En hjärtformad ask

Hill, Joe

| 2007

Skulle du köpa en vålnad? Förmodligen inte. Men det är just vad Jude Coyne gör, på internet. Coyne är en firad rockstjärna som dragit sig tillbaka till sin gård i North Carolina med sin samling av platinaskivor och ockulta troféer samt flickvännen Georgia. Vålnaden som levereras punkligt i en hjärtformad ask är tänkt som ett makabert tillskott till samlingarna. Men vålnaden vill se Jude Coyne död och begraven. Och det gäller inte bara Coyne. Alla som kommer i vålnadens väg riskerar att gå samma öde till mötes. Jude och Georgia tvingas fly för sina liv. Det blir en skräckfärd till helvetet utan returbiljett, undan vålnaden, utan nåd.

Matilda Persson

2021-05-17

En hjärtformad ask är en väldigt mysig bok och sättet Hill skriver på får en att se allting framför sig som en film. Jag gillade framförallt början av boken sen tappade den tyvärr lite i tempo. Men jag skulle fortfarande klassa det som en bra bok. Kanske inte så läskig, men mysig.

josefine gustavsson

2017-09-04

Intensiv historia! Rekommenderas starkt. Låg vaken med lampan tänd länge efter jag slutat läsa.

Nicklas Björk

2017-01-29

Ruggig skräckhistoria som väckte kalla kårar hos mig. En fantastisk idé, men en aning ojämnt berättat.

Magdalena Hanell

2015-12-29

Fantastisk stämning. En av de bästa moderna skräckhistorierna någonsin.

Anna Jensen

2015-07-15

Så jäkla bra bok, en riktigt intressant spökhistoria som man måste sträckläsa. Helt i klass med mr King, om kanske t o m bättre!? Wow-känsla. Mr Hill är en av mina nya favoriter.

Hans Olsson

2014-10-12

Enda sedan jag fick höra talas om "En hjärtformad ask" har jag velat läsa den. En excentrisk musiker får tips om att ett spöke säljs på en auktionssajt på Nätet. Hans slår till, men får hem ett riktigt spöke, som vill döda honom. Det låter spännande, men det är det inte. Språket är okej, men upplägget är lite som att se en amerikansk skräckfilm modell standard. Vidare beskrivs huvudpersonen till en början som en skitstövel, vilket gör det svårt att känna med honom, och när det väl vänder (för han är inte alls genomrutten) har jag tappat intresset och bryr mig föga om hur det ska gå för honom. Å andra sidan har Joe Hill stora fotspår att följa, men den här boken var tyvärr inget för mig. Läs fler recensioner av mig här: http://hansolsson.net/blogg.html

Marianne Strandberg

2014-05-15

Nja, det kan ju inte vara helt lätt att skriva en skräckroman om man son till mästaren Stephen King...

Lars Willfors

2014-02-06

Skitbra exposition: man fastnar genast för den dekadente och ålderstigne rockmusikern i huvudrollen, som samlar på ockult trivia och framträder som en blandning mellan Robert Smith och Keith Richards. Men när han får tag på en hemsökt kostym på eBay urartar det hela mycket snabbt; redan runt sidan 60 har spöket mer eller mindre bosatt sig i huset och skrämmer med jämna mellanrum slag på protagonisten och hans mycket yngre sambo (men tyvärr inte på läsaren). Liksom pappa Stephen King går Hill lite för långt i framställningen av spökerierna, och avslöjar snabbt för mycket, samtidigt som skildringen saknar subtilitet och är konkret i överkant. Resultatet blir att jag är utled på den spökande sydstatseleganten omkring sidan 150, och då är det mer än dubbelt så mycket kvar. Den här halvtrista boken skulle kunna ligga och damma på mitt nattduksbord och hämma mitt nöjesläsande under den närmaste månaden, men jag bestämmer mig för att ställa tillbaka den i hyllan. Livet är fort kort för halvdåliga böcker!

Anna-klara Akar

2013-10-08

Ok hade kanske för höga förväntningar . Och på ett vis vill jag ju inte bli skrämd .... Så detta passar mig ju bra. En feelgoodroman med skräckinslag, eller tvärt om. Jude en medelålders rockare med en pervers läggning att samla på makabra souvenirer, som snufffilm eller massmördare teckningar, och med en kärlek till allt yngre kvinnor. Nu köper han ett spöke. Men allt är inte som det verkar, någon tänker utverka en brutal hämd.

Ja storyn är helt ok och jag blir verkligen intresserad av karaktärerna. Den underliggande och gömda gåtan är ryslig och gör ont.

MEN skrämmande blir det aldrig (tack gud för det)
Hill är bra på att beskriva det vardagliga och mejsla ut karaktärer. Språket och beskrivningar av miljö och personer är bra. Och han har ett sätt att använda "ljud" som är mycket suggestivt han beskriver händelser och miljöer i ljud, och i ljusskiftningar på ett sätt som jag tycker är personligt, originellt och snyggt.

MEN jag hade nog förväntat mig mer. Om Corswant var ett mischmasch, så är detta lite lamt. Jag har läst så många bra spökhistorier gamla för vuxna och nyare för barn och jag tänker att många har haft något genialiskt över sig och fångat skräck enbart på några sidor. Gör skräck sig bäst i begränsat format eller på film??????
Nåväl, Joe Hill får godkänt som roman och för ljudbeskrivingen.

Sebastian Ersson

2013-08-07

Andra boken jag läser av Hill. Efter den fantastiska upplevelsen jag hade med "Horns" för ungefär ett år sedan kan man tycka att jag borde läst denna tidigare men det tog ett tag innan jag fick ro nog att sätta näsan i den. När jag väl gjorde det så vände jag sidor nästan snabbare än jag kunde läsa och fann mig själv sittandes med den mitt i natten då det var helt omöjligt att lägga den ifrån mig. Den är både spännande och underhållande, Hill skriver med stor inlevelse och hans karaktärer är allt annat an platta stereotyper. Det enda som drar ner betyget är det utdragna slutet som blir en sorts överflödig epilog där det blir lite väl mycket gull. Rekommenderas dock varmt till alla som vill läsa en skrämmande historia med den mörka natten som enda sällskap.

2013-01-26

Första boken jag läser av Joe Hill blir ingen besvikelse och det kommer definitivt bli fler lästa. Trots att jag hade skyhöga förväntningar (jag menar, Stephen Kings son) så klarade den sig galant. Kanske att den inte var riktigt så bra och otäck som jag hade hoppats, men här är ändå en potentiell arvtagare till skräckgenren. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/01/en-hjartformad-ask-av-joe-hill.html

Nina Ljung

2011-10-18

Hmm.. Har inte läst klart den än.. men höll på att göra i byxorna när det började bli läskigt i början... Vågade inte gå på toaletten den kvällen.. ;)

Anna Idrestam

2011-10-03

En helt ok skräckis skriven av Stephen Kings son.

Malin Englund

2011-03-15

Om jag ska vara ärlig så drog nog min förtjusning över det makabra och det faktum att det handlar om en rockstjärna upp betyget en aning. Hela atmosfären i boken tilltalade mig just av dessa anledningar, dock blev själva handlingen något platt mot slutet. Och den verkliga slutklämmen var inte så oväntad som jag hade önskat.
Jag rekommenderar boken till alla rock/goth/spök-fantaster!

Denna bok var rätt såå okej, men inget jag skulle läsa igen...

Marianne Skoglund

2010-08-23

Ruggigt! En välskriven och fruktansvärt spännande historia. Slutet är som nästan alltid skräcklitteraturens svaga punkt, och Joe Hill klarar det förhållandevis bra.

2010-07-28

Trodde den skulle vara väldigt läskig och spännande. Och ja, den börjar så bra för att sedan bara bli ett enda stort "JAHA".

Andreas Jansson

2010-04-24

Dålig research - Egentligen inte min typ av genre

Aida Olivia Grimrin

2010-04-04

Denna bok är faktiskt ganska läskig, och tog ett tag att göra sig "fri" från.

Annione H

2009-08-07

Snabbläst och lagom kitlande. Känsliga läsare bör undvika den...

Jonas Bengtsson

2009-07-08

Känns som boken är skriven för att bli en film och inget annat...i rätta händer kan det bli en bra film av denna "story"

Karin Waller

2009-04-13

OK, kompetent skriven, drivet spännande skräckroman. Ingen wow-upplevelse, men rätt bra om än litet lång.