En katts resedagbok

Arikawa, Hiro

NOMINERAD TILL ÅRETS BOK 2019! Juryns motivering: "En underbar roman, en hyllning till vänskapen och livet. Den unge Satoru och hans katt Nana reser genom Japan, och hälsar på människor som betytt mycket för Satoru. Men varför reser de? När sanningen går upp för Nana brister hans lilla hjärta, och det gör även läsarens. Detta är en rörande roadmovie, som med finess och finkänslighet tar upp viktiga livsfrågor. En liten berättelse med stor visdom!" Ibland måste man färdas långt för att kunna se vad som finns mitt framför ögonen ? Nana vet varken vart de är på väg eller varför de gör den här resan. Men han trivs med att sitta i en silverfärgad van bredvid sin älskade husse Satoru. Tillsammans far de tvärs över Japan och hälsar på hos gamla vänner. Men varför reser de? Och varför är alla så intresserade av Nana? När det går upp för honom brister hans lilla hjärta och han gör allt...

Jag hade väldigt höga förväntningar på denna bok och hade sett fram emot att läsa boken. Gulligt att historiens huvudpersoner är en katt och hans husse. Tyvärr s sprack mina förväntningar, jag tyckte boken är rörig och seg. Jag hade svårt att hålla reda på de japanska namnen och då blev det så att jag hängde kvar vid att uttala namnen under tiden jag fortsatte att läsa och tappade jag fokus. Jag är dock glad att jag läste färdigt boken. Boken tar sig i slutet och dennör charmig, varm och sorglig. En berättelse mellan husse och katt.

Elin A

En väldigt mysig och gullig saga om en katt och hans ägare. Kan relatera till mycket då jag själv är kattälskare. Rekommenderas om du gillar katter!

talbok, storytel
En söt saga att lyssna till, men blir efter ett tag lite för repetitiv för min smak. 3 stjärnor!

2019-06-12

Varm och småmysig. Främst om fin vänskap.

Engelska Väninnan

2019-05-30

En söt saga, men alldeles för verklighetsfrämmande.

Charmig, gripande & vacker!

Lollos Bokhörna

2019-05-25

”En katts resedagbok” av Hiro Arikawa är en finstämd och bitvis sorglig bok.

Början av boken känns lite spretig och rörig, men det blir bättre och fram växer en varm berättelse om kärleken mellan en man och hans katt. Klart läsvärd och jag förstår varför boken är nominerad till #åretsbok den har ett finstämt och vackert språk.

2019-05-15

En katts resedagbok hade jag spanat in redan innan den blev nominerad till Årets Bok. Den har fått fantastiska recensioner ute i världen och när det handlar om djur blir jag alltid intresserad. Djur är något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Men kanske fick jag väl höga förväntningar på boken efter alla lovord jag sett. De första hundra sidorna är enormt sega och jag är nära att ge upp boken. Berättelsen känns lite rörig och fångar mig inte alls. Men efter att ha blivit peppad av en annan bokbloggare fortsätter jag lite till ändå. Det är jag glad för! Efter ytterligare ett tag kommer berättelsen igång och mot slutet tycker jag den är riktigt bra. Då har jag fått lära känna katten Nana och hussen Satoru och fått följa deras resa genom Japan och alla besök hos gamla vänner. Jag blir berörd av den charmiga berättelsen! Den är fin men samtidigt lite sorglig. Sammantaget är det en trevlig berättelse om än något spretig. Den nådde inte upp till den nivå jag trodde på förhand, men gillar man djur är det omöjligt att inte fångas av Nanas berättelse.