En hängiven man : En Alan Banks deckare

Robinson, Peter

Den andra boken om Alan Banks.En före detta professor, välbärgad historiker och arkeolog, hittas död utanför den avskilda by han gjort till sitt hem på ålderns höst. Det är ett mord som upprör hela trakten. Harry Steadman verkar ha varit en man som respekterades och beundrades djupt av alla sina grannar och kolleger. Alla utom den som tog livet av och lämnade honom halvt begravd på en åker.Kommissarie Alan Banks lämnade våldets London för vad han trodde skulle bli ett fridfullt liv som polis på landsbygden. Men det brutala mordet på Steadman gör det väldigt tydligt att ondskan kan frodas även på den vackraste plats. Det ligger farliga hemligheter begravda i detta avlägsna samhälles historia som redan lett till en mans död. Banks är tvungen att frilägga en mörk och chockerande berättelse innan dåtidens synder leder till mer blodspillan.?En hängiven man? utkom i original...

2020-10-06

Peter Robinson har utvecklats till en av de bättre deckarförfattarna genom åren men den här är som är den andra Alan Banks deckaren är seg och utan spänning.

Jan Banan

2019-05-04

Håller helt med föregående recensent i att denna bok är seg och urtråkig. Tur för oss i Sverige att förlaget valde att börja ge ut Robinsonböckerna från någonstans i mitten av Banks-serien, annars vet i tusan om hans böcker hade slagit igenom i Sverige. Jag hade i alla fall själv inte fastnat för dem.

2019-03-13

Peter Robinson har blivit en skickligare författare med åren. Det kan man konstatera när nu hans andra bok om Alan Banks, ursprungligen utgiven 1988, kommit ut på svenska. En hängiven man är faktiskt riktigt tråkig, modell Agatha Christie, med ett aldrig sinande pusselläggande med de olika mördarna in spe. Kul i och för sig att få hela Alan Banks historia, kanske det är den mycket fängslande skildringen av huvudpersonen som gör serien så bra.