En Humbla p haven

Svedelid, Olov

| 1999

Äntligen! Svedelid fortsätter romanserien om Catarina och livet i 1600-talets Stockholm.   Stormande lycka och vild triumf. Catarina Dufva ¿ barnhemsbarnet, den fattiga och förnedrade pigan ¿ njuter av sitt nya liv. Som delägare i ett rederi seglar hon på eget skepp med sin make, den omtänksamme och kloke Staffan Humbla, till Riga. Hon sitter som hedersgäst vid en av de mest respekterade adelsmännens bord. Greve Gripenklo är det unga parets kompanjon och välgörare.   Det är hatet till Johan Lohe som har fört dem samman. Den mäktige och hämndlystne Lohe finns hela tiden som ett hot i bakgrunden. Med illasinnade intriger försöker han skada deras affärer. Men det är i synnerhet Catarina han vill förgöra.    Historisk underhållning...

Erika Danielsson

2021-08-30

Mycket bra fortsttning. Ska genast brja p del III

Erika Danielsson

2021-08-30

Gripande, om hur livet kunde se ut fr dig och mig i 1700 talets Stockholm

Marita Ryen

2016-01-07

Betyg 3-, gillar historiska romaner men denna knns ganska naiv. Lttlst tunn bok.

Bo-Lennart Bcklund

2011-02-11

Frsta boken i en serie om Sverige och Europa r 1700 mycket bra

Detta r frsta delen av en serie och jag gillar denna bok s jag ska nog frska att lna hem hela serien fr den r helt klart lsvrd

2010-07-25

Lste inte ut den.

Eyez Only

2009-11-07

Som barn tyckte jag mycket om Olov Svedelids historiska ungdomsromaner. Det hr ska frestlla en vuxenbok, men det enda som skiljer den frn barnbckerna r att den bestr av flera delar och innehller sex - och i stora mngder dessutom, det r ett evigt pippande och stnande i vartenda kapitel (utan verdrift). Det r inte heller ngon komplicerad intrig, allt r vldigt frutsgbart, s det blir aldrig srskilt spnnande fast Svedelid frsker hitta p det ena otroliga ventyret efter det andra. Men eftersom jag trots allt gillar historiska romaner s kan jag bortse frn att boken r banal, men fler n tre stjrnor blir det inte tal om, och knappt det.