En katts resedagbok

Arikawa, Hiro

NOMINERAD TILL ÅRETS BOK 2019! Juryns motivering: "En underbar roman, en hyllning till vänskapen och livet. Den unge Satoru och hans katt Nana reser genom Japan, och hälsar på människor som betytt mycket för Satoru. Men varför reser de? När sanningen går upp för Nana brister hans lilla hjärta, och det gör även läsarens. Detta är en rörande roadmovie, som med finess och finkänslighet tar upp viktiga livsfrågor. En liten berättelse med stor visdom!" Ibland måste man färdas långt för att kunna se vad som finns mitt framför ögonen ... Nana vet varken vart de är på väg eller varför de gör den här resan. Men han trivs med att sitta i en silverfärgad van bredvid sin älskade husse Satoru. Tillsammans far de tvärs över Japan och hälsar på hos gamla vänner. Men varför reser de? Och varför är alla så intresserade av Nana? När det går upp för honom brister hans lilla hjärta och han gör...

Amanda Saléh

2023-03-09

Underbar bok. Mycket vacker

Linnéa G

2022-12-25

Det hade kunnat vara söt men klarade inte av att läsa ut den främst för att jag inte klarar av när djur har "människoröster" och ska vara skojiga när de inte alls är det och dels för att den inte hade något djup heller. Betygsätter inte eftersom jag inte läste färdigt.

Maria B

2022-07-21

En fin och känslosam bok men botvis trögläst tyckte jag…

Marie-Anne Eriksson

2022-01-14

⭐⭐⭐⭐

Den var spännande.Den var rolig.Den handlade om en katt.

Denna fina bok är ett måste för kattälskaren och djurvännen.❤ Man blir varm i hjärtat efter att ha läst den boken och har man haft katt någon gång så saknar man den enormt när man läser boken. Fast den kan vara lite sorglig så varvas det med kattens (huvudkatten i boken) härliga perspektiv.❤

Nina Gustafsson

2020-06-14

Här får vi veta allt om Nana och Satorus vänskap berättat av katten själv. En förvånanvärt fin historia.

Therese

2020-04-04

Ett annorlunda och fint sätt att beskriva ett liv och olika vänskapsrelationer. Jag fäster mig snabbt vid den resande lilla katten och berättelsen som är spännande, tankeväckande och värmande på samma gång. Klart läsvärd historia.

2019-12-12

Vacker och stillsam kärlekshistoria. Om en katt och hans husse, men också om hussens liv och hur han berört alla sina medmänniskor. Om tacksamhet och om sjukdom och dess orättvisa. Berörde mig starkt och jag grät mycket mot slutet.

Jag hade väldigt höga förväntningar på denna bok och hade sett fram emot att läsa boken. Gulligt att historiens huvudpersoner är en katt och hans husse. Tyvärr s sprack mina förväntningar, jag tyckte boken är rörig och seg. Jag hade svårt att hålla reda på de japanska namnen och då blev det så att jag hängde kvar vid att uttala namnen under tiden jag fortsatte att läsa och tappade jag fokus. Jag är dock glad att jag läste färdigt boken. Boken tar sig i slutet och dennör charmig, varm och sorglig. En berättelse mellan husse och katt.

Elin A

2019-07-24

En väldigt mysig och gullig saga om en katt och hans ägare. Kan relatera till mycket då jag själv är kattälskare. Rekommenderas om du gillar katter!

Solveig Andersson

2019-07-10

talbok, storytel
En söt saga att lyssna till, men blir efter ett tag lite för repetitiv för min smak. 3 stjärnor!

2019-06-12

Varm och småmysig. Främst om fin vänskap.

2019-05-30

En söt saga, men alldeles för verklighetsfrämmande.

Charmig, gripande & vacker!

2019-05-25

”En katts resedagbok” av Hiro Arikawa är en finstämd och bitvis sorglig bok.

Början av boken känns lite spretig och rörig, men det blir bättre och fram växer en varm berättelse om kärleken mellan en man och hans katt. Klart läsvärd och jag förstår varför boken är nominerad till #åretsbok den har ett finstämt och vackert språk.