsyrar den. Men den är så mycket mer tycker jag. Den utgör är ett fint underlag till samtal om mycket som rör kropp och själ, livsåskådning och så väl lätta som djupa tankar. I mitt tycke är det inte en "läsa från pärm till pärm-bok", utan snarare att man fördjupar sig kring något eller några uppslag åt gången. Några uppslag är sammanlänkade, andra väsensskilda. Den mjuka framtoningen var som balsam för min själ, och att verkligen följa de enkla uppmaningarna (som att lyssna på andetagen eller känna hur tårna känns) gav ro. För mig som vuxen är det en påminnelse, för ett barn kanske en introduktion till ett nytt sätt att uppleva. Lika viktigt båda. Jag älskade boken för min egen del. Och som pedagog (om än icke verksam) ser jag stor potential för viktiga samtal i den! Denna vill jag ha i min ägo och läsa om och om igen. Trots att jag är vuxen!

”En känsla av mig” är en mindfullness-bok för barn - ett ämne som många i dagens samhälle glömmer bort att prioritera och förmodligen glömmer att behandla med sina barn. Boken har en blandning av mindfullness, reflekterande öppna frågor och vissa yoga-positioner introduceras.
Det är fint att se hur samspelta text och illustrationer är vilket gör att boken förmedlar ett lugn som också känns viktigt att spinna vidare på genom att t.ex. även ha en lugn omgivning vid läsandet. Jag skulle gärna testa att läsa denna boken högt för en mindre barngrupp i förskolan under lugna förhållanden tillsammans med barnen, kanske med en stämningsfull musik i bakgrunden och en dämpad miljö runt omkring. Möjliggöra fler sådana stunder med ro och eftertanke i förskolan.

Jag som förälder älskar att boken inte har fokus på barnets prestationer utan barnets jag - både kroppsligt men också sinnerligt. Välbehövligt i dagens samhälle där många bedömer sitt eget värde efter sina prestationer sorgligt nog.

Boken har också en ambition att vara inkluderande och ett flertal olika hudfärger finns representerade. Dock blir jag lite avig när boken berättar att barnet kom till världen pågrund av kärleken mellan dennes föräldrar vilket känns väldigt normativt. Detta gör direkt att jag inte kan högläsa boken utan att ändra texten för att inte exkludera t.ex barn som enbart har en mamma som valt att inseminera och då är ensam förälder. Det är betydligt vanligare än vad många tror. Samtidigt så har boken ett uppslag kring hur barnet växer i mammas mage. Jag är ingen expert - men börjar direkt fundera över barn som ej vuxit i sina mammors magar - adopterade. Det där är väl väldigt olika hur man tänker kring det. Men jag vet min makes bror som är adopterad - han har inget intresse av sina biologiska föräldrar. För honom är ”mamma” samma kvinna som för min make. Alltså inte kvinnan vars mage han växte i.
Små detaljer som jag tyvärr tycker exkluderar vissa barn och är viktigt att tänka kring om man funderar på att använda boken inom förskolans verksamhet. Kärleken mellan föräldrar är lätt att skriva om och läsa annorlunda, men mammas mage-stycket kompletteras av en fantastiskt fin illustration som är svår att undgå att se. Så har man adopterade barn i barngruppen så får man kanske först reflektera kring hur man vill använda boken i förskolan.

Så lite ris men också mycket ros. Det är en välbehövlig bok som har en bra utformning för sitt syfte som lämpar sig för sin målgrupp. Passar både för hemmiljö men också riktigt fint till förskolans verksamhet. Där finns potential att arbeta med boken utifrån många olika infallsvinklar där barnen också kan bli delaktiga och få inflytande i utformningen av det pedagogiska arbetet kring boken.