En kärleksförklaring

Linde, Ida

| 2011

Silja och Sontag åker upp i varsin rymdraket och blir varse att de faktiskt är systrar. I det tyngdlösa tillståndet börjar de berätta historien om sin mamma Eleonore, matematikern som slits mellan kärleken till olika män, kärleken till arbetet, kärleken till Silja och Sontag. Naturläkaren roar Eleonore med besynnerliga sjukdomar men det är när hon träffar professor Klein på en konferens i Köln som passionen börjar rasa. Hon tänker att professor Klein är den manliga versionen av henne. tillsammans tror de sig vara oslagbara både i arbete och kärlek och flyttar ihop i Paris med Eleonores båda döttrar. Ida Lindes roman En kärleksförklaring låter oss följa en familj som inte är som alla andra. Systrarnas relation till varandra och till modern utsätts för ständiga påfrestningar. Silja är på väg bort och det är svårt att veta exakt till vilken plats. Kanske rymden, kanske ett mentalsjukhus....

Martin Ljungqvist

2021-10-01

Början på romanen var lite kortfattat skriven och jag knöt inte riktigt an till karaktärerna. Sedan blev det bättre med fina skildringar av deras liv. Språket är delvis rakt på, delvis poetiskt.

Huvudpersonen Eleonore forskar inom matematik, närmare bestämt topologi som är en slags modern form av geometri. Huvudfokus ligger på hennes liv, först med två olika män och sedan med fokus på hennes ensamstående liv med hennes två döttrar.

Alla de tre kvinnorna verkar ha lite speciell personlighet och en del lite underliga scener utspelar sig. Ibland verkar deras tillvaro trivsam. Mamman viker kläder, bakar bröd och de tre sitter i trädgården och pratar. Mamman slits mellan karriär och familjeliv och behöver egentid. Hon brinner för vetenskapen och forskningen.

Flera saker förklaras aldrig i handlingen och det är öppet för tolkningar. Det går att misstänka psykisk ohälsa. Mot slutet blev det lite väl kryptiskt för min smak.

Det finns ett allegoriskt tema där de två flickorna är uppe i rymden. Termer som nebulosa, supernova, svart hål, materia, tyngdlöshet, singularitet vävs in i berättelsen.

Matematiska termer som nämns är linjer, punkter, former, cirkulär, mönster, oändligheten. Matematiken är inte i fokus och nämns väldigt lite. Eleonores forskarliv nämns litegrann, hon skriver en bok och utbyter tankar med en annan forskare.

Jag läste boken då jag ville läsa en roman om en matematiker, men matematiken har knappt någon plats alls, jag tycker att den hade kunnat vävts in mer i berättelsen med liknelser eller annat.

Alekzandra K.

2012-05-08

Intressant upplägg och historia. Det tar ett tag innan man förstår vad det handlar om.

"Den här gången stod det: du är inte tillräckligt mogen, säger du; väntar du alltså tills du ruttnar?"

Kristina Simar

2011-10-10

Om du tycker min handling är märklig, så är det för att jag tyckte att det var en märklig roman. Den var visserligen poetiskt skriven, men jag hade svårt att förstå själva handlingen. Systrarna som åkte upp i rymden kändes allegoriskt. Det var tyvärr ingen roman som tilltalade mig. Jag tycker annars om att läsa annorlunda böcker och av för mig okända författare och jag brukar ofta bli positivt överraskad, men den här gången inför sig aldrig den läsupplevelsen.