En hon-djävuls liv och lustar

Weldon, Fay

| 1987

Jag uppfattar det här som satir...en hämndhistoria som kritiserar samtiden och i viss mån framtiden på ett humoristiskt och mörkt vis. Bra!

Elisabeth E

2013-01-09

Hämnden är ljuv är mottot i denna roman.

Tove Skarstedt

2012-07-10

Läste den här när den kom ut första gången. Kom ihåg att den var bra, men hade totalt glömt bort hur vansinnigt rolig den var. Däremot känns den inte så feministisk så här i backspegeln. Väl värd att läsa dock, ge den till unga tjejer! Kan aldrig vara fel :)

Emelie A

2011-10-27

Nej, passade inte alls mig. Kan tänka mig att den sågs annorlunda "back in the days", men nu känns den mest som om den är fylld med skumma syner på kvinnor. Ruth ändrar ju sig helt och hållet för att passa Bobbo (hette han så?) och prästen skyllde på Mary för att ha "förfört" honom. Störde mig nog allra mest på den där prästen på grund av det ^^,

Kristina Simar

2011-07-08

När jag läste boken 1983 älskade jag den, likaså serien och filmen där Roseanne Barr spelade Ruth och Maryl Streep spelade Mary Fisher. Denna gång blev jag inte alls lika fascinerad av berättelsen, den kändes både gammalmodig och elak. Tror inte att boken är lika aktuell ur feministiskt synpunkt idag och jag undrar om boken ens hade getts ut idag. 1983 när boken kom ut blev det många upprörda känslor. Idag tror jag ingen skulle reagera så hårt på berättelsen, mer än att Ruth är en cynisk och elak kvinna helt enkelt en hondjävul som inte kan acceptera att hennes man hittat en annan kvinna. Istället för att ta hand om sina barn och gå vidare lämnar hon sina barn helt utan känslor. Däremot var det ändå riktigt roligt att läsa om boken, för att se hur mycket samhället ändå har förändrats sedan 1983.

2011-06-22

Första gången boken "En hondjävuls liv och lustar" kom ut, var 1983, och på svenska kom den ut 1984. Jag läste den någon gång där, på mitten av åttiotalet, för drygt 25 år sen, när jag var i 25-årsåldern.

Jag kommer ihåg att jag tyckte boken var mycket bra. Och jag kommer också ihåg att jag tyckte att filmatiseringen av boken, som kom 1989, var bra.

Jag minns också att jag har läst en bok till av Fay Weldon, som heter "Röksvamp".

Nu har Bokförlaget Massolit gett ut "En hondjävuls liv och lustar" i nyutgåva, med ett nyskrivet förord av Unni Drougge.

Det är sällan som jag läser om böcker, för hur ska man ha tid till det, när man inte ens har tid med alla nya böcker!?

Men när jag fick den här boken som ett recensionsexemplar, så beslöt jag mig för att läsa om den.

Och det är jag glad för, för jag tyckte att boken var mycket bra även i dag, så här ett kvarts sekel senare.

Jag tycker att boken står sig väldigt bra. Den känns inte gammalmodig på något sätt. Och ämnet är ju lika aktuellt i dag, som det var då.

Boken är mycket svart, men ändå rolig. Välskriven, och lättläst är den också. Och jag kan helt klart rekommendera boken till alla.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Desirée Fredlund

2011-05-27

Nu har Massolit förlag gett ut boken i ny utgåva med förord av Unni Drugge. Och jag har läst den med stor behållning. Männens hämnd läser vi om i kvällspressen allt för ofta och önskar att det var Weldon som låg bakom - inte det verkliga livet. Världen. I dag.

Så visst är det lite uppfriskande om att läsa om Ruth som stiger ur rollen som mamma och fru och ger mannen vad han tål. För det är så tabu. Kvinnor gör inte så. Eller som Unni Drugge skriver: Hämndlystna och possessiva fruntimmer skrämmer snoppen ur led på männen.

Boken handlar om att vilja något så väldigt mycket så det gör ont i en. Och trots Ruths metoder så sitter jag och hejar, för en sann kämpe är svår att inte glädjas med. För gudarna ska veta att det finns för många av oss som bara flyter med strömmen. För att vi inte kan eller vågar ta oss upp på stranden. Och då, då är det underbart att läsa om någon som håller fanan högt.

Ruth gjuter mod i mig och ärligt talat, hade jag haft henne vid min sida hade jag inte vågat annat än se till att min egen bok kommer ut.

Jag älskade filmen och jag älskar boken!

Pia Stendahl

2011-03-29

En hondjävuls liv och lustar är en mycket underhållande bok. Jag skrattar och fnissar högt för mig själ när jag läser. Framför allt i mittenpartiet av boken. Det känns lite gött att läsa om någon som gör det där som många önskar att de kunde, att hämnas storstilat och helt utan hämningar.

Nu är väl boken kanske inte lika aktuell idag ur feminist synpunkt som den ansågs vara när den kom. Därför tror jag inte att boken skulle få samma genomslag om den gavs ut för första gången idag. Men sveken, lögnerna och förnedringen kan givetvis vara lika aktuell, nu som då.

Jag har svårt att förlika mig med är hur Ruth helt struntar i barnen. Det gör att att jag inte kan känna någon sympati för Ruth. Men det är nog inte heller meningen att läsaren ska känna sympati för Ruth. Hon är ju inte bara en hämnare utan trots allt en Hondjävul !

www.bokbrus.se finns fler bokrecensioner.
/Pia

2010-08-13

En absolut favorit! Både som bok och som film (jag tycker att jag har betygsatt denna tidigare, men men...)