En introduktion till shiaislam

Shia och Shiaislam är benämningar som har blivit alltmer kända sedan sekelskiftet. Men vad står shia för egentligen? Vad är skillnaden mellan shia och andra muslimer? Hur ser de på världen, andra människor och andra muslimer? Hur ser deras trosuppfattning ut? Tror de på samma Gud och Koran som andra muslimer?Och vad hände egentligen efter Profet Mohammads bortgång och varför gick det som det gick? Vem var Imam Ali och varför åberopar shia honom som Profetens efterträdare?Vad är det med deras stora sorgeceremonier? Vm är det som de sörjer och varför? Varför marscherar de runt iklädda svart?Och vem är han som de kallar Imam Mahdi och väntar på?Genuina frågor som många av oss, inklusive shia muslimer, undrat över men ofta passerat förbi. Är det inte dags att stanna upp och ta reda på svaren?

Mike

2020-01-09

Djupet och substansen av fakta ger en helt ny och förändrad bild av Islam som religion. Det är en återgivning av fakta och historia som inte på något vis kan upplevas som provocerande för andra muslimska skolor och inriktningar samtidigt som den återger den shiitiska tolkningen på ett helt annat sätt än vad man är van vid. Samtidigt är det innehåll som religionsstuderande och universitet kommer att kunna ta del av vid undervisning.

Sam

2020-01-09

Unik i sitt slag! Finns inte någon motsvarighet (på svenska) eller på ett nordiskt språk för den delen. Lättläst med fotnoter som breddar insynen i doktrin och historia. Rekommenderas!

Jonis

2020-01-08

Jag tycker att den här boken beskriver islam och i synnerhet shiaislam på ett väldigt tydligt och rationellt sätt, bättre än andra böcker jag har läst i ämnet. Saker som varit otydliga blir klara och sätts i en helhet som ytterligare ökar förståelsen. Jag tycker särskilt om hur boken på ett strukturerat sätt tar upp relevanta ämnen i rätt ordning, alltifrån meningen med livet i början av boken till det sista kapitlet som talar om tiden vi lever i idag. Detta gör själva läsningen intressant och spännande. Ett måste för den som är intresserad

Saqlain Rajpar

2020-01-08

Tyckte boken gav en jätte bra beskrivning på vad shia muslimer tror på och vad muslimer i allmänhet tror på, detta då boken pratar även om Islam i sin helhet. Klar läsvärd för den som är nyfiken och vill ha en positiv bild av Islam!